Het is toch ook fijn als bedrijven het wel begrepen hebben. En dan mag het ook wel eens verteld worden. Al jaren heeft Miele de pakkende en alom bekend pay of… “Er is geen betere”. Ik denk ook niet dat Miele een andere pay off kan verzinnen. Maar wat zij daarnaast heel goed doen, is de consequentie van zo’n pay off goed vertalen.
Zoals vaak in marketing en communicatie is het niet alleen de buitenkant die goed, duidelijk en transparant, wervend, pakkend moet zijn voor de klant. Als je geen goed product of dienst hebt kan je op korte termijn nog wel iets aan omzet binnenhalen. Maar voor de lange termijn kan ik je garanderen dat je leegloopt. Dat krijg je onherroepelijk terug. Bij producten moet het zo zijn dat die gewoon doen waar ze voor bedoeld zijn en bij diensten ben je veelal afhankelijk ..van ICT processen en mensen. Key succes factoren worden die in het jargon ook wel genoemd.
En je maakt keuzes. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een strategie van de laagste prijs en het beste aanbod voor die prijs (Aldi). Of voor een hoge prijs met het beste aanbod, en dat is bijvoorbeeld Miele. En bij die laatste horen dan ook vertalingen naar de verschillende onderdelen van het bedrijf. Uitgangspunt is dat de machine van Miele gewoon goed is. Dat geldt voor het bedrijf en dat geldt ook voor de consument. En wanner je met andere bedrijfsonderdelen van Miele te maken krijgt , moet er ook geen betere zijn. Als je belt voor een afspraak, krijg snel iemand aan de lijn. En kan er zeer snel een afspraak gepland worden. Krijg je de avond van te voren door via SMS, op een half uur nauwkeurig, hoe laat de monteur er is. En die is dan ook op tijd. EN ziet er verzorgd uit, is correct in benadering van de klant. En legt duidelijk uit wat er mis is. De monteur is ook uitgerust met laptop en portable printer. Zodat alles meteen verwerkt kan worden. En aan het einde van zijn bezoek krijg je een map, met extra informatie (dat licht hij dan ook nog even toe) die ook nog kwaliteit uitstraalt.
Al deze zaken bevestigen dat er inderdaad (mogelijkerwijs) echt geen betere is.
Dus wanneer u de volgende keer weer met u bureau om de tafel zit voor een nieuw campagne. Realiseert u zich dan wel dat het niet alleen mooi sites zijn, en mooie abri’s of een leuke commercial of een pakkende DM brief. Ook de achterkant moet kloppen, en ook daar zal u tijd en energie in moeten steken. Sluit u interne marketing aan bij uw externe marketing.
Susan van Gorp
Zelfstandig adviseur Marketthings
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Een geavanceerde waterslang (moet bij lekken de afvoer afsluiten) was stuk (de toevoer werd niet afgesloten !) , werd (tegen hoge kosten) vervangen maar Miele weigert enige schuld te aanvaarden tav deze fout en wil ook geen tegemoetkoming geven.
Een echte arrogante mailwisseling heeft mij doen besluiten bij de volgende aanschaf na te denken over een ander merk
Onze vorige machine een Bosch ging 12 jaar mee zonder een mankemant.
Voor mij geld: NOOIT MEER EEN MIELE.
Er wordt gemiddeld 2x per week gewassen dus een museumstuk is het ook niet.
Prima kwaliteit. Er is nog nooit een technicus langsgeweest.