Hong Kong toppunt van klantvriendelijkheid

Onlangs had ik het genoegen om de wereldstad Hong Kong te bezoeken. Een stad met meer dan zeven miljoen inwoners. Een stad die nimmer slaapt. Altijd is er op straat, in de winkels of in restaurants iets te beleven. Het is een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. Je kunnen zeggen dat als je zoveel mensen bij elkaar brengt, er agressie ontstaat. Niets is minder waar...

Meer discipline, minder politie meer veiligheid
Opvallend in Hong Kong is dat er weinig politie op straat te zien is. De stad ademt veiligheid en harmonie uit. Ondanks de drommen mensen die zich letterlijk door de stad heen persen. Nog opvallender is dat vrouwen rustig in de avonduren alleen op straat lopen. Geen probleem. Het lijkt alsof er harmonie is in de wereldstad. Wat kunnen wij daar van leren?
Klantvriendelijkheid ten top
Ik vond het verrassend dat je correct en vriendelijk in winkels en restaurants goed en snel geholpen werd. En altijd met een glimlach. Heerlijk. Laat ik een voorbeeld noemen. Ik zat in een Ajisen Ramen restaurant Elke keer als er een nieuwe bezoeker de zaak binnenkwam, riep het personeel iets. Telkens weer. Mijn nieuwsgierigheid was groot, dus ik vroeg: "Wat roepen jullie naar een klant als hij binnenkomt? " De bediende in het restaurant zei: "Elke nieuwe klant begroeten wij met een hartelijk welkom!" Zie dat maar eens in Nederland in te voeren. De service is uitmuntend in Hong Kong. Met name de snelheid en de vriendelijkheid maakten indruk op me. Zo renden de hoteljongens naar de deur om die te openen. En zonder de hand op te houden. Ik was in een 7/11 winkel en had het idee dat de caissière verkeerd had afgerekend. Met een glimlach vroeg hij me even te wachten. Toen hij een andere klant had geholpen maakte hij tijd voor me vrij, liet de rij bij de kassa wachten, en liet op zijn gemak zien hoe hij de totaalprijs had opgebouwd. Ik zat er naast en verontschuldigde mij: "No problem, Sir." En hij ging vrolijk verder... Heerlijk die Oosterse gastvrijheid en dienstbaarheid. En als laatste nog een tip. Vlieg naar het Oosten altijd met een Oosterse luchtvaartmaatschappij. Wij vlogen met Catay Pacif en die geef ik een dikke 9 op het gebied van service. Niets is te veel. En zonder te mokken helpen de stewardessen je echt goed. In mijn boek "Wij pikken het niet langer" heb ik daar een speciaal hoofstuk aan besteed.

Catay Pacif schrijft naar mijn idee SERVICE MET HOOFDLETTERS. Daar kunnen de KLM en Martinair nog wat van leren!

Meer lezen over de auteur van dit artikel? Click hier!

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Bas
Als er ergens op de wereld de klant koning is dan is dat wel in HK!
Joost
Nou, in Amerika kunnen ze er anders ook wat van...
Jurgen Vyncke
Ik ben fotograaf en zou graag Hong Kong eens bezoeken om te gaan fotograferen. Wat raden jullie mij aan om zoveel mogelijk van de stad te zien en te fotograferen.