Kies en pak door!

 Marketing is het vak van kiezen. Iets wat veel bedrijven niet kunnen of niet doen. Zij willen graag alles zijn of doen voor de klant. Want dat is toch klantgericht zijn? En hoge service bieden? En daar zit meteen de valkuil.

Een goed voorbeeld, helaas van een bedrijf dat al lang niet meer bestaat door overname, is Van Gend & Loos. Voor de jongeren onderons: dat was meer dan 200 jaar het transport bedrijf in Nederland. Van Gend & Loos vervoerde alles voor iedereen en met veel plezier. Nu is dat laatste iets wat je vast moet houden, maar dat alles voor iedereen kwam ze op enig moment duur te staan. Ski’s vervoeren voor particulieren, of een 1 doosje met theekopjes naar tante Annie in Lutjebroek tegen een standaard tarief leverde niets op. En ging ook wel eens verkeerd omdat het eigenlijk niet mee kon in het systeem waar de prijzen op gebaseerd waren. 

 

De pakketten van opdrachtgevers die eigenlijk door niemand anders vervoerd werden kreeg Van Gend & Loos, en vanuit de gedachte de klant altijd te willen helpen werd tegen soms minder dan kostprijs geleverd. U begrijpt ook dat niemand dat volhoudt.

 

Het beste wat toen is gedaan is KIEZEN. Van Gend & Loos ging de beste worden in een aantal branches. En voor die branches gingen ze dan ook alles doen. Nieuwe diensten werden bedacht en aangeboden, contacten met branche organisatie werden gelegd. Dit was niet makkelijk voor de mensen, die gewend waren al jaren alles voor iedereen te doen. Het was wel de juiste beslissing, zo kon er weer winst gemaakt worden. En nog belangrijker de klant stond centraal en de kwaliteit die beloofd was werd ook geleverd. Je kunt dan namelijk al je aandacht en investeringen richten op de juiste klanten. En dat is wat ik vaak tegenkom bij middelgrote bedrijven, dat zij graag alles voor iedereen willen doen. En aan de ene kant goede en betalende klanten hebben en aan de andere kant al jaren de aandacht en geld laten wegvloeien naar klanten die geen bijdragen meer leveren.

Van tijd tot tijd vanuit een marketingoogpunt naar je bedrijf kijken kan geen kwaad, sterker nog levert vaak op.

 

Wilt u meer weten over de auteur  Susan van Gorp kijk dan op www.marketthings.nl

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO