Je moet je ook weleens de vraag stellen hoe van klanten af te komen. Nu ken ik directeuren die op die vraag antwoorden: "Oh, maar ik heb hier mensen rondlopen, die hebben dat van nature".
Ik wil het echter niet hebben over klanten die u liever niet kwijt raakt. Maar over klanten die u niet meer moet willen hebben. Waar u eigenlijk wel vanaf wil. Klanten die u heel tijd en energie kosten, niets opbrengen, waar je het nooit goed doet, of die alleen maar veelbelovend blijven.
Marketing draait namelijk niet om het binnenhalen en houden van zoveel mogelijk klanten. Uw marketingbeleid moet zijn gericht op het krijgen en vasthouden van een (ten opzichte van uw concurrenten) onevenredig groot deel van de meest interessante klanten.
Die meest waardevolle melden zich vaak niet spontaan. De meer oninteressante 'Gouden Gids' klanten wel. Die zijn altijd op zoek naar een nog betere leverancier voor nog lagere prijzen. Bovendien vragen minder waardevolle klanten vooral veel tijd en aandacht. Die u dan niet meer kunt geven aan anderen. Waardoor u het risico loopt de meest waardevolle te verwaarlozen en zo te verliezen.
Binnen bedrijven zou dus bekend moeten zijn van welk type klanten we op welke manier afscheid nemen. Heeft u zo'n strategie? Of is bij u elke klant er gewoon een?
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>