Miele, Hema, Heineken, Nokia.........Experience of inspiration?

Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat het boek “The Experience Economy” van Pine en Gilmore op de markt verscheen. In de tussentijd zie je dat met name in de consumentenmarkt bedrijven zich bewust zijn geworden van het feit dat de consument geen genoegen neemt met het product alleen. De consument zoekt naast het product een zinvolle beleving. Het moet iets met hem of haar doen!

Zoals al eerder beschreven zijn bedrijven als Nokia, Heineken en de Hema ingesprongen op deze kans om producten aan de man te brengen. Meestal wordt het woord experience gebruikt om aan te geven dat er wordt ingespeeld op de belevingswereld van de klanten.

In de zakelijke markt is het wat moeilijker om te zien dat er daadwerkelijk gewerkt wordt om een beleving te creëren voor de klant.

Ik werd getriggerd door een aankondiging van Miele. Regelmatig rijd ik op de A2 bij Vianen en al geruime tijd werd daar aangekondigd dat Miele daar een Inspiration Center ging bouwen. Op 10 september is het geopend.

De website van Miele zegt hierover:

“Het Miele Inspirience Centre, kortweg het MIC, staat voor inspiratie, demonstratie en innovatie. U bent van harte welkom om geheel vrijblijvend eens bij ons binnen te lopen.”

Als ik de woorden experience en inspiration met elkaar vergelijk, dan staat het eerste voor “ervaren”, je iets herinneren, er betekenis aan geven. Inspiration staat wat mij betreft voor “uitnodigen tot actie”, stimuleren. Inspiration is actiever. Het nodigt de klant uit om actie te ondernemen. Commercieel gezien levert een inspiration centre meer op dan een experience centre.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO