Hoe rijk kun je worden met: Bonofa, Herbalife, NSA, Piramide, NuSkin,Vitall?
Op Facebook, via e-mailverkeer, tijdens verjaardagfeestjes zie en hoor je steeds meer mensen over financiële win-win strategieën, investeringskansen, snel-geld-verdien-formules. Geld verdienen op een tikje geheimzinnige wijze noem ik het. Wil je er iets van willen begrijpen dan moet je naar bijeenkomsten toe, trainingen of webinars volgen naar vergaderingen komen. En altijd gaat het om revolutionaire producten of nieuwe financiële constructies.
Een ding beloven alle MLN partijen: je wordt er (SNEL)rijk van. Met een klein beetje moeite en een beetje geld verdien je miljoenen. Zeggen ze. Zonder dat je het merkt word je op een heel slimme manier de wereld van de Multi-Level Marketing (MLM) of de Netwerk-marketing ingetrokken, een fuik met voor de meesten een benauwd einde. Ze raken geld en tijd kwijt.
De exploitatie van de Nieuwe Armoede
Multi-Level Marketing is - natuurlijk- een Amerikaanse uitvinding en komt neer op het verkopen en doorverkopen van goederen en/of financiële verdienconstructies via een informeel kanaal. In plaats van werken met distributeurs en wederverkopers/winkeliers wordt gebruik gemaakt van medewerkers die naast hun ‘normale’ werk meedoen en hun eigen afzetkanalen (netwerk) vinden. Het is niet nieuw, en bedrijven als Avon en Tupperware hebben het concept op hun eigen manier gebruikt. De laatste jaren is er echter een nieuwe golf van clubs die het hele idee van Multi-Level Marketing naar een nieuw niveau hebben gebracht. Men heeft in organisaties als Herbalife, Bonofa, NuSkin, NSA en Vitall niet simpelweg de verkoop door leken als een leuke verkooptechniek gezien, maar er een hele cultuur van gemaakt.
Wie meedoet wordt lid van een soort exclusieve club, waarin men de mond vol heeft over eigen verantwoordelijkheid, je eigen werkelijkheid creëren en nieuwe vrienden maken. Je maakt deel uit van een mondiaal netwerk waar iedereen met veel enthousiasme achter een product of dienst staat. In mijn optiek lijken veel MLM organisaties op religieuze sektes die proberen zoveel mogelijk zieltjes te winnen.
MLM : make money out of losers
Ik heb de afgelopen tijd aardig wat MLN organisaties voorbij zien komen en doorgelicht. Het valt me op dat ze allen gouden bergen beloven. En dat ze mensen gek maken met beloftes, dromen en veel gebakken lucht. Dit soort luchtfietsen doet me sterk denken aan het verhaal van Olivier B. Bommel: De Windhandel. Lucht blijkt geld! In dit boek is de heer Bommel vervuld met vreugde: deze manier van geld verdienen was toch een stuk makkelijker dan je aftobben met de verkoop van alledaagse goederen.
Terug naar de MLM organisaties. Als je op bezoek gaat bij zo’n MLM-meeting, waar bestaande en would-be verkopers, distributeurs en national sales-coordinators samenkomen voor de peptalk, dan merk je dat het om een psychologisch vrij enge groep gaat. Dit zijn hopeloze mensen die sterk gericht zijn op het alsnog binnenhalen van de materiële oogst die ze tot dusver misten. Keurig gekleed, maar er is maar EEN onderwerp van gesprek, namelijk verkopen, geld verdienen en hoe vind je nieuwe medewerkers (klanten/slachtoffers). Druk pratend, overmatig overtuigd van het eigen gelijk en zich wentelend in een OSM (Ons Soort Mensen)-sfeertje. Ze praten over hoe je het zelf moet maken, hoe ze geloven in elkaar, het product en hun subdistributeurs, alles onder het mom dat wat je gelooft ook waar wordt.
Maar dan de organisaties, zijn die ook zo koosjer? Het gaat ze om het geld, al wordt dat soms verborgen achter wat milieuprietpraat of verhalen over afdrachten aan goede doelen. Soms zijn ze op de grens van het legitieme, zoals de internet spaarconstructies waar spaarpercentages werden aangeboden, ver boven bankniveau. Of email piramide constructies die nog steeds regelmatig de pers haalde. Soms gaat het om producten waar je wat twijfels over kunt hebben, zoals over de bijeffecten van Vital die dan - te snel - worden afgedaan als `ontgiftend'. Soms lijkt het op het oog te gaan om heel zinnige producten, zoals de lucht- en waterzuiveraars van NSA of de natuurlijke preparaten van Herbalife. Leuk verpakt, goed gebracht en de verkopers raken er zelf vrij snel van overtuigd dat het inderdaad ook de beste producten zijn, maar daar twijfel ik toch wel aan.
De exploitatie van hebberigheid
De producten passen meestal ook goed bij de doelgroep (= de organisatie zelf, want het is een doorgeefspelletje waarin de laatste lul met de spullen blijft zitten Verborgen achter opgewekte peptalk en leuke kleertjes - qua verkooptraining bieden dit soort organisaties echt wel wat - blijft het gevoelsmatig hol. De argumenten en grafieken zijn indrukwekkend maar loos, want natuurlijk moet ook iedere schakel en ieder niveau in de keten wat verdienen, net zoals in het `echt'. Dus kan het ook niet echt goedkoper. Men schermt met fraaie afkortingen en organisaties, zoals de Direct Selling Association, maar het is allemaal eye-wash.
Aan het einde van de rit zijn er alleen verliezers
Multi-Level Marketing is op zichzelf niet `fout', maar het kan een gevaarlijk spelletje zijn, waarbij onderaan op de lijst slachtoffers vallen en waarbij de materiële instincten van de deelnemers zodanig worden aangescherpt dat ze het zicht op de bredere werkelijkheid kunnen verliezen. Ze stoppen veel tijd en geld in de droom maar komen negen van de tien keer bedrogen uit.
PS: Participanten van Multi Level Marketing praktijken kennen of hebben er van gehoord dat er mensen zijn die duizenden euro’s of dollars per maand verdienen. Zonder de stoel uit te komen. Ik ken ze niet…jij wel?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ook zo'n OSM (Ons Soort Mensen)-sfeertje.
http://www.vanminnaarplus.nl/?p=1#respond
Kortom, producten die in de winkel niet te koop zijn en kans om snel rijk te worden.
Hun kasten puilden uit en op iedere verjaardag gingen zij weer in de herkansing.
Als zij in een dip raakten werden ze er weer d.m.v. een mentale injectie op een promoot bijeenkomst bovenop geholpen (lees, er weer ingeluisd)
Kortom zij waren later nog niet uit de schulden en de top van de pyramide werd rijker en hadden maling aan hun medemens.
Zo ook nu met het merk "Vi".
Gelukkig gingen bij ons de alarmbellen rinkelen middels het nuchtere verstand.
Eigenlijk moet deze vorm van 'Marketing' verboden zijn.
Ik respecteer dat jij je twijfels heb maar als jij kritish wil zjn over de producten of manier van werken van deze bedrijven wil ik liever meer " wetenschappelijk bewijs " dat de producten niet werken of " professionele meningen" die bewijsen dat dat structuur van werk geen goede resultaten kan geven