Na het doorworstelen van een onbenullig keuzemenu kreeg ik een triestig liedje voorgeschoteld dat het wachten zou moeten verzachten. Vergeet het maar. Ze hadden er beter aan gedaan te starten met een aantal opties om vandaar te kiezen welke muziek je wil horen, wat een gemiste kans. Eenmaal uitgewacht, wordt je geduld pas echt op de proef gesteld. Welke keuze je ook maakt, je komt terecht in een rumoerig callcenter vol medewerkers die murw gebeukt zijn door (priet)praat van (wan)betalers.
Intrum Justitia.
De grootste der incassobureau's. Je krijgt een brief en waant je Kafka. Dit wordt vechten tegen een Russische staatsinstelling. Het individu moet wijken voor het systeem dat altijd gelijk heeft. Zelfs als het systeem tekortschiet, dan zijn er geen mogelijkheden diens ongelijk ter verwerken. 'Computer says no', aldus Little Brittain.
'Ja goedemiddag ja' en ik weet dat het tot tweemaal toevoegen van een bevestiging al teveel van mijn irritatie weggeeft. Dat kan zich in de loop van het gesprek alleen maar tegen me keren, dus dan maar direct open kaart spelen. 'Enig idee hoe lang ik al in de wacht sta? Ik ben dus geïrriteerd ja'. Weer die bevestiging. Waarvan eigenlijk? Dat het echt een goedemiddag is of dat ik me echt, dus nee niet gelogen, groen en geel zat te ergeren? Godver, mijn ergernis richt zich inmiddels niet alleen tot die eikel maar ook tot mijn gebrek aan zelfbeheersing. 'Dus voor we verder gaan... What the f..?!'
Ongelofelijk, die idioot heeft me gewoon doorverbonden met de kulsmoes dat boze klanten door een andere afdeling geholpen worden. Yeah right, ik ben niet achterlijk! Ik hang gewoon weer in hetzelfde keuzemenu als een kwartier geleden om hierna naar hetzelfde stompzinnige muziekje, dat in strijd met het skyradio principe (de no-repeat workday) voor de zoveelste maal ten gehore wordt gebracht, te luisteren.
Verdraaid, wat is dat voor gevoel; begin ik me nou toch achterlijk te voelen? Bedaar, ontspan, ik moet verdomme rustig blijven. De aanmaning was een misverstand, die lucht gaan we nu klaren en de ploert van zojuist krijgt op mijn aandringen de zak, zo gaan we dat oplossen.
'Ah eindelijk, wist u dat uw collega u willens en wetens opzadelt met een razende klant omdat hij er zelf te lafhartig voor is? Fijne collega's hebt u. Leuk werken zeker, met gastjes die te belabberd zijn de sores die ze anderen aandoen onder de loep te nemen. Hoe hij heette? Weet ik 't, hij had een onbehouwen accent, kunt u daar wat mee? Oh, u werkt daar met een paar honderd man. Nou succes met zoeken, zorg ervoor dat die zijn bekomst krijgt.'
Grmbl. Wat een kansloze exercitie is dit. 'Ja ik heb op uw site gekeken, ja ik heb ingelogd met mijn klantnummer', eindelijk de bevestiging in antwoord op een vraag, daar lijkt 'ie toch voor bedoeld. 'Sinds wanneer ben ik eigenlijk klant, ben ik niet min of meer het tegenovergestelde, nou ja, wat doet het er toe. Punt is: ik heb een betalingsbewijs geupload en wil een bevestiging dat u deze hebt ontvangen, anders blijft u waarschijnlijk maar doorgaan met het versturen van aanmaningen en het opkloppen van kosten.' Les 1 privaatrecht: voldoe nooit klakkeloos de kosten van een incassobureau. Die leven van het zoveel mogelijk beuren met zo min mogelijk inspanning. Geen rechter die hen hierin volgt.
'Wat? U verstuurt geen ontvangstbevestiging, noch van post noch van bedragen? Waarom zou men dan wel - in hemelsnaam is op zijn plaats - moeite moeten doen om jullie ervan te overtuigen dat ze betaald hebben? Nou? Ik zeg, nee vráág, nou?? Terreur, dat plegen jullie! Een terroristische organisatie, dat zijn jullie! Wel volop schieten maar niet aan de onderhandelingstafel willen zitten, Al fucking Qaida is er niets bij en Hamas is een Rotaryclubje vergeleken bij jullie.'
Druk 1 voor het treffen van een betalinsgregeling; druk 2 voor..
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Lijkt mij normaal een bewijs vragen, maar je hebt dat bewijs toch via jouw bankafschrift? Ik wordt ook met enige reglemaat lastig gevallen door incassobureaus en stuur ze dan een mail met ontvangsbevestiging. Soms krijg ik die wel terug en soms niet. Bellen of aangetekende schrijvens doe ik dus nooit. Kost mij alleen maar irritatie en geld.
Dreigen ze met een procedure? oke kom maar ik heb toch een bewijs van betalen. Leveren ze incompleet, dan stuur ik een emial met mijn klachten, ook weer met ontvangsbevestiging. Soms krijg ik die bevestioging en soms niet.
Uiteraard bewaar ik de correspondentie goed en totop heden bleek dit voldoende. Na enige tijd druipen ze af. Laatst kreeg ik na anderhalf jaar wederom een incassobrief en die behandelde ik op ook bovenbeschreven wijze.
Een bedrijf, dat betaling wenst huurt een inacassobedrijf in. Blijkt de betaling niet inbaar dan verkoopt dat bedrijf de vordering aan een incassobedrijf voor zeg maar 10% van de vordering, waarna het inassobedrijf daarmee zelf aan de slag gaat. Juridische procedures liggen hier niet aan ten grondslag, zodat de vordering nog steeds op drijfzand is gebaseerd.
Laat je dus niet gek maken.
Je wil niet weten hoeveel stress dit oplevert. Immers je kan je zakelijke telefoon niet uitzetten Op een zorgvuldig opgesteld verhaal waarom ik de vordering afwijs een simpel bericht.... slechts 1 zin. "praatjes vullen geen gaatjes". Vervolgens aangegeven dat ik het wel voor de kantonrechter wil brengen. Daar kunnen ze niet mee omgaan. Want dan stopte het even en na enige tijd start namelijk de procedure opnieuw. Je krijgt weer de standaard openingsbrief, vervolgens ga je gebeld worden, je verwijst naar de oude zaak, en geeft aan dat als ze door willen zetten ze maar de mening van de kantonrechter moeten vragen. Ik denk dat iemand dan beoordeeld dat het geen winkans heeft. Maar het is niet van de baan. Men begint gewoon opnieuw. Dit is met een interval van 3-6 maanden 3 jaar volgehouden. Ik heb ook volgehouden. Dit heeft tussen 2008 en 2010 voortgeduurd. Ik ben nu ruim 1,5 jaar vrij van de terreur. En oh ja, ik was verhuisd en dat bij de eerste reactie al doorgegeven. Gedurende de 3 jaar, ondanks al mijn pogingen bleef men stug naar het oude adres alle correspondentie sturen. Aardige mensen op het oude adres die het maar steeds doorstuurden.
Ik stond volgens geraadpleegde juristen absoluut in mijn recht. Dat ook goed en duidelijk gecommuniceerd, maar het is en blijft eenrichtings verkeer vanuit de organisatie naar de slachtoffers. Ik heb deze club ervaren als een criminele organisatie.
UPC was hun opdrachtgever en ik kan nu nog steeds door de kabel monopolies per gemeente niet zonder ze. Maar ik wacht af. Bij de eerste de beste mogelijkheid om een andere kabelaar te kiezen zal om deze reden ik nooit meer producten van hen afnemen. Door als organisatie in zee te gaan met deze club, zal ik altijd verder zakendoen met een dergelijke organisatie staken als dat enigszins mogelijk is.
Dus opdrachtgevers, je verliest klanten hierdoor en kom niet aan met het verhaal dat klanten die niet betalen je toch niet als klanten wil. Er zijn zat gevallen dat er zaken niet kloppen. En soms is het maar een tijdelijk probleem. En reken maar dat ik dit bij al mijn relaties, familie en kennissen heb gecommuniceerd. En dat is heel erg duur, wat je met tonnen aan advertenties niet goedgemaakt krijgt.