Lekker vloeken met Gordon Ramsay

Onlangs kreeg ik een ontzettend leuk boek in de handen gedrukt met de titel ‘vloeken als Gordon Ramsay’. Let op, het is geen kookboek maar een boek voor ondernemers en managers. Een managementboek met een knipoog en met een hoog educatief karakter. Ikzelf kijk altijd met een ‘innersmile’ naar de kookprogramma’s van Gordon op televisie: Kitchen Nightmares. Als manager krijg ik dan een knoop in mijn buik als ik zie hoe hard en soms onbeschoft hij met zijn personeel in de keuken omspringt. Wat mij opvalt is dat Ramsey het altijd voor elkaar krijgt om slecht draaiende restaurants weer aan de praat te krijgen nadat hij als een chirurg heeft ingegrepen in het noodlijdende bedrijf.

In het boekje beschrijft de auteur in elk hoofdstuk een ander basisingrediënt van succesvol ondernemen en sluit hij af met enkele belangrijke punten die je als ondernemer, manager of adviseur niet uit het oog mag verliezen.

Chef: ‘De eigenaar van dit restaurant staat me niet toe om negen uur te beginnen met mijn werk’ (eigenaar wil niet betalen voor extra uren)
Gordon: ‘Hoe zorg je dan dat je klaarstaat voor de opening van je restaurant?’Chef: ‘Ik kom om 4 uur binnen en het is een kwestie van alles bij elkaar gooien.’
Gordon: ‘Zelfs ik kan niet alles gereed krijgen als ik om 4 uur start… Als we thuis gasten te eten krijgen, zouden we niet pas om 4 uur inkopen doen. Laat staan voor een restaurant.’

De voorbereiding in een keuken is cruciaal voor een restaurant en toch wordt die vaak veronachtzaamd. Net als bij adviseren. De start van een adviestraject is het allereerste gesprek met de klant, maar dat is niet de dag waarop je daadwerkelijk aan het werk gaat. Het begint daarvoor al. Het allereerste contact met de klant is cruciaal, net als het klaarmaken van de ingrediënten.

Het eerste gesprek met een nieuwe opdrachtgever wordt te vaak opgevat als keihard salesgesprek: proberen de opdracht binnen te halen en jezelf als beste kandidaat op het juiste moment te presenteren. Echter het is de bedoeling dat het eerste gesprek de verhouding bepaald wordt tussen opdrachtgever en adviseur, het vervolg, de afloop en de intermenselijke kwaliteiten. Het is hét moment om te zien of de opdrachtgever echt iets wil, of hij zijn eigen optreden ter discussie durft te stellen en of jij de juiste adviseur bent en wilt zijn.

Dessert

Als toetje geeft de schrijver ons enkele creatieve oefeningen die we kunnen gebruiken om eventuele problemen bij een ondernemer te helpen oplossen.

Het taalgebruik is recht door zee en bevat geen overbodig vakjargon, de taal van de Engelsman. Zelfs de sterretjes in de hoeveelheid f*ckings die in Ramsay’s gesprekken voorkomen ontbreken niet. Een enkele keer wijkt de schrijver uit naar zijn eigen ervaring als adviseur en duikt hij in de psyche van de mens, maar de rode draad blijft communicatie. Heb ik er iets van opgestoken? Absoluut… maar ik ben bang dat ik mijn medewerkers niet zo keihard aanpak als Ramsay want ik ben er ook heilig van overtuigd dat zachte woorden soms harder aankomen dan een luide vloek.

Boek is geschreven door Michiel Hogerhuis, consultant en ondernemer.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Gyuri George Vergouw
Pro-lid
Ha Robert,
Kom op Robert, dit kan sneller! Dit boek heb ik al vorig jaar november gerecenseerd, en ik ben duidelijk minder enthousiast! Enjoy:
http://www.1minutemanager.nl/consulting/vloeken-met-gordon-ramsey/
hgr.,
Gyuri