Iedereen van onze heeft het vast en zeker wel eens meegemaakt. Het is een zaterdagnamiddag en verschrikkelijk druk in de winkelstraat. Onder de warme stekende zon en tussen de zwetende ruikende drukte baant u een weg naar die ene winkel. U strompelt binnen, voelt de lekkere koelte van de airconditioning en dan… Plots een doordringende stem links van u die uw droomwolk van rust hard doorprikt met de meest vervelende vraag in het universum: “Kan ik u helpen?” AAAARRGGHHH! “Neen dank u wel” zegt u beleefd maar wel werpt u nog even een teleurstellende, geïrriteerde blik naar die verkoopster die zomaar even uw gelukzalige droomwolk heeft verwoest.
Winkelpersoneel krijgt via opleiding of training te horen dat zij altijd de klanten moeten helpen in hun winkel. Uiteraard is dit een minimum eis van onze koningen van klanten maar vaak wordt foutief verteld hoe zij het beste hun klanten kunnen aanspreken. Daarom hier een belangrijke tip.
Begroet iedere klant die uw winkel binnenkomt, laat hun welkom voelen. Laat hun nu rustig uw winkel “ervaren”. Geef hun de tijd om rustig rond te kijken en te genieten van de geweldige sfeer in uw winkel. Loop nu doorheen de winkel met een ongelofelijke vriendelijke glimlach en uitstraling. Loop nooit direct naar hun toe! Dit komt heel agressief over. Als zij een vraag hebben zullen zij deze u wel vragen want u staat nu bij hun in de winkel,niet als verkoper maar als een adviseur. Een klant heeft een adviseur nodig, geen verkoper.
Wilt u toch uw klanten direct aanspreken? Gebruik dan een andere vraag, zoals “Waarmee kan ik u helpen?” of “Hallo, kan ik u helpen met wat u zoekt?”. Dit geeft de klant een heel ander gevoel dan wat de meest vervelende vraag in het universum geeft.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO