Mijn geliefde kleine drogist op de Zeedijk heeft mijn favoriete Bartex-scheerschuim niet meer op het schap.
Het hoort niet meer tot het kernassortiment van zijn groothandel... Jammer! Voortaan koop ik mijn spulletjes dus maar bij grootgrutter Etos. En niet alleen de Bartex... maar alles. Er stond euro 42,69 op de kassabon van Etos, inclusief die rode bus Bartex. Etos heeft gewoon echt alles! Wie is hier nu de winnaar?
Kernassortiment is een gevleugeld woord in de handel. Assortimenten moeten ten koste van alles worden gerationaliseerd. Dat betekent in gewone mensentaal dat je minder keuze biedt (of als klant krijgt), omdat de ‘long tail’ in het assortiment geld zou kosten.
Die drogistengroothandel deed dat dus ook. Niet wetend dat uiteindelijk die liever kleine zelfstandige drogist daarmee zijn loyale key-account kwijt raakt. Verstandig? Ik weet het niet... ik weet wel dat ik daarom steeds vaker mijn boeken, mijn maatshirts, DJ-spulletjes en zelfs de Etos spulletjes daarom op het wereldwijde web bestel. Daar is gewoon alles te krijgen. Het einde van de bakstenen winkel?
Die ‘long tail’ moet in de huidige tijd toch beter te regelen zijn! Virtuele assortimenten, shop-in-shop, dropshipments, specialisatie in de supply chain, EDI, e-procurement, postponement, e-billing, geavanceerde voorraadbeheersystemen, enz...
De concepten bestaan! Dan is die ‘long tail’ toch een kwestie van een keer slim inregelen en vervolgens geld verdienen.
Ik ben een voorstander van goed assortimentsbeheer. Maar dat moet wel bij mij als individuele klant beginnen. En niet andersom...
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO