Budget vliegtuigmaatschappijen als Ryan Air, Transavia, zijn slim. Overal proberen ze nog iets extra's voor te laten betalen. Een normale koffer meenemen kost je snel 20 euro meer, stoel reserveren: 15 euro, kopje koffie aan boord: 3 euro, huisdier meenemen: 75 euro. Het geeft niet want ook deze prijsvechters moeten verdienen. Wat ze ook heel slim doen is je nog even… na de boeking op internet… proberen te verleiden met een goedkope hotelaanbieding of een huurauto. De verleiding is te groot om dit te negeren, althans ik spreek voor mezelf.
Vueling en A.C. Carhire
Begin september ging ik naar Sevilla voor een paar dagen. Ik was op de vlucht voor de regen in Nederland. Toen ik mijn tickets boekte via Vueling – Een Spaanse prijsvechter in de lucht – pakte ik ook meteen een huurauto mee. Figuurlijk. Tot mijn stomme verbazing kostte het slechts euro 33 om een klein autootje te huren. Kilometervrij, inclusief basisverzekering. Niks dus. En ja, ik reserveerde de auto. Op de luchthaven van Sevilla aangekomen…. gingen wij op een drafje naar de balie van A.C. Carhire. Wij vonden de Spaanse verhuurder snel want het bedrijf was een van de verhuurders in het bekende rijtje: Avis, Hertz, Europcar en Budget. Opvallend was dat er een dikke rij stond bij A.C. maar bij de overige niet. Wij sloten achteraan in de rij. Ik overdrijf niet als wij er een uur hebben gestaan. Twee Spaanse baliemedewerkers van de verhuurder zaten druk gebarend achter de balie, belden met vooroorlogse telefoontoestellen. Met de computers waarop ze werkten was het niet veel beter gesteld. Welkom in budgetland. De moed zonk me in de schoenen. Buiten scheen de zon en wij stonden in de oude aankomsthal te wachten op een goedkoop karretje.
Eindelijk waren wij aan de beurt. In onverstaanbaar Spaans/Engels werd me duidelijk gemaakt dat ik even 350 euro moest betalen voor de reservering. Toink. En na 20 minuten formulieren invullen mochten wij eindelijk naar onze ‘car’.Na 30 minuten vonden wij op in de garage een zuchtende medewerkster van de autoverhuurder. Allemaal ontevreden huurders stonden rond deze dame te gebaren en te praten. Het geluk wil dat wij – ondanks alle druk – snel onze auto kregen: een KIA Picanto. Snel bleek dat de auto niet was ‘afgevuld’, maar ik was het zo zat dat ik dat op de koop toenam.
Gevaar op de weg
Tijdens de eerste kilometers voelde ik al aan de Picanto dat er aardig pikant mee was gereden. De auto ‘spoorde’ niet. Letterlijk en figuurlijk. Het was een rammelbakkie. Boven de 100 begon alles te rammelen en leek het of we weldra door onze wielen zouden worden ingehaald. Ik was blij dat ik na 3 dagen de auto kon inleveren. Wat een verzoeking. Levensgevaarlijk. Ik huur dus nimmer meer een goedkoop bakkie. Vergeet de verleidingen: ga gerust naar Avis, Hertz, Europcar of www.sixt.com (heb ik zeer goede ervaring mee).
Moraal van het verhaal
Betaal wat meer maar dan weet je zeker dat je een zorgeloze autoreis hebt in het buitenland.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Wereldwijd is SouthWest Airlines, zoals je waarschijnlijk weet, de enige luchtvaartmij. die al 30 jaar winstgevend is. Kernproces bij SWA is niet 'vliegen' maar 'service verlenen'. SWA is niet de goedkoopste, ook niet de duurste, wel de beste in klantgericht handelen.
SWA heeft ooit aangegeven niet buiten de grenzen van de VS te willen opereren en zeker niet in de EU omdat de cultuur hier (goedkoop, goedkoper, goedkoopst) niet past bij hun business model.
Zou dat 't zijn?
Mocht de auto nog ergens anders in Frankrijk droppen zonder kosten en onbeperkt kilometers.
Ik dacht dat er een fout was gemaakt.
Tip, leeg na het bezoeken van alle reissites, je cookies, ik heb een vermoeden dat je bij het eerste bezoek betere aanbiedingen krijgt.
Zie: http://www.managementsite.nl/18592/strategie-bestuur/ondernemen-lucht.html
Je krijgt een goede auto met beetje brandstof. Bij inleveren leeg weer inleveren.
Geen gezeur en zij werken met gerenommeerde aanbieders, kopen groot in.
De service en prijs is goed.