Klantenver(kr)achtingsmanagement is vooral in de financiële dienstverlening Bon Ton.(geweest?)
Ik ben bang dat we nog slechts aan het begin staan van een daverend “boetekleedtijdperk”. Ondernemingen die jarenlang de gouden eieren zelf voor eigengewin hebben geconsumeerd, zijn vergeten een flink aantal eieren aan te wenden als broedeieren en deze zorgvuldig uit te broeden in belang van de continuiteit en eigen veilige toekomst. De klant was er slechts om veracht én verkracht te worden.
Daar werd intern openlijk over gesproken en het was zelfs publiekelijk geen geheim meer. Ongestoord konden deze ver(kr)achtingsinstituten hun gaan voor slechts het eigen belang. Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die (soms te laat) tot inkeer komen door drastisch het roer om te gooien. Maar hoe verander je een klantenver(kr)achtingscultuur in een respectvolle, aandachtschenkende, vriendelijke en klantgedreven onderneming? Hoe leren de “leaders” door een nieuwe klantenbril te kijken zonder fel verschijnende €urotekens in hun eigen pupillen?
Wordt dat de grote en bescheiden uitdaging voor de komende jaren in ethisch ondernemen? Elke zelfrespecterende dienstverlenende organisatie moet nog méér gaan beseffen dat KLANTEN de enige duurzame “GRONDSTOF” is voor de continuiteit van de onderneming. Vooral grote dienstenondernemingen moeten eerst eens groot gaan leren denken in het kleine, namenlijk op individueel klantniveau.
De enige grondstof is die individuele klant die om persoonlijke aandacht en respect vraagt. U DUS!
Fons Bitter
Consulaat voor Gastvrijheidmanagement
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO