Sinds 2008 presenteert gemeente Den Haag zich als een gastvrije stad.
Onder het motto ’Be My Guest’ werd een grote promotiecampagne in dat jaar gestart Den Haag wil zich profileren als de gastvrije stad: in het openbaar vervoer, in winkels, horeca of gewoon op straat.
Bezoekers verwachten van een internationale stad een hoogwaardig kwaliteitsniveau. De Hagenaars willen een gastvrije mentaliteit ontwikkelen die past bij het hoge verwachtingsniveau van de bezoeker.
Als auteur van het wij pikken het niet langer (het boek over serviceoptimalisatie), ben ik naast service ook uitermate geïnteresseerd in gastvrijheid. Want gastvrijheid en service zijn aan elkaar gerelateerd.
Echter hoe gastvrij is de gemeente Den Haag zelf? Wat denkt je dat er gebeurt als je het stadhuis belt (070 353 3000)? Dan is het zomaar mogelijk dat je een stem hoort die zegt: “er zijn tweeëntwintig wachtenden voor u en de wachttijd bedraagt niet meer dan vier minuten. Toen ik belde hing ik meer dan zes minuten aan de lijn. Ik wilde het secretariaat van de burgemeester spreken. De telefonist gaf aan dat er op vrijdagmiddag niemand te bereiken is op het secretariaat. “stuurt u maar een fax of een e-mail”, aldus de gemeente ambtenaar. Tja, is dit nu een gastvrije wijze van ontvangst. Nee, ik denk dat de gemeente Den Haag nog veel moet leren. Wellicht gaan ze eens op bezoek in Rotterdam: “geen woorden, maar daden!!!.
PS Stel dat je alle mooie woorden van de gemeente Den Haag over gastvrijheid wilt nalezen: ga dan naar. Www.be-my-guest.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO