Loftrompet op de Eckhart’s Notes

Loftrompet op de celdeling van Eckhart’s Notes en het herbergierschap
Zeer recent heb ik het boek Eckart’s Notes met veel plezier gelezen.
Het was echt genieten en gaf mij wederom een bevestiging van iets wat ik al velen jaren wist en herkende.
Als gastvrijheid en hospitality professional ken ik de celdelingmethode al véél langer. Binnen de gastvrijheidbranche en internationale hotellerie is celdeling en kleinschaligheid, ook binnen internationale en grootschalige hotelconcerns en restaurantketenorganisaties, namenlijk al een eeuwenoud gebruik.
Zeker als je weet dat gastvrijheid en het herbergierschap al zo oud is als het bestaan van de mensheid. Overigens; wist u dat het herbergierschap namenlijk hét aller oudste beroep van de wereld is?


Na celdeling van organisaties komen er wel weer nieuwe managementspeeltjes om organisaties mee op te zadelen en in te richten, om elkaar zo weer enige tijd zoet te houden. Het is nog even wachten op de volgende golf van organisatie trends of methodieken die hét absolute ideaal beloven.

Met de nadering van het z.g. "spirituele tijdperk" kunnen de Eckart Notes met de celdelingmethode wat mij betreft nog vele jarenlang voort. Zo blijft Eckart’s geesteskind nog jaren actueel, zeker met het oog op de noodzakelijk gewenste aanpassingen op gebied van leiderschapstijlen in een tijdperk waar gepassioneerd dienstbetoon, stijlvaardigheid, klantgedrevenheid en ethisch ondernemen een topic gaan vormen.
Gastvrijheidmanagement en z.g. hostmanship of servantleadership in samenhang met kleinere organisatievormen met een menselijke maat zullen steeds meer aan belang gaan winnen. Let maar op; ik voorspel het u, het wordt een TOPIC!
Op die wijze is het namenlijk weer mogelijk superieure diensten te gaan verlenen. We promoveren de klant weer van een ‘nummer’ naar een ‘mensch’ met een herkenbaar gezicht.

In iedergeval is dat ook veel leuker voor de dienstverlenende werknemer die door zijn werkgever weer wordt begroet met naam en voornaam. Zeker weten dat de dienstverlenende werknemer zijn of háár klant weer op de eerste plaats zal gaan zetten. Daar wordt iedereen weer beter van.
Kleinere organisatie vormen…. Eckart bedankt!

Fons Bitter

www.consulate.nl

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO