Juweeltjes van servicebelevingen: ze bestaan!

Op de blog gekopklanten.nl worden organisaties kritisch bekeken als het draait om prijs-prestatie levering. Veel bedrijven komen niet goed uit de verf als het gaat om het leveren van toegevoegde waarde: service. Maar na al dat gejammer en geklaag, heb ik hier een paar service kroonjuweeltjes.

Huisarts Nota en Swart Gelukkig kom ik niet al te vaak bij mijn huisarts. Maar als ik er naar toe ga, weet ik dat ik goed geholpen word. Opvallend is dat ik nimmer lang hoeft te wachten, de wachtkamer nooit overvol zit en dat ik een persoonlijke behandeling krijg. Laatst kreeg ik zelfs in de wachtkamer een enquêteformulier. Wat ik goed en minder goed vond van de behandeling, de zorg en van de huisartsen zelf.  Toen het mijn beurt was, werd ik door dr. Nota als een koning behandeld. Of komt het door mijn naam? Alle tijd nam ze voor me. Liet aan de hand van een demonstratiepop zien waar mijn euvel zat en wat er zoal tegen de pijn kon worden gedaan. Nam het zekere voor het onzekere, verwees me door voor een test, gaf me goede medicijnen mee. En er werd zelfs gelachen. Kortom een fijne intermenselijke benadering, of zoals de Engelsen zeggen: A blessing in disguise.

Dr. Nota vertelde me dat ze veel waarde hecht aan de uitkomsten van de tevredenheidsenquête. Dat ze er veel van leren. Bovendien gaf ze aan dat ze het gek vindt dat patiënten nooit een kwaliteitsonderzoek doen naar huisartsen. Nota: ‘Waarom vragen patiënten niet eens naar de eindcijfers van huisartsen? Waarom toetsen ze de artsen niet op basis van feiten. Het is jouw gezondheid en die is toch wat waard!” En daar heeft ze een punt. Nee, ik hoef er niet weg ik ben zeer tevreden bij het huisartsenechtpaar en een ding, ik hoop er zo min mogelijk te komen.

Hotel Fidder in Zwolle

Nederland is een machtig land om een paar dagen vakantie te vieren. Dit keer eens de stad Zwolle bezocht. Mooie Hanzestad. Goed te combineren met Deventer, Zutphen en Doesburg. De nacht doorgebracht in een bijzonder hotel: Fidder. Een hotel in een stijlvolle wijk net buiten het centrum van Zwolle. Beetje art deco stijl maar dan op een losse wijze. Opvallend is de ontspannen wijze hoe hier service wordt geboden aan de gasten. Niets is te veel. Als ik dit vergelijk met de vaak opgelegde – schoolse manier – van service dan is dit een verademing. Ik ben van mening dat service uit je ziel moet komen en niet vanuit een proces. Alles klopte in hotel Fidder. Zelfs de eindafrekening was een feestje. De hotelreceptie bevindt zich in een grote – opengewerkte – kast. Achter de kast of in de kast stond de dochter van de oprichtster van het hotel. Ze bood ons spontaan zelfgemaakte ei-mutsjes aan met het oog op Pasen. Wij kregen een historisch boek mee met wandelingen in Zwolle en werden tot aan de deur in de watten gelegd. Zonder dat het beknellend aanvoelde. Zalig zo’n warm bad van service.

Garagebedrijf in Middelie: Lange

Al jaren lang bracht ik mijn Landrover naar de officiële Landrover dealer. Ik was niet echt ontevreden maar de rekening deed altijd wel pijn. Zelfs een betrekkelijk eenvoudige onderhoudsbeurt kostte zomaar tussen de 800 en 1000 Euries. Geen kattenpis dus. En als klant wil ik – zeker in deze tijden van economisch zwaar weer – niet teveel betalen voor zaken waar ik nauwelijks plezier van heb. Wat merkt u van een gewone onderhoudsbeurt? Helemaal niks. De auto rijdt er niet beter of harder door. Je hebt er geen lol van dat er golden wonder oil in de motor zit. Dus van mij mocht het wel een beetje minder. Mijn vriendin wees me op een kleine Volvo garage in Middelie: Lange.

Wat een verademing. Ik was voor een kleine beurt Euro 300 kwijt. Kreeg een gratis leenauto. Ze deden niet moeilijk hoe laat de leenauto terug moest zijn, ze reinigen je auto van binnen bij oplevering,,ze boden hartelijk goede koffie aan, ipv vieze automatenkoffie. En de rekening behoefde ik pas veel later te betalen. Tja, en dan ook nog de garantie dat als dingen niet goed zijn ze het gewoon met gesloten beurs verbeteren en herstellen. Top hoor.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO