de ander, gevoel, geven, verwelkomen, kwetsbaar, wederkerigheid, geluk, beleven, geborgenheid, vragen, aanraken, lief, vriendelijk, delen, universeel, vriendschap, vrijheid in gebondenheid, aandacht schenken en is altijd vrijgevig en in dialoog. Gastvrijheid is hét exclusieve territorium en communicatiegereedschap van én voor mensen. Gastvrijheid is de kunst om anderen te laten genieten. Alleen, is het Nederlandse bedrijfsleven wel zo gastvrij? Gastvrijheid is een must voor het bedrijfsleven omdat:- je hét als ondernemer niet langer meer negeren.- Is een economische- en omzetfactor van de eerste orde.- Is niet exclusief voor hotels, restaurants en de hospitality branche.- sluit nooit iemand uit, hét is er gewoon en direct klaar voor gebruik.- Is een onuitputtelijke grondstof, kost géén geld en altijd op voorraad. - roept geen weerstanden op, kan altijd en overal volop worden ingezet. - is onvermoeibaar, ruim voorhanden en vriendelijk in de omgang.- Is universeel, grenzeloos, cultuur onafhankelijk en maakt geen onderscheid. - mits het op de juiste wijze wordt toegepast, werkt het altijd in je voordeel.- maakt de meeste mensen blij en gelukkig; van 'hoog tot laag'.- Is een doorlopende bron van inspiratie en werkt samenwerkingsbevorderend.- te (her)ontdekken, is bijzonder duurzaam en gebruiksvriendelijk.- te leren, zit in onze genen, maar je moet wel even weten hoe het werkt. - soms zijn we het verleerd en moet hét (op)nieuw worden (aan)geleerd.- voor alle medewerkers met een gegarandeerd dienstbaar resultaat. - is de méér waarde door meerwaarde en continuiteit voor uw organisatie. - belangrijk management- & marketinginstrument. You can't without! - weet u al het onderscheidende verschil tussen service én hospitality.- Gastvrijheid is vóór het inschenken... éérst aandacht schenken! Ben je het eens of oneens met bovengenoemde stellingen? Gastvrijheid is er voor iedereen en óók voor alle klanten, collega’s, studenten, patiënten, managers, directeuren, consumenten, leden, vrijwilligers, medewerkers, verkopers, burgers, ambtenaren, huurders, supporters, passanten, bezoekers, arrestanten, gasten, geloofsgenoten. Gewoon voor iedereen die dagelijks werken, in of met, en gebruik maken van onze diensteneconomie. Omdat dé referentiemaatstaf van klanttevredenheid is:“de glimlach van een tevreden klant “. Het managen van service & gastvrijheid die zal leiden tot vele glimlachende klanten blijkt in de praktijk nog niet zo eenvoudig te zijn. Het gaat in onze diensteneconomie om het managen van de vonk op het moment suprème van de transactie. Het managen van “glimlachende transacties” is er voor te zorgen dat vurige vonken over springen naar anderen. Kortom het aanleren van het dialogische werken en managen, TOCH? Fons Bitter is consul in klant- en gastgedrevenheidConsulaat voor Gastvrijheidmanagement
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO