Hoe koninklijk is het gedrag van klanten nog?
Vergeet het maar, klanten gedragen zich niet meer koninklijk. Adellijk gedrag wat toch minimaal aan een 'koning' toebehoort, kan je wel vergeten.
Dan vraag je toch even wat te veel van de dierbare klant.
Dé klant van vandaag is een arrogante kwast, onbetrouwbaar, lastig, veeleisend, ongedurig, afstandelijk, komt veelal zijn afspraken niet na en gedraagt zich soms als een anarchist.Soms word ik gek van (op) klanten.
Klanten lijken soms net op de deelnemers van het TV programma “dames in de dop”.
Daar proberen ze van straatsletten weer ladies te maken. Verbazingwekkend lukte dat toch uitstekend en overtroffen de resultaten ruimschoots de verwachtingen.
Misschien een leuk ideeen om ook zo’n programma te maken met het thema; “klanten in de dop”.
Zeker weten dat het een topper wordt en hoge kijkcijfers zal gaan behalen. De kijkers die óók klant is, kan dan kijken naar zijn eigen klantenspiegel, zichzelf dus.
Beter nog, we noemen het nieuwe TV programma; “Gek op Klanten”. Want ik wil nu wel eens zien wie er echt gek is, de klant of de dienstverlener?
Overigens was het mijn bedoeling een column te schrijven over het voortdurende geweeklaag over de Nederlandse horeca.
Ik erger mij elke weer kapot over dat oeverloze geklaag in de media en op weblogs. In de meeste gevallen gaat het om gezeur over slechte bediening gedurende een overvol terras. Of over een truttig restaurantje in een zijstraat van een zijstraat waar het eten niet te vreten is en de overdreven culinaire eisen niet werden waargemaakt. De bediening was niet attent en onvriendelijk en wist ook nog niet eens wat Chardonnay was.
Zelden verneem ik klachten over 4 en 5 sterren hotels, conferentiecentra’s en andere mooie horeca bedrijven.
Dus geachte journalisten m/v en mediamagnaten m/v, stop met uw droevige geweeklaag.
Als je verlegen zit om leuke ideeen, bel mij dan even. Ik heb altijd wel een leuke story voor je over topservice en fantastische belevingen in de horeca.
De komende weken zal dit onderwerp overigens wel wat onderbelicht blijven met het EK voetbal in de gezellige horeca. Overigens vele dienstverlenende bedrijven buiten de horeca kunnen nog hun vingers aflikken over het hoge serviceniveau in de horeca. Zeker daar waar het gaat om de horeca in het midden en hogere segment.
Dus; we spreken af dat we stoppen met het oeverloze en calvinistische “hollandse” geklaag over de horeca.
Want als gast ben je namenlijk zelf ook mede bepalend en verantwoordelijk voor de sfeer in de horeca en is de horeca dus mede een afspiegeling van uw én mijn samenleving.
Een bekend spreekwoord zegt; het is beter vliegen vangen met honing dan met azijn!
Veel lol en plezier de komende EK-tijd. En met al jullie hulp wordt dat vast weer smullen. Ik reken op een koninklijke overwinning van onze NL leeuwen!
Fons Bitter Consulaat voor GastvrijheidManagement
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Klanten klagen snel, maar missen zelf ook de 'goede manieren'....
Aan de kassa niet pas je portemonee zoeken als alles klaar is... maar meteen beginnen met pinnen.
De auto niet parkeren bij een bezinetank als je alleen maar een broodje wilt kopen.
Je mobieltje even neerleggen als je aan de beurt bent bij de broodjeszaak (en natuurlijk weten wat je wilt).
En niet bellen in de stilte-coupe van de NS.
En bovenal een beetje lief zijn voor elkaar.
Dan gaat het allemaal best lukken.