Of volgens oud en blauw Hollands gebruik; 'tegenover geschenken moet men niet kritisch zijn'. Marketeers, wat is beter; 'een klant belonen en de beloning later weer afpakken' of eenvoudigweg niet belonen? KLM, je moet de kat niet op het spek binden.U bent er allemaal ingetrapt; de KLM Flying Blue frequent flyer miles, de Rentepunten van de Postbank, Hilton Hhonors, de Airmiles etc. Mooie beloften van grote merken met allerlei beoogde consumenten voordelen.
Zo'n 5 tot 7 jaar geleden waren er veel vliegtuigmaatschappijen met allemaal een eigen frequent flyer programma's. De consolidatie in luchtvaart en hotel industrie leidde tot minder programma's en meer spaar mogelijkheden. Dit was prettig voor de consument. In die periode ging de miles aanbieders ook over tot levenslange punten kredieten. Het werd immers online goedkoper om de punten te managen en er bestond het besef dat eerst geven en later weer afnemen van consumenten geen goed marketing instrument is. Per 1 april 2009, zijn de KLM miles niet meer onbeperkt geldig. KLM bouwt zo een extra motivatie in om wederom te vliegen met de zwaan. Als u niet vliegt binnen 20 maanden na de laatste vlucht, vervallen er miles. Het woord 'motivatie' is niet hoe de consument het percipieert. Afpakken, valse beloftes, 'blij maken met een dode mus' zijn wellicht beter kwalificaties.
Alle programma's hebben de bekende black-out dates (Google gespecificeerd zoeken; 552.000 hits). Dit zijn dagen waarop u graag zou willen vliegen of van een hotelverblijf willen genieten met uw miles als betaling. Maar dan kan het even niet. Vaak moet men uren zoeken en passen en meten om gespaarde punten in cadeau ticket of voucher om te zetten. Hilton HHonors spant de kroon en biedt nu via KLM double miles aan bij verblijf in het Hilton. Wat blijkt nu na boeking en verblijf, de punten kunnen alleen worden gespaard in enkele Hilton Hotels (de kleine lettertjes). Weer een consumenten teleurstelling.
Als u, als merk verantwoordelijke, uw klanten wilt belonen; beloon ze dan echt en zij zullen u belonen door terugkerende zaken of door mond tot mond reclame. Laat uw klanten uw gegeven paard niet in de bek hoeven kijken.
Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Ook gevraagd als: management, marketing, motivatie & inspiratie spreker en aangesloten bij Speakers Academy. Voorbeeld titels van zijn presentaties: 'Bureaucratie; bevrijd uw organisatie van hinderlijke regels.' en 'Van klantgerichtheid naar service kwaliteit naar klanttevredenheid.' en 'Kredietcrisis Krijgskunsten'.
© Copyright 2008 Carevolution
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Natuurlijk is er een crisis en natuurlijk moet er beknibbeld worden maar niet over onze rug! Het stomste wat je nu als ondernemer kunt doen is die broodnodige klant wegpesten.
Jaren geleden ben ik in het concept Airmiles getuind. Prachtig totdat je gaat berekenen wat je nou eigenlijk betaald hebt voor dat koffiezetautomaat of kaartjes voor de Efteling.
Ik spaar nergens meer en wil ook niets te maken hebben met spaarpunten, zegels, miles en al die andere zaken. Daarnaast weten we allemaal dat al die bedrijven "iets weggeven" in ruil voor onze gegevens. Zo doet Albert Heijn mee aan de prijzenoorlog met scherpe bonuskortingen. Let wel: alleen te verkrijgen met een bonuskaart. Dus wat AH zegt is dat u zonder kaart niet mee mag doen. Slim in deze tijd!
Nee, de ondernemer die wél iets durft weg te geven zónder er wat voor terug te willen, gaat de crisis winnen. De échte loyaliteit wordt dit jaar gewonnen in die hoek dames en heren!
Voorheen was het mogelijk om een vlucht te boeken met louter airmiles. B.v. retour Chicago voor 50.000 miles. Nergens te vinden hoe dat moet worden geboekt en of dit nog mogelijk is. Kan met airmiles een "up-grading" worden geboekt?