Klant centraal in genen...?

Opgroeien in Nigeria, vooral in Lagos kan erg hard zijn. Voor volwassenen is het soms echt hardship om iedere dag naar hun werk te komen, als ze werk hebben. Om 4.00 uur op, busje in, probeer schoon te blijven, en om 8.30 uur ergens aankomen, werken, en einde van de dag die rit ook weer terug. Het wordt ze niet makkelijk gemaakt.

Aan de andere kant biedt dit land veel mensen ook de mogelijkheid om hun eigen business te beginnen. Eigenlijk kan je zo met een tafel en een dakje langs de weg beginnen. Hoe lang je dat vol houdt is een tweede. Maar wat je hier ook veel ziet en waar je mensen ook ziet groeien en groter worden zijn toch ook weer in eerste instantie de ZZP’er.

Een goede kleermaker die hier het onderscheidt maakt door goed werk af te leveren, op tijd te zijn op afspraken, creatief is, is al gauw in staat een goede en vaste klantenkring op te bouwen. Hoewel social media daar nog niet in werkt, werkt het mond tot mond reclame als de beste. Dat weten deze ondernemers ook dus zij zorgen voor de mooie kleding en de klanten vertellen het wel door.

Of zoals ik laatst mee maakte een batik man. Ik belde voor een afspraak, en sms-te even mijn adres waar hij naar toe kon komen, met het verzoek dat even te bevestigen. Dat gebeurde ook. De dag van de afspraak belde hij omdat hij spullen bij elkaar aan het zoeken was en hij wilde weten wat hij mee moest nemen aan voorbeelden. Heel slim. Uiteraard was hij ook op tijd, dat is op zich al een uitzondering met het verkeer hier. Natuurlijk is zijn prijs hoger dan bij anderen, hij maakt ook het verschil zelf.

Ondertussen heeft deze man een aantal andere mensen weer in dienst die voor hem de spullen maken, en door zijn slimme aanpak kan hij groeien. Ondanks de hardship die je hier voorbij ziet komen, kom je gelukkig ook veel van deze ondernemers tegen. Zij begrijpen dat je de klant centraal zet zonder dat er een dure cursus of systeem tegen aangegooid wordt. Het zit in hun genen.

 

Susan van Gorp, Marketthings

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO