IDEAL IDEAAL?
Ik ben een vaste klant op het Internet. Voor boeken, dvd’s, computerspulletjes en DJ-gadgets. Elke week komen er weer nieuwe webwinkels bij. Meestal zijn hun websites alleen maar fraai vormgegeven etalages waarachter een hobbyist schuil gaat die vanuit zijn garage in de avonduren wat bij wil verdienen. Vaak gaat die hobbyist pas na de met mij gesloten order bestellen bij zijn leveranciers. Dat hebben ik hem of haar geleerd in mijn boeken over supply chain management en e-fulfilment… met lange levertijden als resultaat of zelfs helemaal geen levering.
Logistiek snapt de hobbyist het misschien niet, maar wat die hobbyist wel slim doet is mij alvast vooruit te laten betalen.
Onderzoek laat zien dat consumenten veilig willen betalen bij webwinkels. De consument kan vandaag bij ongeveer driekwart van de Nederlandse webwinkels met iDEAL betalen, het online betaalmiddel van de Nederlandse banken. Met iDEAL kun je vertrouwd, veilig en gemakkelijk jouw online aankopen afrekenen. Althans dat zegt hun website… Er zijn nu 6.500 webwinkels bij iDEAL aangesloten. Klaarblijkelijk kan iedere hobbyisbt zich zo maar aansluiten.
iDeal is voor de consument inderdaad gemakkelijk. Maar als consument heb ik nu twee keer meegemaakt dat ik geen product kreeg, wel had betaald en een hoop gezeur kreeg om dat geld weer terug te krijgen (en zelfs nog moet terugkrijgen).
Dat vertrouwde door banken uitgegeven iDEAL-logo lijkt dan een cover-up voor ‘geautoriseerde’ flessentrekkerij. iDEAL zelf meldt in haar kleine lettertjes: Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.
Ik vind iDEAL dus niet vertrouwd en niet veilig is! Hier ligt echt een uitdaging voor experts in de logistieke, juridische en de financiële wereld om daarvoor slimme oplossingen te bedenken. Koppel bijvoorbeeld de tracking en tracing informatie van de transporteur aan de betaling, regel een verhaalmogelijkheid als de leverancier op de vastgelegde leverdatum niet levert of zorg voor een klachtenprocedure. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Koppel de harde logistieke feiten aan de betaling! Dat is een leuke en hersenkraker voor de professionals.
Walther Ploos van Amstel
www.delaatstemeter.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Als je ervoor kiest bij onbekende, kleine internetbedrijfjes te kopen, is het toch ook je eigen verantwoordelijkheid om dit bedrijfje eerst eens te 'Googlen' in combinatie met zoekterm 'oplichting' oid of bijv. online KvK gegevens te zoeken? Ik koop zelf alleen bij gevestigde namen op internet en heb niets dan positieve ervaringen. Ik vind het ideaal.
Tip: Kijk of de webwinkelier ook betaalmethoden aanbied die niet uitgaan van volledig vooruitbetalen (maar ook op rekening of onder rembours). Dit is immers wettelijk verplicht.
De leverancier is zeker van zijn geld, maar de klant moet maar afwachten of hij zijn bestelling ook werkelijk zal ontvangen.
Een goed alternatief is de credit kaart. Daarmee heb je de zekerheid dat als je de bestelling niet ontvangt, je het geld terug kan krijgen via de creditkaart organisatie.