Er zijn veel voorbeelden te geven van klantbinding. Zo zijn er al jaren KLM punten, en ook de DE punten blijven tot op heden een rol spelen. Maar ook persoonlijke acties zijn er volop. Zo kreeg ik laatst een uitnodiging voor een boottocht met aansluitend een proeverij van exclusieve wijnen in en van de toplocaties van deze landelijke cateraar. Alleen omdat ik een gouden relatie van ze was.
Helaas staan daar ook voorbeelden tegenover van small thinking, puur omzet behoud en niet verder dan de dag van vandaag kijken. En wordt er door kleine zelfstandigen geroepen : "Het kost veel geld, dat is alleen voor de grote ketens". Wel ik denk dat sommige zaken geen geld kosten maar toch uiteindelijk meer opleveren.
Enige tijd terug kocht ik een grote racebaan bij een kleine speelgoed detaillist in de stad. Ik ben van mening dat de kleine zelfstandig de binnensteden uitnodigend maken, dus moeten die ook "gesponsord" worden. Dus halen we daar zeer regelmatig ons speelgoed. Helaas bleek de race baan nog iets te groot en ingewikkeld en wilde ik hem graag terugbrengen. Nou natuurlijk kon dat, maar u krijgt geen geld terug want het is al als omzet geboekt. Dus hier een tegoedbon. Ondanks bezwaren.... Helaas klant was geen koning. Vorige week dacht ik laat ik die bon maar eens gebruiken en vast een deel omzetten naar een kado. Ik voelde me toch echt zeer verplicht om naar die winkel te gaan, en het plezier van daar te kopen was helemaal weg. Tijdens het afrekenen ga ik het nogmaals aan dat ik nu ik min of meer gedwongen wordt mijn resterende € 100,- verder bij hun op te maken ik het niet meer prettig winkelen vond. Hij had zijn omzet dan wel, maar wel een zeer ontevreden klant, die na deze actie opzoek gaat naar een ander. Helaas landde dat niet en het spreekwoord met Keulen en donderen was hier aan de orde. Jammer, want ik denk dat je daar net het verschil kunt maken. En dat je op lange termijn een goede relatie kunt opbouwen.... En dus uiteindelijke een hoger omzet behaald. Zonder dat je moet investeren in premium programma's, CRM etc.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Midden- en langetermijn relatie denken en doen, daar is lef voor nodig. Lef dat ik klant vroeg of laat wel terugkomt. Ondanks het gemis aan omzet op lange termijn. Veel met name retailers begrijpen dit niet. Daarom een groot hoera voor bijvoorbeeld Ikea. 90 dagen omruil garantie!!! En als je een onderdeel mist, doet niemand moeilijk over kassabonnen e.a. gewoon ze helpen je....toch maar een IKEA academie starten?