KLM’S FLYING BLUE: ONBEREIKBAAR

Ik heb sinds 2005 een frequent flyer card van de KLM. Ik maak vier keer per jaar – het liefst met KLM – een vliegtrip. Ik behoor tot de laagste klasse van het Flying Blueprogramma: Ivory. Ach, ik heb geen hoge verwachtingen van mijn klantenkaart van de KLM. Frustrerend is het echter als je een vraag hebt aan de helpdesk van de KLM Flying Blue. Ga je naar de website van KLM, dan vind je gemakkelijk het Flying Blueprogramma, maar als je daar eenmaal bent, vind je nergens de weg naar een knop waar je een telefoonnummer kunt vinden. NERGENS. Ik begrijp dat KLM zo min mogelijk persoonlijk contact wil hebben, want dat kost geld. Maar wat als een desperate, vaste klant gewoon iemand van KLM wil spreken? Die klant raakt gefrustreerd, wil afhaken.

Laat ik een voorbeeld geven: vorig jaar vloog ik naar Rome. Op Schiphol kwam ik erachter dat ik mijn Flying Blue Card was vergeten. Ik dacht op dat moment: ‘dat regel ik wel achteraf’. Mis. Ik belandde in de internetjungle van het Flying Blueprogramma. Het programma herkende mijn e-ticket niet. Kende mij niet. Ik wilde bellen, maar zoals eerder gemeld, dat lukt niet. Ik kwam in een internethulpprogramma, maar daar liep ik op stuk. GRRRRRRRRR. Uiteindelijk vond ik een KLM-postadres. Ik printte keurig een formulier. Vulde het in en zond het naar PARIJS!. Een paar dagen daarna ontving ik een computerbrief van de KLM, dat mijn airmiles van de KLM (VAN EN NAAR ROME) niet konden worden bijgeschreven omdat de gegevens niet klopten. En wat doe je dan als trouwe klant. Dan verscheur je die brief en vervloek je de KLM. Wraakgedachten kwamen bij me op maar wat heb je er aan? Van meer Flying Bluegebruikers vernam ik dat ze het ook naar vonden dat je niet iemand van de KLM telefonisch kon bereiken.

Maar mensen worden slim. Zo wist een vaste klant van me te vertellen dat er een trucje bestaat om toch iemand te spreken van de klantenservice. De helpdesk zit in Parijs dus je moet beschikken over doorzettingsvermogen.

Triest vind ik het dat de KLM haar fans, vaste klanten zo behandelt. En alleen om de kosten te reduceren. Neen, KLM dit kost klanten en dat kost nog meer.

Ps; Als je je e-rewards wilt verzilveren kom je tot de conclusie dat je altijd moet bijbetalen, omdat de luchthaven- en security kosten voor jouw rekening komen. Grrrr.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

H.KRAAIJ-HAMMING
G EACHTE  ERIC  MEIER,ook  ik heb klachten en heb die opgeschreven zodat ik bericht terug krijg maar ik wil graag jullie postadres hebben zodat mijn brief op het juiste adres komt.....vr.gr.H.Kraaij
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Wij vliegen de hele wereld over. Niet 4 keer per jaar, maar wekelijks.
Ik ben, of liever gezegd was, platinum. Een dun laagje chroom op een pakketje schroot.... (vrij naar het Goede Doel)
Een hopeloze ellende om daarna je vele punten te verzilveren... elke interessante vlucht is een 'blokkade' (mag je niet boeken) en een upgrade naar business kan alleen maar met de allerduurste economy tickets! En die zijn zelfs duurder dan een klasse goedkopere business class tickets.
Onze loyaliteit? Nul! We vliegen over twee weekjes weer naar Sydney, business class, uiteraard niet met KLM.
Eric Meier
Geachte mevrouw/mijnheer H. Kraaij-Hamming,

het postadres van Flying Blue:
F-94852 Ivry-Sur-Seine cedex
Frankrijk

mvg Eric Meier
robert
hr meijer van de klm u bent onbereikbaar. U wilt met uw klant iets afhandelen en u geeft een faxnummer. Ik stuur u een fax - op het door u gegeven nummer - en u belt niet terug.  U als klm medewerker bent ook onbereikbaar. Vreemd. U kunt mij alsnog bellen
Robert Kroon
Auteur
Ik heb 12 januari geboekt 2 reizen naar Curacao met klm en ik heb mijn flyingbluenummer gebruikt om miles te krijgen,maar er is een letter fout in mijn naam. Het komt niet overeen. ipv een y is er een i mijn naam is Roselyne Marie Francisca Kastaneer. zo staat het ook vermeld in mijn paspoort. In mijn flyingblue formulier/kaartje staat Roseline dus een typefout door mij of misschien door flyingblue zelf. maar hoe kan ik dit corrigeren zodat ik toch nog mijn miles kan ontvangen. Ik heb 2 reisjes geboekt voor mij en mijn man. kunt u mij via een mail/if telefoon laten weten hoe dit opgelost kan worden? ik heb een paar keren geprobeerd te bellen via de 0900 nummer maar het lukt niet. dus vandaar dat ik het op deze manier probeerd. Ik hoop dat het lukt. Ik hoor het graag zsm. alvast bedankt.
 
RMF Kastaneer
Jan Rijksenstraat 46
1335 NT Almere
tel: 0365356026/0640032022
 
Mikel
Mijn ervaring met Flying Blue van KLM onderschrijft wat hiervóór beschreven is.  Maar ik wil de lezer mijn verhaal toch niet onthouden. Begin vorig jaar ontving ik van de Flying Blue organisatie een attente mail waarin ik er op werd gewezen dat mijn tot dat moment gespaarde punten, in april 2009 zouden vervallen, tenzij ik nog voor okt. 2009 een reis met de KLM (of een partner in de FB) zou maken. In dat geval zouden de 'vervallen' punten weer 'teruggeboekt' worden.   Mijn puntentotaal was inmiddels aanzienlijk en ik had nog maar één reis te boeken om voldoende punten voor een 'gratis' reis  naar een nabije bestemming te kunnen boeken.  In mei boekte ik een retour Aruba en de reis was begin augustus 2009 alweer achter de rug.  Helaas, de Award Miles waren niet bijgeschreven en de gespaarde Miles waren wel afgeboekt. Inderdaad geen telefoonnummer waar je eens naartoe kunt bellen. Via de site kon ik achterhalen dat ik de niet bijgeboekte Award Miles moest claimen  bij de organisatie in Frankrijk .  Gelukkig had ik  de daarvoor vereiste instapkaart en e-ticket bewaard. In mijn begeleidende brief in de engelse taal  heb ik uitgelegd dat ik conform het eerdere e- mailbericht van FB ( waarvan een kopie werd bijgevoegd) ook de zgn. vervallen Miles teruggeboekt wenste. De niet geboekte Award Miles werden inderdaad na enige tijd op mijn account bijgeschreven maar de reeds gespaarde, ruim 23.100 Award Miles helaas niet, wat wel in de mail was toegezegd.  Mijn herhaald verzoek bleef onbeantwoord.
B. METZ
KLM is een bedrijf geworden dat de passagiers welke hun hele werkbare leven met deze maatschappij gevlogen hebben nu als een onbetrouwbare instelling naar voren komt.
Het is schandalig wat men nu uithaalt. Ik heb de betreffende brief over het verwijderen van mijn airmiles nooit mogen ontvangen en ben daardoor
35.000 plus miles verloren. Normaal krijg je alle informatie via E-mail. Waarom in dit geval niet? Zelfs de post kan fouten maken. Als ik dit bericht ontvangen had dan was ik naar Londen gevlogen om de airmiles te behouden.Een eenvoudig reken sommetje
KLM is KLM niet meer maar een marionet van AIR FRANCE.
Ik voel mij bestolen.
Tevens vraag ik mij af of een overeenkomst eenzijdig veranderd kan worden.
Schaam U (klm) AIR FRANCE
HOEVEEL GELD HEEFT U MET DEZE MAATREGEL BIJ UW KLANTEN GESTOLEN.
B.Metz
C L Burger
Flying Blue is onbereikbaar via de site, om de miles te bekijken en per telefoon werk  ook niet , om je salo op te vragen
met vriendelijke groet C L Burger   
L.J.Peereboom
Flying Blue is door mij niet te bereiken, omdat mijn FBnr. en pincode niet geaccepteerd worden. Ik heb 2x geprobeerd via 0900-0400252 dit te laten verhelpen. Helaas zonder resultaat. Ik kan dus de miles van mijn laatste vlucht per KLM  uit april 2010 niet bijboeken.
Groetnis,
Mevr.L.J.Peerebookm
Cecilia Kam
Zo jammer dat de goede service van flying blue niet meer bestaat. Wist U dat als je kaart nog op je "getrouwde naam" staat, de gespaarde miles - op je meisjesnaam (waarop je tegenwoordig  je ticket boekt) niet bijgeschreven worden?? Zie dan maar eens e.e.a. aan te passen!!! Een ramp.
geerlof van der wal
Geachte lezer ik weet niet hoe ik op Flyingblue moet inloggen Anita kan dit wel we reizen altijd samen en hebben vorig jaar na heel lang bellen en brieven sturen een nieuwe pincode gekregen die van mij Geerlof werkt niet en ik wil deze nu gaan gebruiken anders verliezen we ze we proberen eind aug te vliegen maar wat ik ook doe ik kan niemand bereiken kan u ons helpen aub  geerlof bonaire n.a.
Piet de Witte
Ik heb zo ongeveer dezelfde ervaringen. Twee (verschillende) vluchten niet bijgeboekt. KLM niet te bereiken via telefoonnummer. Miles claimen via internet geeft foutmelding op foutmelding. Ik vlieg niet meer met KLM, en mijn hele bedrijf ook niet meer.
H.F. te Velde
KLM heeft mij zo'n 200.000  award miles afhandig gemaakt door niet bereikbaar te zijn via website, email, brief naar Frankrijk. Ik vermijd reizen met AirFrance/KLM. Ik kan zelfs de toezending van Flying Blue emails niet stoppen, zodat ik vele malen herinnerd wordt aan dit onvriendelijk bedrijf.
Waarom betaal ik reserveringskosten bij KLM-Air France?
[...] gedraaid?’ en een verse Telegraaf als je instapt. Dat voelt goed en we bouwen zo lekker onze FD-puntjes op. Puntjes die je later overigens nooit verzilverd krijgt… Net als die Douwe Egberts punten [...]
J.A.Bok-Thomas
Ik probeer vanaf 26 juli in te loggen om mijn miles te claimen en krijg elke keer hetzelfde "service is temporarily unavailable"  Schandalig, dit noem ik geen service
Bas Gesink
Mijn ervaringen met Flying Blue zijn niet best. In februari 2010 is mijn pas verlopen; ik wil deze verlengen en vragen waarom het systeem op Schipol onlangs deze pas ook niet herkende. Door naar het nummer 0900-0400252  te bellen werd mij het FBnummer gevraagd, maar dit bleek onbekend. Hoe ik nou verder moet, ik heb al heel wat Miles gespaard, en binnenkort vlieg ik weer; deze miles wil ik niet verloren laten gaan.
Ik vraag me trouwens af of al deze klachten wel serieus worden gelezen..... en afgehandeld. Meneer/mevrouw FB: u kunt mij bereiken via het bovenstaande emailadres.
Kieran
Flyingblue is zeer slecht bereikbaar voor vragen omtrent FB Miles. Als je achteraf je miles wilt claimen gemaakt voor vluchten met bijvoorbeeld Delta Airlines dan begint pas de ellende. Heel vaak geen reactie of zelfs helemaal geen punten voor gemaakte vluchten. Sinds de invoering van het nieuwe systeem (beperkte houdbaarheid) heb ik zelf ook duizenden punten verloren. Jammer maar vlieg liever met een andere maatschappij.
klee
Helemaal me eens.  Flying blue onbereikbaar!!
Blüm
Mijn man en ik kregen bericht dat onze miles per augustus mogelijk zouden vervallen. Op de franse site kon ik bekijken (nu niet meer) of en hoeveel punten er zouden overblijven. Bij mij was dat 0, maar tot en met augustus bleef het aantal van mijn man, meer dan 500.000 punten, bleef gewoon staan. Vandaag kregen we een update: we hebben nog 5000 punten.
Ik noem dit diefstal en weet niet waar ik moet zijn om hierover te klagen en KLM ter verantwoording te roepen.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
En het is weer niet gelukt... meer dan 400.000 punten, maar geen ticket te boeken. Alles valt onder 'black-out'.
Een beschamende vertoning!
Of met andere woorden... diefstal!
wilma kersten
ben net terug van een vakantie uit de USA en wilde mijn miles claimen zie ik tot mijn schrik dat mijn saldo 0 is, al mijn gespaarde miles foetsie.
nou lekker dan, daar heb je dus al die jaren voor gespaard. ik ga me flying blue pasjes doorknippen, weg ermee wat een oplichterij die KLM. wat een <strong>koningklijke</strong> service, ben er helemaal klaar mee vooral omdat ik lees wat jullie allemaal voor een ellende hebben met de flying blue !!!
fatosh
hoe kan ik van klm punten kaart hebben?
Jaap
<strong>Flying Blue </strong>is in een woord:<strong><em>  Onbetrouwbaar </em></strong>Laatst weer met KLM gevlogen enbij elke check-in  onze flying bleu kaarten aan de medewerker achter de desk gegeven en daar werden onze Flying Blue nummers/gegevens ingevoerd. Ik mag er dan van uit gaan dat op dat moment mijn reis/vluchtgegevens bij KLM bekend zijn en de miles op ons account wordt bijgeschreven. H E L A A S gebeurde dat niet. (3e keer) Dat dit niet is gebeurd is lijkt mij niet een fout van mij. Wat verwacht de KLM dan van klanten: Dat men van iedere vlucht die men maakt alle papieren en instapkaarten bewaard en U die vervolgens op gaat sturen!!!!! Dit verwacht je alleen als men de kaartgegevens niet ingevoerd heeft bij check-in, dan bewaar je deze gegevens. Maar niet als je 4 weken weg bent en 4 vluchten hebt Ik heel graag een antwoord hebben op de vraag of het niet voldoende is om Uw eigen kaart te gebruiken maar daarnaast nog van alles op te moeten sturen om de miles te krijgen, daar dit een reden voor mij zou zijn voortaan niet meer eerst een vlucht van KLM/AirFrance of partners uit te zoeken maar met een andere/goedkopere maatschappij te gaan vliegen. Ik ben behoorlijk teleurgesteld want ik had toch wel iets meer professionaliteit verwacht van een maatschappij als KLM. Het lijkt er op dat U het Uw trouwe klanten zo moeilijk mogelijk wenst te maken. Uw kaart heet een loyalty kaart maar ik heb de indruk dat de loyaliteit alleen van de kant van de klant dient te komen. U eindigt Uw antwoord aan mij met Uw dank voor mijn “”voortdurende”” vertrouwen in U. Ik moet zeggen dat ik bepaald geen vertrouwen heb in Uw team. Ik voel me niet erg serieus genomen.  Bovenstaand naar KLM gestuurd. Het antwoordt: geen instapkaart geen miles.
evo
Flying Blue, wat een onzin eerder Flying blauwtje lopen! Loyaliteit?? Begin er niet het is een grote oplichterij om maar klanten te binden maar als je gebruik wilt maken van je punten dan blijkt dit onmogelijk! Ook als je platinium bent. Leuk hoor dat je zo genoemd wordt maar ik heb nog nooit iets aan mijn punten gehad aangezien alles steeds blacked out is. Een update naar de business class kost idd (zoals hierboven aangeven door ander FB member) nog meer dan een coach klasse ticket, je moet nl de hoogste cat. onder de businessclass geboekt hebben en ja deze tickets zijn idd vaak al even duur als een businessclass ticket aangezien ze refundable zijn. Dit kan natuurlijk niet. Een grote farce. Flying blue is gewoon gebakken lucht! Ik vind hier eerlijk gezegd nog een vies luchtje aanzitten ook. Ook ik heb keer op keer poblemen gehad met bijschrijven van mijn punten. Iedere keer hele mikmak opsturen naar FB in Frankrijk (ja, dat kost tijd en geld!) maar heel vaak geen reactie of alles kwijtgeraakt bij FB. Ik had een ontvangst bevestiging maar na 6 weken nog niets gehoord. Gebeld met FB (wat nu dus wel kan maar je hebt er echt helemaal niets aan!) maar neehoor, ze waren alles kwijt! Ik probeerde uit te leggen dat ik echter wel een ontvangstbevestiging gekregen had, dus dat ik echt niet kon begrijpen dat het kwijt kon zijn en dat ik hier de dupe van zou worden. Maar helaas idd ik werd er wel de dupe van, de tickets waren kwijt dus kon ik fluiten naar mijn punten...........Buiten mijn collega's heeft mijn familie ook FB en we probeerde altijd met KLM of FB partner van KLM te vliegen. Maar nu is het echt over en uit. Mijn moeder is inmiddels silver maar ze heeft nog altijd haar ivory kaartje niet mogen ontvangen van FB, laat staan haar silver kaartje. Iedere keer weer gestegel bij de incheckbalie. Ja, mevrouw moet haar kaartje meenemen. Die heeft ze nog nooit mogen ontvangen! Velen malen achteraan geweest verdorie nogmaal (excuses voor mijn taalgebruik maar ik ben het echt vreselijk zat) Tevens hebben ze rond augustus/september de voorwaarden veranderd. Om bijv silver te worden moet je ipv de 13 vereiste vluchten nu ineens 15 vluchten gemaakt hebben! Nu vraag ik je KLM? Je kunt toch niet zomaar de voorwaarden veranderen voor klanten die onder oude voorwaarden zijn gaan sparen? Dit is dwaling! Ik ben zelf advocaat en weet zodoende dat dit soort praktijken voor kunnen komen bij malafide bedrijven maar bij de KLM? Kom nou toch KLM..........Ik maak deze maand nog 2 vluchten met KLm en dan ga ik voortaan op zoek naar andere maatschappijen. Of KLM moet echt iets willen veranderen door klantvriendelijk te zijn en de klanten ook daadwerkelijk de gespaarde punten kunnen besteden. Ik ben bijv iemand die zo'n 50 a 60 vluchten maakt met uw maatschappij. Mijn collega's ook allemaal (20) en mijn familie zijn ook allemaal FB members (9 leden, met mij erbij 10). Dit betekend in deze casu dat u iig 30 frequent flyers kwijt zult raken! Zoals ik hier boven kan lezen bent u echt niet van plan hier ook maar iets aan te doen!? Of wellicht wel.....................Uiteraard hoop ik vurig dat u er alles aan zult doen om bovenstaande problemen te verhelpen en aan FBmembers wel degelijk een loyaliteitservice zal geven in de zeer nabije toekomt. Lees:deze maand aangezien dit echt de laatste keren zullen zijn dat ik vlieg indien er niets veranderd. MVG
Inkie
Bij andere maatschappijen kan het ook heel anders. Mijn ouders hebben door de jaren heen 50 keer gevlogen met de El Al en de 51ste keer nam de El Al zelf contact met ze op en bood ze aan om gratis te kunnen vliegen. Tevens hebben ze een paar keer zo maar business klasse kunnen vliegen, zonder daarvoor extra te hoeven te betalen (onder het mom van "u vliegt zo vaak met onze maatschappij, daar stellen we graag wat tegenover"). Daar kan de KLM nog wat van leren.....
Richard
Ook ik behoor tot de groep van zeer gewaardeerde KLM-klanten met een Platinum Elite-kaart op zak. Die waardering is echter niet geheel wederzijds. Er zijn nogal wat verbeterpunten aan te geven in dit loyaliteitsprogramma, zo blijkt al uit de vele (herkenbare) reacties. De KLM-website is al niet bijster klantvriendelijk ingericht, maar zodra je je heil zoekt in het FB-programma onderdeel dan wordt het je echt zwaar te moede. Het niet kunnen boeken van vluchten met je miles is een ding maar als zelfs, met enige regelmaat, je frequent flyer nummer niet langer door het inlogsysteem wordt herkend dan neig je er inderdaad naar om resoluut de schaar in het pasje te zetten. Gebruiken kun je de miles toch al niet met een zeker gemak, zoveel is duidelijk.
Kan de nationale trots daar nou echt niet wat aan doen? Blauwe vrienden, wanhoop niet, maar ga te raden bij nagenoeg iedere andere maatschappij en zie: het kan echt een stuk gemakkelijker. Naast een vriendelijke houding aan boord, een prima service en het nieuwe uniform is het echt geen overbodige luxe om klanten ook thuis op een hoog niveau van dienst te kunnen zijn.
Uw eigen website laat eenvoudig zien hoe dat niet moet.
Erik
Alweer 4 jaar ben ik woonachtig in Australie, een aantal keren per jaar vlieg ik met KLM naar Nederland. Mijn Flying Blue kaart heb ik 3 jaar geleden na veel omslachtigheid binnengekregen. In plaats van de schaar erin te zetten is mijn kaart al uit zichzelf van alle ellende gebroken. Helaas is het bijna onmogelijk een nieuwe kaart aan te vragen via de website. Daarom voelt het wel goed om gewoon deze hele Flying Blue handel te laten vallen en gewoon als een passagier te vliegen zonder alle Flying Blue nonsens. Tevens hoef ik niet meer naar alleen maar KLM vluchten te kijken maar neem gewoon de voordeligste vluchten en zonder allerlei Ivory of Platinum kaarten. Who cares? Dit is echt relaxed en no worrie's, waarschijnlijk spaar ik meer geld uit met gewoon naar de goedkoopste vluchten te kijken dan met KLM onder het mom van een Flying Blue klant te zijn mijn vluchten te boeken. Trouwens de voordelen van het hebben van een Flying Blue kaart zijn mijn nooit duidelijk geweest en de KLM doet toch wat ze willen. Ongeoorloofd afschrijven van punten, het niet kunnen bereiken van de website of enig telefonsch kontakt en wat al niet nog meer heeft mij doen besluiten gewoon mijn eigen weg te gaan en dat voelt stukken beter.
pteerling
wat een onoverzichtelijk zooitje de website van flyingblue heeeeel veeel geduld moet je hebben nog maar niet te spreken over de 0900 telefoonummer
Yoep
Ik denk dat niet alleen onze providers echt moeite doen om onbereikbaar te zijn! en als je dan eindelijk toegang krijgt dan jaaaa zo langzaam, met andere woorden laat ons aub met rust wij willen alleen maar geld verdienen, en  daarvoor doen we alles! ja zelfs onze flyng blue deelnemers zijn alleen maar dingen om geld mee te verdienen!
Hans
Volkomen mee eens
Onmogelijk om iemand aan de telefoon te krijgen
Door foutje in de naamvoering gemaakt door medewerker FlyingBleu alle gespaarde punten kwijt.
Jan Bosmans
Hallo
Ik ben me bewust van het feit dat FB slecht te breiken iss maar de manier om iets te regelen is volgende:
Ga op de boeking site en probeer een award ticket te boeken, gaande weg komt er een telfoon numer in zicht (dit is de helpdesk achter de hulp troepen in de schiphol lounge) Dit zijn Nederlandse mensen op schiphol.
Hier heb Ik hele goede ervaring mee Ik vloog gratis (lees award miles) samen met mijn vrouw op en neer naar Istanbul.
Helmaal goed geregelt en geloof me Ik had niet genoeg miles. Maar volgens zeggen zat er een fout in de website.
Ik vlieg vrij veel over de hele wereld en gebruik mijn kaart vrij veel.
Daar Ik in de olie industrie zit heb Ik ook een petroleum kaart die mij al menig keer thuis heeft gebracht.
Dus U hoort het het is niet alleen maar kommer en kwel, je moet alleen een lange adem hebben.
Mieke de Jonge
Ook ik heb helaas geen goede ervaringen met KLM. Wonen 16 jaar in Azie en hebben oa met Thai Air en Singapore Airlines gevlogen. Die zijn zefs zo goed dat de echtgeno (o)te van degene die veel milles heeft dezefde status krijgt. Mijn man was dus solitair ( wat platina is bij de KLM) en ook ik kreeg dezefde status, dus firstclass inchecken en ook als ik alleen reis kreeg ik dezelfde service. De upgrades zijn ontzettend makkelijk via hun website te regelen en het kwam niet vaak voor dat er black outs waren ,dwz dat er geen plaatsen meer beschikbaar waren. We konden gemakkelijk de punten geven aan de door ons opgegeven mensen, zoals onze zoons die regematig op een gratis ticket naar Singapore konden vliegen. Nu wonen we sinds kort in Bangkok en helaas vliegt de Thaise luchtvaartmaatschappij niet op Amsterdam. Vandaar dat ik met de KLM ging vliegen. Nou ik kan vertellen dat het niet is meegevallen. We reisden businessclass en ik had, zo als gewend  behoorlijk wat kilo's bagage mee, maar ja je mag 30 kg meenemen dus wat kon me gebeuren? Nou van alles! Ze hadden zonder het mee te delen bedacht dat je per 1 april ( ik ging in juni )maar 23 kg mocht meenemen, wel drie koffers met elk 23 kg, dat wel. Mijn dochter had maar 17 kg en ik  had 25 kg maar moest 100 us dollar bij betalen. Anders moest ik maar een koffer erbij kopen ( incheck was 23 uur in de avond) Geen enkele flexibilieit, geen begrip dat er ook nog mensen buiten Nederland wonen die soms met de KLM vliegen en niet op de hoogte zijn van die bagagebeperking,. Geen overgangstijd voor passagiers die dat niet konden weten. Bovendien stond op het electrionisch ticket dat je tot 30 kg mee mocht nemen. Niets hielp, supervisor erbij gehaad, niets hielp. Zal wel de ARBO wet zijn die dat verplicht heeft gesteld en ik begrijp dat best wel maar ik begrijp niet dat ze daar niet meer ruchtbaarheid aan gegeven hebben. Hoe ze trouwens de andere koffers dan tillen op schiphol is me een raadsel. Vloog laatst met Singapore airlines naar Amsterdam met 30 kg bagage en geen enkel probleem... Maar dit terzijde. Het maakt me treurig dat onze luchtvaartmaatschappij zo weinig geeft om zijn klanten  en is dus ook geen wonder dat Singapore Airlines dan ook een van de beste ter wereld is...Zij geven nl heel veel om hun klanten, vooral de vaste klanten, die worden in de watten gelegd. We hebben regelmatig meegemaakt dat we een upgrade kregen omdat economie vol zat. Zie ik met de KLM niet gebeuren.  Mij zijn ze als klant kwijt, ik vlieg wel via Frankfort met een maatschappij die mij wel als klant waardeert zoals bv de Emirates, daar mag je heel veel bagage meenemen! Het is zo typisch Hollands, er vanuit gaan dat ze een goede maatschappij zijn maar niet om zich heen blijven kijken wat de concurrentie doet. Wist u bv dat we in 1998 bij Cathay pacific al die tvschermpjes hadden in de economie classe. De KLM deed het pas 10 jaar later en het werd verkondigd alsof ze de eerste waren die dit introduceerden.... Ze leiden aan het zgn " Fokker Syndroom" die dachten ook dat ze een goed product hadden en dat de klanten wel naar ze toe zouden komen. maar zo werkt het niet, je moet hard werken om klanten te krijgen en ze te behouden.
Pieter
Hoe kan een luchtvaartmaatschapij zo met haar trouwe klanten omgaan?
Het lijkt e rop dat ze worden gestraft in plaats van beloond.
Inmiddels ben ik in bezit van ruim 400.000 miles. Vorige week kreeg in een mail met 50 promo aanbiedingen, nieuwsgierig geworden zie ik dat de aanbiedingen overwegend uit bestemmingen bestaat waar je je schoonoeder nog niet eens naar toe wilt sturen.
De andere bestemmingen mag je allemaal naar toe vliegen met een omweg via Parijs waar je een halve dag of meer mag wachten op de aansluitende Air France vlucht, terwijl er ook gewoon rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam gaan ?
HOE KAN ZOIETS een loyaliteitsprogramma worden genoemd ? goede klanten koester je en leg je in de watten. Het lijkt e rop dat KLM bewust het gebruik van de miles ontmoedigd.
Sinds begin jaren 90 ben ik loyaal klant, maar  wat mij betreft zetten ze gewoon Air France op de toestellen  en vereet ik onze nationale 'trots'
Hans
Ik ben alleen maar mijn pasje kwijt.... ga er niet eens aan beginnen om contact op te nemen, wel geprobeerd maar eerste 0900 gesprek verliep op niets. Deze website gevonden en dus... LAAT MAAR... ik betaal die €55 wel om mijn fiets mee te nemen... scheelt hoop ergernis.... en kies volgende keer gewoon een andere maatschappij....
J.A.Soetens
Sinds 25 november 2010 is mijn vrouw bezig middels telefoon, e-mail en enkele brieven om
A. toegang te krijgen tot haar FB account met de pincode die de KLM haar zelf gegeven heeft en
B. te vragen waar haar gespaarde award miles gebleven zijn. (We vliegen enkele malen per jaar naar de USA waar onze kinderen wonen.)
Alle vragen en brieven verdwijnen in een zwart gat hoewel ze met 2 cm.dikke letters geschreven zijn.
Wat een rot maatschappij. En wat een verschil met de behandeling die je krijgt van Amerikaanse maatschappijen.
Weg wezen daar.
Adam Vamvakas
<strong>Tried Amsterdam Los Angeles return.  I needed 50000 points via Paris.</strong>
<strong>Directly with KLM I had to pay 25000 extra points!</strong>
<strong>The truth is that the Flying Blue program is one of the very bad ones.  Does't anyone from the marketing/sales dept., of AIR FRANCE-KLM read our problems?</strong>
J. den Boer
Flying bleu

Wat moet ik doen als ik nog 2 vluchten wil bij boeken voor mijn airmails?
Telefoonnr. is niet bereikbaar en volgens deze mailtjes hieronder hoef ik eigenlijk niet eens te mailen...maar ik probeer het toch.
Ik heb een pasnr. en wachtwoord maar deze geeft een foutmelding aan.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
mw. Lo
Als ik het allemaal lees zijn er al jaren problemen met de bereikbaarheid van de Flying Bleu klantenservice. Ik heb al jaren een FB-nummer en vermeld die trouw bij alle KLM, Martinair en nu ook Delta boekingen, maar heb nog nooit 1 punt bijgeschreven gekregen. Mijn (gehuwde) naam op de pas komt nl niet overeen met mijn (meisjes)naam op de tickets. En probeer dat nu eens op te lossen..... Contact maken lukt niet. Voor mij is het FB-programma geen stimulans om bij KLM (en gerelateerde maatschappijen) te boeken!
Als ook het verzilveren van je FB-punten een probleem is, dan kan ik me de verdere moeite en frustratie besparen om ze alsnog te claimen.
clara jones
Hallo,
krijgt een lening vandaag om 3% rente, moeten geïnteresseerde kandidaten vul dan het onderstaande aanvraagformulier en weer terug naar ons via: clarajonesservices02@gmail.com voor meer informatie.

Lening aanvraagformulier (FILL en terugbrengen)
Volledige naam _________
LEEFTIJD ____________
SEX _____________
LAND ________
STATE___________
MOBIELE NUMMER ________
BEROEP __________
MAANDELIJKSE INCOME______
BEDRAG NEEDED________
Lening Duur _________

In afwachting van uw antwoord,
Mrs.Clara Jones ..
M.A.J. van Maris
Ik vlieg iedere maand een keer naar Hongarije met KLM! Van de helft van alle vluchten worden de miles NIET automatisch bijgeschreven! Ik heb altijd 'n e-ticket waar naam en flying blue nummer korrekt genoteerd zijn! ONLINE de ontbrekende miles claimen is mij nog NOOIT gelukt!!! Er komt altijd 'validatiefouten' op het scherm te staan?!? Niemand bij KLM kan mij vertellen waar dat door komt, het enige dat ze IEDERE keer zeggen, 'stuur de hele handel maar op'! Hoezo, 'klantvriendelijk'? 
bart drieman
net geprobeerd een vlucht te boeken voor mijn familie van dusseldorf naar venetie

via award ticket : 864 eur (belastingen en toeslagen) en 100.000 miles
via gewone boeking: 716 eur inclusief belastingen en krijg er miles bij !!!

hoe kan dit nou,,,

de waarde van de award miles is dus echt nada,niks, noppes
Kees
Probeer al een tijd de miles van een alternatieve vlucht (vanwege het missen van de aansluiting) te claimen. Dit lijkt totaal onmogelijk.
Op de KLM website na lang zoeken een flying blue vragen formulier gevonden (Er is ook een gewoon KLM klachtenformulier, maar op de een of andere manier kon ik dit niet volledig invullen en werd de klacht niet verzonden).
Het flying bleu formulier lukte wel. Duidelijk gemeld dat het niet lukte om miles bijgeschreven te krijgen en deze wel wenste.
Na 2 dagen zelfs bericht..... Ze vonden dat de klacht geen betrekking had op flying blue en ze waren zo goed om het bericht door te sturen naar een andere afdeling.......
ANDRE STEVENS
Ook wij hebben een nare ervaring met KLM
Zelf vlieg ik vrij veel all over de wereld ( meest met star alliance , een perfecte organisatie ), deze keer gingen wij met KLM (wat je eigenlijk als echte Nederlander moet doen) naar Bali
Mijn Vrouw ,onze dochter die in een rolstoel zit en ik zelf .
Bij het inchecken begon de eerste ellende ..... een onvriendelijke baliemedewerkster die onze 3 koffers eerst per stuk wilde wegen .....1 koffer van 23 kilo ,1 koffer van 19 kilo en een koffer van 24 kilo ( werd niet accoord bevonden er moest 1 kilo uit of 100 euro bijbetalen )
In een rij staande en dan 1 kilo overladen is natuurlijk de grootste onzin omdat de andere koffer 4 kilo minder had en alle 3 de koffers toch mee moesten , onze onaardige balie medewerkster stond er op dat we moesten ompakken .
Toen melde ik haar even dat een rolstoeler 20 kilo extra mee mocht nemen incl de rolstoel maar daar wist ze niets van ( als je zo als uitzendkracht met een blauw pakje aan daar neer wordt gezet weet je inderdaad niets maar.................................... .
of dan even de rolstoel gewogen kon worden ......wat natuurlijk van de zotte is . Ik vroeg haar beleefd of ze een hoger geplaatste KLM medewerker of werkster kom bellen , maar dat ging niet , wij moesten maar naar een ander bali gaan om ons beklag te doen.
uit eindelijk heeft een wel wat aardigere dame aan een andere bali ons toch ingecheckt met de excuses voor haar collega .
De rolstoelservice is heel erg ver te zoeken bij KLM en SCHIPHOL.. tegenover bv.Singapore of Thai of Malaisian of China airways.
Onze dochter kreeg een duwrolstoel die ze zelf niet kon rijden en kreeg ook geen hulp omdat het zo druk was en deze juf een electrische wagen vol met onze gekleurde medelanders of zo iets moest wegbrengen
Daar sta je dan met je handen vol.............en 2 karretjes en een rolstoel die je moet duwen
We hebben er maar een treintje van gemaakt en zo verder gesukkeld.
Dan kom je terug op schiphol ....zelfde slechte service, geen rolstoel dan maar op een karretje.................rolstoel van onze dochter kwam via uitzondelijke bagage na een wachttijd van 3 kwartier en onze medepassagiers al lang en breed weg waren.

IN ENKELE WOORDEN ,, BEN NIET MEER TROTS OP ONZE KLM , GA WEER VLIEGEN MET STAR ALLIANCE MAATSCHAPPIJEN EN LAAT DE NEDERLANDSE BLAUWE TROTS
MAAR ZIJN NAAM VERANDEREN IN ARROGANTE LUCHTVAARTMAAPSCHAPPIJ

HELAAS STAAN ER NOG 2 VLUCHTEN GEBOEKT NAAR CHINA EN KAN DEZE HELAAS NIET MEER ANNULEREN,
advies aan alle frequent flyers ,, VLIEG MET STARALLIANCE

ANDRE STEVENS
.


,
MP
juni 2011. De droevige service die jullie allen beschrijven bestaat helaas nog steeds. Elke keer als ik een vraag stuur, krijg ik een standaard antwoord terug dat geen antwoord is op mijn vraag. Elke keer als ik bel, verdwaal ik in een keuzemenu. Elke keer als ik mijn tickets opstuur voor het claimen van miles, worden deze niet ontvangen.

Ik heb serieus nog nooit zo'n klantonvriendelijk bedrijf meegemaakt!
T.v.d.Wouw
In het verleden was het geweldig goed geregeld. Ben met de punten naar Rome, Curacao en enkele keren naar de VS gevlogen zonder een centje pijn. Laatste keer medio 2008
Maar de laatste paar keren dat ik probeerde een "promo award" vlucht te boeken (tegen de halve prijs) gaf het systeem eerst aan dat er nog mogelijkheden waren, maar bij het tonen van mogelijke vluchten warne die er opeens niet meer! Alleen tegen normale punten. Toen ik probeerde tegen normale punten een vlucht te boeken ging dat goed, tot het einde - opeens gaf de site aan niet meer bereikbaar te zijn!
Ik vraag me af - is het iemand de laatste tijd uberhaupt wel gelukt een KLM "promo award" vlucht te boeken met de punten????
Het zou me niets verbazen als die allemaal naar Air France leden gaan ipv KLM deelnemrs...
T.v.d.Wouw
Vanmorgen nog uitgeprobeerd en met succes: het telefoonnummer van een vriendelijke KLM service desk is 020 4 747 747.
Ikke
Had ontbrekende miles voor mij en mijn partner en na een mail naar FB werden deze keurig bijgeschreven. Hoefde geen papieren oid op te sturen. Hulde voor de klantenservice FB. Uiterst klantvriendelijk en wij blijven natuurlijk KLM vliegen.
J.D. Bazuin
Wat ik niet begrijp is dat de problemen bij AIRFRANCE-KLM / FLYING BLUE m.b.t. een slechte klantenservice nu al zo lang KUNNEN duren!

Zie daarvoor o.a. volgende websites:
- http://www.consumentenbond.nl/forum/viewtopic.php?f=14&amp;t=148&amp;p=393
- http://www.flyertalk.com/forum/flying-blue-air-france-klm-other-partners/502250-klm-flying-blue-worst-customer-service.html
- http://www.airlinepassengerguru.com/index.php?option=com_content&amp;view=article&amp;id=118:the-worlds-most-arrogant-airline
- etc.etc.

Blijkbaar kunnen ze zich woedende (trouwe) klanten permitteren! Ik ben serieus benieuwd hoelang zij dit zullen volhouden...

De website van zowel KLM, AIRFRANCE als FLYING BLUE is een draak, al meerdere jaren. Om ontbrekende miles te claimen, van een vlucht BRU-ROM door Alitalia, blijft het nodig om ervan gebruik te maken. Helaas! Een foutmelding verschijnt en ik kom niet verder. Er dient een veld verplicht gevuld te worden wat op geen enkele manier benaderbaar is... En ja, op meerdere OS'en en browsers getracht! De 0900-'helpdesk' is helemaal om te huilen, daar kom je geen steek verder mee... De vraag rijst dus: zullen wij Flying Blue-members blijven, of zijn OneWorld en Star Alliance wellicht een optie?
PAULINE HANDOKO
Geachte manager van de Flying blue.
Gezien mijn mislukte pogingen contact op te nemen met de service desk wil ik van deze gelegenheid alsnog mijn vraag stellen. Ik heb tot nu toe ongeveer 100.000 reward miles gespaard.Plots kan ik niet meer bij mijn account komen.Ik heb een keertje een verlies meldingvan mijn kaart gemeld en mij werd beloofd dat er mij een nieuwe kaart toegestuurd zal worden.Echter voordat ik de nieuwe kaart ontving ,heb ik mijn verloren kaart gevonden.Voor de airmiles van de reizen die ik met de K.l.M. in 2010 en met de Malaysian Airways in 2011 heb gemaakt ,heb ik in 2010 mijn FLYING DUTCH PAS NUMMER BIJ BOEKING PER INTERNET opgegeven en bij de reis in 2011 met de M.Airways mijn pas op de airport Amsterdam getoond.
In December 2010 ontving ik de beloofde nieuwe kaart.die ik eigenlijk niet meer nodig heb,aangezien ik mijn verloren gewaande kaart heb terug gevonden.de pincode zou hetzelfde blijven,maar de combinatie pasnummer en pincode werd niet geaccepteerd.Toen heb ik maar vermeld,dat ik mijn pincode vergeten was;ik kreeg een nieuwe via e-mailadres van mijn man(we hebben samen maar 1 e-mail adres).Echter de combinatie van mijn pasnummer en de nieuwe pinccode is niet geaccepteerd!Mijn pasnummer is 4933083675
Mijn pincode is vertrouwelijk ,dus vermeld ik hier niet.Kunt mij a.u.b.beantwoorden en vertellen hoe ik bij mijn account kan komen.Ik heb de tickets en instapkaarten van de riezen in 2010 en 2011 nog bewaard voor het geval ik de nog niet geboekte airmiles kan claimen.
bijvoorbaat bedankt.
BW
Hoi allemaal,

Ik ben echt wel trots op KLM (al vergrijst de organisatie wel) maar toch hou ik wel wat frustraties over........

Na 3 jaar in het buitenland te hebben gewoond zouden we van de FBmiles nog een leuke vakantie boeken. Inmiddels ruim 300.000miles dus aan de miles zou het niet liggen.

Na verschillende error meldingen lukte het maar niet om te boeken. Zelfs na telefonisch uit te leggen dat vlucht 2min voor de error nog beschikbaar was, hielp totaal niet.
Zelfs werd de medewerker wat brutaal en werd ik afgescheept.

Tja, en dat na vele vluchten de afgelopen jaren voelt het als Stank voor dank!
Bert vanden Berg
Beste Freqent Flyers,

Ook ik ben super gefrustreerd met het Flying Blue beleid van de KLM. Ik heb mijn hele werkleven vanaf 1977 met het gezin minimaal twee keer per jaar bussiness klas gevlogen tussen het verre oosten en het midden oosten. De laatste tien jaar zelfs maandelijks naar Amerika of Azie totaal heb ik (en mijn werkgever) meer dan 500.k€ aan tickets besteed. In 2001 heb ik me aangemeld voor het FB programma en had binnen een jaar de Platinum status, die heb ik 9 negen jaar gehad. Ik vond dat ik met mijn loyaliteit wel platinum voor het leven verdiend had en heb dat aangevraagd en natuurlijk niet gekregen. De officiele regeltjes zeggen 10 jaar aaneengesloten Platinum status en die had ik op een jaar na niet gehaald. FB was niet over te halen, mijn loyaliteit van voor 2001 kon daar geen verandering in brengen. Dus weg loyaliteit die moet dus blijkbaar maar van een kant komen. Kortom blijkt mijn loyaliteit dus helemaal niets waard te zijn. Dus wat ga je doen shoppen en wat blijkt als ik met de Emiraten naar Dubai vliegen en dat doen we regelmatig dan blijken de tickets goedkoper te zijn de stoelen bredere en comfortabeler de servies completer en vriendelijker. Duidelijke keuze dus.
Goeie manier van de KLM om met zo'n FB programma je vaste klanten te verliezen. Is het u ook al opgevallen dat het benodigde aantal punt voor een cadeau ticket steeds maar opgeschroefd wordt en met die duur verzamelde punten alleen maar als kist vulling mee mag........geweldig doen joh kun je nooit vliegen wanneer jij dat wil. Ik ben er klaar mee en heb ook meteen de gekoppelde American Express kaart in de wilgen gehangen, die veel te duur is voor wat hij biedt. Allemaal services die toch al gedekt zijn op andere manieren of goede verzekeringen die je toch al moet hebben als je veel reist.
Ik moest dit even kwijt............................Trek hier u lering uit. De voordelen die FB beloven wegen echt niet op tegen de beter service en goedkoper tickets van ander maatschappijen.
Zonde want zo gaan ons goed verdiende geld dan wel naar het buitenland ipv dat wij ze in Nederland besteden en onze economie spekken. Ja hoelang kan en wil je dat nog volhouden als ik bedenk dat als ik 1 liter benzine in Nederland koop ter waarde van +/- 40 €cent ik 3,50€ moet verdienen daar krijg ik dus maar 11.2% aan produktwaarde voor terug de rest verdwijnt in welke vorm dan ook naar Den Haag.
Waar gaan wij met zijn alle naar toe. Ik hoop dat ik u niet verleid heb om mij te overtuigen en recht te praten wat krom is.....want daar zit ik even niet op te wachten.

A Brouwers
Bij mij zijn opeens mijn miles verdwenen. Dit was genoeg voor 2 retourtickets binnen EU. Wij zouden een weekendje weg gaan... Nu blijkt opeens dat ze na 20 maanden verlopen... Ik ben hier nooit op gewezen en voorheen was dit 3 jaar..
Heeft er iemand ervaring over hoe je dit terug kunt krijgen???
J. Assen
Flying Blue lid worden en bijschrijven lukt me niet. Krijg wel een nummer maar inloggen is volkomen onmogelijk . De commentaren die hierboven staan zijn ook op mijn ervaring van toepassing. In 2011 zijn een reis naar Nieuw Zeeland en een reis naar Zwitserland niet bij te schrijven. En in 2010 was er hetzelfde aan de hand, Nieuw Zeelandreis, en een paar keer een Europese bestemming. Toen is het ook niet gelukt om FB te activeren.

Maar er zijn prachtige, prima andere maatschappijen die op dezelfde bestemmingen vliegen en je niet met een kluitje in het riet sturen.Want het gevoel dat je beetgenomen word is het ergst; in het vliegtuig worden zelfs de FBpassagiers speciaal welkom geheten. Ben benieuwd wie dat dan zijn...En als het weer KLM moet zijn dan laat ik die hele FB-rimram voor wat het is.
CT
hm.. ben sinds kort aan het sparen en dat gaat vlot. moet veel achteraf claimen maar dat gaat eigenlijk probleemloos, ook contact opnemen gaat goed.
Ik werk niet bij KLM en heb evenmin aandelen. Misschien moet de teleurstelling nog komen, maar het lijkt erop alsof KLM wel iets met de kritiek heeft gedaan.
Pieter Achterberg
Wedereom grote ellende met Flying Blue. Dit gaat maar door, leugens aan de telefoon en tientallen pogingen nodig om iemand aan de telefoon te krijgen.
Flying Blue is een KLM programma om mensen te demotiveren ! Niet om te motiveren klant te blijven. Ik heb het nu weer een uur geprobeerd. Deze keer herkend de comnputer mijn FF nummer niet, en kom je elke keer in de eindeloze tel. loop.
In tween jaar is het me 1 keer gelukt om iemand aan de telefoon te krijgen en die persoon heeft me ook nog voorgelogen.
London Heathrow: &#8216;computer says no&#8217; - De Laatste Meter
[...] lastig inwisselbare punten van KLM’s Flying Blue, met een overstap op London Heathrow. Als je op KLM cadeaumijlen vliegt dan moet dat altijd [...]
LWNS
Ik zie dat iedereen hier afgeeft op de KLM ik ben in tegenstelling juist op
zoek naar mensen die hun miles willen overdragen/verkopen
g.hekker
Helaas kan ik mijn klachten, n.b. in keurige bewoordingen niet kwijt.
Mijn reactie is "nog niet goedgekeurd". Hoe kan dat nu?


Christina
Helaas moet ik me ook aansluiten bij de reacties op deze website over de Flying Blue helpdesk. Probeer al de hele avond een email te verzenden via de Flying blue of 'customer care centre' van KLM maar kan nergens een rechtstreeks email adres vinden en krijg niks maar errors en 'verkeerd ingevulde gegevens' of wat dan ook.

Vandaag werd ik teruggebeld door een medewerker van Flying Blue, overigens zeer vriendelijk en correct, dat ik mijn award ticket dat ik al een tijd geleden had geboekt met 60.000 mijlen (!) niet meer kan wijzigen als ik geen gebruik wilde maken van de bestaande boeking voor volgende week. Dit nadat het ticket al een keer was gewijzigd en ik keer op keer ben verteld (dit heeft men ook nagecheckt ) dat een award tciket gewoon te wijzigen is, ook al zijn de mijlen vervallen (in mijn geval). Alleen de bestemming kan niet worden gewijzigd en bij annuleren vervallen de mijlen. Ook in augustus, september en oktober heb ik gebeld om deze boeking te wijzigen en dat was geen enkel probleem, alleen was er geen beschikbaarheid voor de datum die ik wilde.

Ineens, vandaag, vertelt KLM een heel ander verhaal en ben ik 60.000 mijlen kwijt!!
Hier heb ik jaren voor gevlogen en is mijn echtgenoot jarenlang platinum geweest bij KLM. Onvoorstelbaar dat KLM zich nog altijd zo verschuilt achter procedures en regels en na fout op fout en verkeerde info (blijkbaar) geen enkele tegemoetkoming doet, behalve het kwijtschelden van de annuleringskosten. De mijlen ben ik dus kwijt!
A.J. de Visser
Gelukkig, ik dacht al dat ik gek geworden was. Helaas zijn er meer mensen die deze goede ervaring hebben met onze "Nationale Trots". Vandaag heb ik contact gehad met KLM. Per toeval ontdekte ik gisteren dat mijn geboekte vlucht in december 4 uur eerder vertrekt. Geen probleem, maar waarom heeft KLM mij niet via de mail op de hoogte gesteld? Het antwoord kreeg ik van een correcte medewerkster; 'dat doen we ongeveer een maand van tevoren meneer". Oke geen probleem, het rare is toch wel dat ik ook niets van Delta heb gehoord; de maatschappij die de vlucht uitvoert. Wel kreeg ik van Delta een mailtje dat het vluchtnummer van mijn eerste vlucht gewijzigd was, terwijl de mevrouw van KLM beweert dat alles via KLM gaat. Dat ik dat mailtje wel van Delta kreeg vind ik raar. Maar goed alles gaat nog, totdat ik vroeg naar Skymiles! Ik werd doorverbonden met de afdeling Flying Blue. Wie denkt men bij de KLM wel dat ze zijn? Er zijn drie keuzes en als je geen lid bent van Flying Blue moet je keuze drie maken. Nou ik kan zeggen dat het geen bal uitmaakt welke keuze je maakt, want bij het maken van elke keuze krijg je de mededeling dat je invoer niet herkend wordt. Goedendag en dank u voor het bellen! Het was trouwens een heel gedoe om KLM aan de lijn te krijgen; de eerste drie keer dat ik belde werd ik er subiet uitgegooid zodra ik bij keuze twee kwam. Het gekke is wel dat ik met mijn mobiel uiteindelijk wel iemand aan de lijn kreeg. Je zou bijna denken dat men het met de mobiel providers op een akkoordje heeft gegooid. Nee ik heb geen hoge pet op van de KLM service. Toen ik vorige week contact had met KLM over mijn vlucht naar Wenen heb ik gevraagd of ik mijn miles kon laten bijschrijven op mijn Skymiles account bij Delta. Het antwoord was bevestigend; nou mijn vlucht staat er bij Delta keurig bij, maar miles kreeg ik niet. Om de een of andere reden was dat onmogelijk. Ik probeer nu al dagen telefonisch of via de website contact te krijgen met KLM, maar een labyrinth is overzichtelijk vergeleken bij de KLM manier van handelen. Ik ben er nu al klaar mee. De laatste keer KLM!
frankie v hoepen
Hallo.EEn tijdje terug heb ik mij aangemeld voor ,Flying Bleu.Heb daarna in een mailtje een kaartnummer gekregen,en dat mij Flying bleu kaart word opgestuurd!! Tot heden toe niets ontvangen ? Krijg ik die nog? Mvg,Frankie van hoepen.
Marina van den Berg
Hahaha, ik ben het helemaal met bovenstaanden eens.
De KLM en hun Flyingblue verhaal is een wespennest en alles wat jullie schrijven is waar.
Ik onthoud mij van mijn verhaal omdat het hetzelfde is als dat van jullie.
Geen gehoor, geen antwoord, geen idee.
Ik stop voor de rest van mijn leven met klm vliegen om, inderdaad, mijn steentje aan hun ondergang bij te dragen.
Groet Marina van den Berg
Robert
Mijn oplossing:
KLM Bellen: 020 4 747 747
Doorkiezen naar: 1 5 5
Dan krijg je iemand van KLM aan de lijn. Daar vraag je of ze je door kunnen verbinden met iemand van Flying Blue, krijg je naar even wachten gewoon iemand aan de lijn.
Geen betaalnummer bellen en ik krijg geregeld wat met die betaalde computer niet lukte.
erik van veen
gewoon belachelijk. alle award aanbiedingen die ik de afgelopen 6 !!! maande heb geprobeerd te boeken worden steeds geblokkeerd onder de vermelding "door een technische storing bla bla bla"
punten sparen, vlieg met KLM, punten gebruiken, .....?
Jammer Camiel... je klonk zo oprecht maar schijnbaar heb je de cultuur binnen KLM niet kunnen verbeteren. :-(
Ik blijf dus met die stomme punten zitten tot ze waarschijnlijk verlopen zijn!?!
Van Luijk
De bereikbaarheid van deze dienst is nog treuriger dan die van de ergste telecomaanbieders.
Eeuwige menukeuzes die uitkomen bij het volgende menu. Onmogelijk om iemand aan de lijn te krijgen en zelfs bij 020-4747747 eindig je gewoon bij het bandje van deze flying-blue computer; een antwoordapparaat uit de jaren negentig waarvoor je moet betalen.
Een telefonische klacht /mail is ook niet mogelijk de site van de KLM laat dat niet toe.
Kortom KLM service is slechter dan die van een bananenrepubliek concern!
Dacar
Naast een stormvloed van negatieve reacties hier een positieve naar anleiding van contact op 23 juli 2014.

Heb 4 weken geleden 2 Award Tickets geboekt naar Lissabon via de site zonder enkel probleem. Keurig bevestigd. Door omstandigheden zou de reis niet doorkunnen gaan. Telefonisch contact opgenomen via 020 4747747, en na de juiste keuze via de desk naar de FB afdeling doorverbonden. Ik wilde weten tot hoever voor de vlucht de Award Tickets geannuleerd konden worden. Dit kan bij Classic Awards tot 2 uur voor vertrek gedaan worden tegen EURO 45,00 per passagier. Tevens kreeg ik het nummer van Fb direct; 09000400252. Dit kost € 0,20 per gesprek (plus eventuele telefookosten van uw provider) Dit telefonisch contact duurde van begin tot het einde 8 minuten. Niet slecht. Toch??!

Later realsieerde ik mij dat ik niet gevraagd had of de Award Miles teruggestort worden bij annulering. Het 0900 nummer gebeld en contact gehad. De Award Miles worden in mijn geval (Clasic Awards) gewoon teruggestort. Dit telefonisch contact duurde 4 minuten!!!

Helaas heb ik geen contacten en/of binding met de KLM, maar tot op heden (laatste 20 jaar) ben ik keurig en altijd geholpen. Ik denk dat er meer passagiers van de KLM tevreden zijn. Het is echter altijd zo dat negatieve reacties hun weg naar deze sites wel vinden. Positieve niet omdat men dit verwchte van en aanbieder. Als positieve reacties ook zouden worden geplaatst, dan zal het allemaal best wel meevallen!!
grapjas nummer1
Ik heb het dus helemaal gehad met KLM en FB.
Als oplossing dacht ik, in plaats van dat KLM/FB MIJN gespaarde miles JAT, draai ik het om, ik heb mijn saldo aangewend voor een goed doel!
Ik heb meer miles overgemaakt dan dat ik had (gek dat dit overigens kan, maar goed).

Denk, als ze mijn gespaarde positieve saldo opsnoepen, misschien dat ze mijn negatieve saldo tzt ook wel laten vervallen.
Maar nee hoor, we zijn nu al een aantal jaren verder en ik heb nog steeds een negatieve saldo van -666 punten.

Ik vlieg bewust al een aantal jaren niet meer met KLM. Af en toe met een skypartner van KLM, maar ik claim mijn miles dan niet.

Wat overigens mij wel opvalt dat als er zakelijke reizen geboekt worden voor ons door CarlsonWagonlit, dat de punten dan wel goed worden bijgeschreven op onze gold-card.

Twee dingen:
1. Vlieg met andere luchtvaartmaatschappijen, vaak bieden de skypartners van KLM dezelfde vlucht aan, alleen dan goedkoper (sterker nog, vaak meegemaakt dat naar China met China Airlines goedkoper is, maar dat ik gewoon in hetzelfde toestel zit als mijn collega's die via klm boeken). Miles sparen hoef toch niet, want je kunt er toch niets mee, dus zeg ik altijd dat ik geen FB-member ben.

2. Iedereen zou bv. een goed doel moeten steunen met je saldo.
Maak dan meer over dan dat je hebt gespaard. Dan heb je net als ik een negatief saldo en mag KLM/FB dit op mij gaan verhalen (kunnen ze meteen uitleggen waar mijn overige miles zijn gebleven)!
Rick
Voor werk vlieg ik geregeld van Nederland naar Londen en voor vakantie interncontinentaal. Als Flying Blue deelnemer probeer ik altijd voor KLM-geaffilieerde vluchten te kiezen. Maar dat ga ik de volgende keer anders doen. British Airways mag me als nieuwe klant gaan verwelkomen! Het claimen van miles is namelijk uitermate frustrerend. De miles worden niet geregistreerd, zelfs als je bij boeking je flying blue nummer opgeeft. Als je vervolgens zelf 'handmatig' je miles mag gaan claimen, dan is dit niet mogelijk volgens de standaardprocedure op de website van flying blue. Simpelweg omdat de uitvoerder van de vlucht (100% Air France-KLM dochter, onder KLM code-sharing!) niet genoemd staat. Verder werkt de site slecht. Als je je miles per e-mail wenst te claimen kun je niet het gewenste aantal bestanden uploaden, terwijl je zwaar onder de maximumlimiet van 10Mb blijft. Miraculeus... Dit is overigens niet de 1e keer dat het claimen van Miles problemen geeft. Bij intercontinentale (Business class!) vluchten heb ik zelfs gemerkt dat de terugreis geregeld niet bij je miles saldo wordt geboekt, en dan vlieg je met KLM zelf nota bene! Ik ben er helemaal klaar mee. Ik stap over over Emirates/Qatar/Etihad voor Intercontinentaal, BA voor op en neer naar Londen en budget maatschappijen binnen Europa. KLM, zo jaag je je klanten wel erg makkelijk weg!
H Papavoine
ik krijg steeds een mailtje van klm na mijn vlucht van NL naar LA. Verzilver nu u miles.
NIet dus kan niet inloggen, stuur een mailtje word er gevraagd ja eerst inloggen om dat mailtje uberhaupt te kunnen versturen.
proberen te bellen krijg je zo een achtelijk bandje met alle mogelijkheden hoe je per mail dit kunt doen.
Argggggggggggggggggggggg dat is nu net het probleem Flying blue service!!!!
Ik ben vort zo gefrustreerd geraakt!1!!
Aart van Kranenburg
Twee weken geleden moest ik met spoed terug naar NL vanuit Kuala Lumpur waar ik woonachtig ben. Kreeg telefoontje van familielid rond 19.45 dat mijn vader hard achteruit ging en ik beter kon komen. Meteen 020-4747747 nummer gebeld aangezien KLM office in Maleisie al gesloten was (sluit om 1700) en ik wou proberen de dagelijkse vlucht van 23.55 te halen. Eerste keer gebeld voor beschikbaarheid (waren nog 2 stoelen BC), verzocht om open return, prijsopgave 5688 euro (!!). Na bevestigend belletje van familielid 10 minuten later dat ik toch echt moest komen, opnieuw gebeld, andere mederwerker, ticket geboekt (zelfde prijs genoemd) en wat schetst mijn verbazing paar dagen later als ik terug ticket wil boeken, heb ik een enkeltje gekregen voor 5688 euro!! Boeking systeem gesloten zodra je in feite instapt en dus volgens KLM niets aan te veranderen. Op moment dat ik boekte had ik minder dan 2 uur om naar vliegveld te komen voor inchecken, andere zaken aan mijn hoofd dan boeking checken op volledigheid van open return verzoek. Jarenlang Platinum lid, zit op een berg punten die niet uit te geven zijn met blackout en belachelijk dure economy class tickets voor heel misschien een upgrade kansje. KLM bood uiteraard wel te kunnen helpen met boeken van een return enkeltje (!!), heb vriendelijk bedankt voor het aanbod en ben met Emirates BC terug gevlogen (enkeltje 1500 euro) na uitvaart van mijn pa. KLM, ik ben er helemaal klaar mee, wat een klantenservice. Vroeger had ik echt nog een gevoel van nationale trots als ik onze KLM ergens op de wereld geparkeerd zag staan, nu loop ik er met een zo groot mogelijk boog omheen, Emirates here we come!
Martin SZ
Wat een ellende allemaal!
Woon al jaren in Hong Kong en vlieg 15 x per jaar Intercontinentaal met KLM en partners. De Platinum lijn heeft een lokaal nummer in Hong Kong. Top ervaring! Business Class 747-400 Combi Upper deck, best in class! Miles claimen, prima! Natuurlijk moet je iets betalen voor de 'fijne' luchthavenbelastingen in Europa, die aantonen hoe Europa de plank mis slaat. Aziatische vliegvelden zijn de beste in de wereld, en 'bijna' gratis. KLM (en beetje AirFrance) verdienen de steun van alle Nederlanders. Cathay Pacific, Emirates, Quatar, allemaal geprobeerd, maar de KLM is toch de prettigste. En zeg eerlijk, welk product is helemaal perfect. Dus zoek het positieve, in deze donkere Trump tijd, en vlieg met de KLM :-) En als je iets te klagen hebt, breng het positief!
Marloes
Niet te geloven... het nummer dat groot op internet re vinden is als klantenservice telefoonnummer blijkt het nummer van TNT te zijn, de man aan de telefoon daar kan het verder ook niet helpen en weet niet waar ik wel moet zijn. Een ander telefoonnummer is er niet. Uit de website is niet wijs te worden. Waardeloze service.
Marloes
Niet te geloven... het nummer dat groot op internet re vinden is als klantenservice telefoonnummer blijkt het nummer van TNT te zijn, de man aan de telefoon daar kan het verder ook niet helpen en weet niet waar ik wel moet zijn. Een ander telefoonnummer is er niet. Uit de website is niet wijs te worden. Waardeloze service.