PR is populair. De marketing- en communicatieopleidingenin ons land worden elk jaar overspoeld met ambitiueze studenten die graag aan de slag willen als PR-medewerker. Helaas voor hen: de banen liggen tegenwoordig niet meer voor het oprapen. Robert Kroon – zelf al 35 jaar in het vak – vertelt wat je nodig hebt om er te komen.
Tip 1: Volg het nieuws
“Een goeie pr-man of –vrouw is dag en nacht met de actualiteit bezig. Je moet steeds bovenop het nieuws zitten, zodat je snel ziet waar er voor een klant kansen liggen of dat er misschien gevraar dreigt. Koop eens een goed opinieblad en kijk ‘s avonds naar Nieuwsuur of Pauw & Witteman.”
Jongeren schrijven liever een emailtje dan even de telefoon te pakken
Tip 2: Ga schrijven!
“ Schrijven is een vak en dat betekent zo snel mogelijk kilometres maken. Ik zie dat veel studenten opdrachten doen op school en daarna de pen weer laten vallen. Ga naast je studie aan de slag met een blog, houd een dagboek bij of schrijf een verslag van een reis die je maakt. Als PR-professional moet je niet alleen een goed persbericht kunnen schrijven, maar ook in staat zijn om heldere analyses tea ken, zodat een klant begrijpt waarom je iets adviseert.”
Tip 3: Wees representatief
“PR is een van de meest chique onderdelen van het communicatievak en daarbij is je eigen presentatie ontzettend belangrijk. Wees je bewust van je kleding en let vooral ook op je schoenen. Met gympies kun je dus echt niet aankomen. Een bedrijf kiest een consultant niet alleen vanwege zijn kennis en kunde, maar zeker ook op basis van representativiteit.”
Tip 4: Leer presenteren
“In de Verenigde Staten leren jongeren al snel hoe ze voor een groep mensen moeten staan, maar bij ons zit dat er veel minder ingebakken. Presentatie is een belangrijk onderdeel van ons vak. Ga op een toneelvereniging, volg een workshop of kijk of een ervaren iemand je wil adviseren.”
Tip 5: Durf te communiceren
De allerbelangrijkste misschien wel: durf rechtstreeks te communiceren. Veel jongeren kunnen geen telefoongesprek meer voeren. Ze verstoppen zich het liefst achter een sms’je of e-mail. Toch draait het bij PR juist om persoonlijk contact. Je moet kort en krachtig je boodschap kunnen uitleggen en met het nodige enthousiasme een telefoongesprek kunnen voeren.”
Tip 6: Ga netwerken
“Rechtstreeks communiceren betekent ook mensen ontmoeten. Netwerken dus en dat is meer dan alleen maar iemand toevoegen op LinkedIn. Bezoek bijeenkomsten in de avonduren en durf daar met mensen een gesprek aan te knopen. Zo heb je aanstaande zaterdag in het NRC Restaurant Café in Amsterdam de workshop Meesterdebaters. Ongetwijfeld leerzaam en goed voor je network.”
Artikel uit http://www.spitsnieuws.nl/
geschreven door journalist John van Schagen in opdracht van SPITS
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO