De telefoon gaat om 19.30, opgewekt neem ik op en hoor dat het een telefoonmaatschappij is, mijn mobiele telefoonmaatschappij, wel te verstaan. De vraag van een vriendelijke student klinkt mij als muziek in de oren. Of ik een 2 jarig abonnement wil voor de prijs van een jaar. Maar helaas.... de actie is bestemd voor nieuwe klanten. Ja, betoog ik, maar ik ben klant, wat doen jullie daar dan voor? Ik hoef u als lezer niet uit te leggen wat het antwoord is.
Waarom steken bedrijven meer geld in het binnenhalen van nieuwe klanten en minder in het behouden van tevreden klanten? Voor het geld dat ik in 10 jaar het weggebracht naar deze telcomreus kan ik een aardige middenklasser rijden. Het lijkt mij voor hen toch leuker dat ik dat de komende 10 jaar ook blijf doen?! Steek geld in je bestaande klanten. Het lijkt wel of je soms eerst weg moet gaan om de aandacht van leveranciers te trekken. Dan val je namelijk onder het \'win-back\' team. Mijn motto is: bel klanten op om te ze te contracteren voor het nieuwe jaar en bied ze en passent allerlei voordelen aan. Zo houd je klanten binnen. Ik prijs de dag dat ik gebeld word door verzekeringsmaatschappijen, uitgevers van bladen en providers om antwoord te geven op de vraag: kunnen we u volgend jaar ook nog als klant rekenen? Dan hebben wij iets leuks voor u... Dat zijn pas leuke gesprekken, voor klanten en voor medewerkers. let maar eens op hoeveel nieuwe klanten dat aantrekt.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO