Wat zijn de anticyclische kredietcrisis trends? Welke ondernemers zijn de gelukkigen en welke spelen er op in? Staat
de klant centraal? Wordt er van buiten naar binnen gekeken?
trend 2: opknippen van bedrijven
De afgelopen jaren zijn bedrijven organisch en door fusies & overnames gegroeid. Niet alleen de core activiteiten zijn vergroot, maar ook veel aanpalende activiteiten. Ondernemingen zijn hierdoor minder goed bestuurbaar en de focus vermindert. Nu worden deze giganten weer opgeknipt in bestuurbare bedrijfsonderdelen met en heldere strategie. Bijvoorbeeld bij ING; bankieren en verzekeren worden gescheiden. En nu geldt niet meer; 'groter is beter' onder het mom van schaalvoordelen die er uiteindelijk niet blijken te zijn. Less = more, is een adagium wat altijd geldt.
trend 3: kijk eens van buiten naar binnen
Het beste advies wat een ondernemer of manager kan krijgen is; 'kijk eens van buiten naar binnen'. Focus niet alleen op wat kunnen we verbeteren aan de onderneming, hoeveel nieuwe klanten willen we, wat zijn de budgetdoelstellingen voor volgend jaar. De meeste ondernemers kennen de toegevoegde waarde, veerkracht en capaciteiten van de onderneming. Het is ook belangrijk om vanuit de markt naar de onderneming te kijken. Hoe percipieert de klant onze diensten. Wie zijn nog geen klant en waarom niet. Waar vraagt de markt om? Waarom is de concurrent zo succesvol?
trend 4: samenwerken
Samenwerken vertikaal of horizontaal, dus in de keten of met concullega's. Het is al langer bekend; met samenwerken bereikt u meer. Waarom dan niet met ondernemers onderling? In goede tijden geldt immers; op eigen kracht vooruit. Nu is het tijd voor; breng expertises en netwerken samen en bundel de krachten.
Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames en veranderadviseur. Recente adviesopdrachten; in de vrijetijds-, zorg-, retail-, vergrijzings- en onroerend goed sector.
© Copyright 2009 Carevolution
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Dat maakt het tegenwoordig wel moeilijk om klanten te vinden!