In het bedrijfsleven is zakendoen vaak een kwestie van gunnen. Klanten kopen het liefste daar waar ze zich prettig behandeld voelen en waar ze een groot inlevingsvermogen ervaren om in hun behoefte te voorzien.
door Joris van der Waart
Klanten kopen daar waar passie voor het vak en hart voor de klant elkaar ontmoeten. Een mooi voorbeeld is mijn slager. Zijn winkel ziet er altijd tip top verzorgd uit. Zijn vleeswaren worden aantrekkelijk gepresenteerd en met de geur van vers gegrild vlees weet hij zelfs de aandacht van de meest fanatieke vegetariër te trekken. Toen ik laatst bij hem in de winkel was heb ik eens bewust op zijn verkoopproces gelet. Nou ja, verkopen... al snel bleek dat mijn slager meester was in het hélpen van klanten met kopen. ‘Wie mag ik helpen?’ vroeg de slager. Een jonge vrouw met twee kleine kinderen was aan de beurt. ‘Twee ons gesneden achterham alstublieft.’ De slager pakte de ham uit de vitrine en sneed vakkundig een aantal plakken af. ‘Mag het ietsje meer zijn, mevrouw?’ Haar antwoord was ja. Dát is snel verdiend dacht ik bij mezelf. Ondertussen kregen de kinderen een plakje worst. De slager richtte zich weer tot zijn klant. ‘Mevrouw, ik heb iets heel bijzonders voor u... Een voortreffelijke wildpaté naar eigen recept. Proeft u eens hoe lekker!’ De vrouw proefde en knikte instemmend: de paté was inderdaad heerlijk. ‘Doet u mij maar een beetje’. Fantastisch, dacht ik bij mezelf. Doordat de slager op eigen initiatief een product onder de aandacht bracht en liet proeven realiseerde hij op een natuurlijke en ongedwongen manier meer verkoop. De slager gaf bij de paté nog een huisgemaakte cranberrycompote cadeau. ‘Lekker voor bij de paté mevrouw... Anders nog iets?’ Nadat de vrouw nog wat plakjes boterhamworst had besteld – dat vonden de kinderen zo lekker – verliet ze tevreden de winkel. Een groot aantal bedrijven kan nog veel leren van deze slager. Hoe vaak is het niet ‘U vraagt? Wij draaien!’ en mag u zich als klant gelukkig prijzen als u krijgt wat u heeft gevraagd? Wilt u met succes klanten vinden én binden dan zult u bereid moeten zijn om nét dat stapje extra te zetten. De verwachting van uw klant overtreffen. Uitblinken in meedenken en vooruitdenken. En met enige regelmaat uw klant op een positieve manier verrassen. Zo’n klantgerichte manier van werken betaalt zich op termijn altijd uit in meer omzet en meer winst. Zodat het ook voor ú ietsje meer zal zijn.
directeur Gleijm en van der Waart en oprichter van Depuis 1975
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO