De enorme voorbreidings-, druk en logistieke operatie is weer voltooid. Het boek der boeken is weer uitgegeven en nog wel gratis ook. Zelfs de laatste iPad heeft het tij niet kunnen keren. Kapitein KPN vaart een solo koers en geen weersverandering zal KPN deren.
Nederland is een van de best bekabelde landen ter wereld. Voeg daaraan de UMTS en andere draadloze netwerken toe en dan heeft nagenoeg iedere Nederlander toegang tot internet. Natuurlijk is er een steeds kleinere groep, voornamelijk ouderen, die nog geen toegang hebben. KPN sinds jaar en dag heer en meester op het domein telefonie en later op internet, denkt Nederland nog steeds blij te maken met een gratis boek; De telefoongids!
Sinds kort gecombineerd met de Gouden Gids en stijlvol uitgegeven in 2 delen (althans in Amsterdam). Wat een; ‘Total waste of energy & resources!’.
In het Corporate Sustainability Report (CSR) van KPN wordt vol lof gesproken over; ‘KPN takes the top telecommunications industry spot for transparency about CO2 emissions, according to the Carbon Disclosure Project’. En dan een huis-aan-huis verspreiding van twee boeken van bijna 2500 pagina’s totaal? Ja/Nee stickers ten spijt, iedereen ontvangt er een! Terwijl bijna niemand deze gids nog gebruikt. In dit huishouden gaan de twee boeken rechtstreeks de papier container in!
KPN, neem je verantwoordelijkheid en stop met deze gedrukte onzin. Bijna iedereen zoekt deze informatie online op. Stuur eens per jaar een kaartje naar alle Nederlanders met het verzoek aan te geven wie er een telefoongids wil ontvangen en verstuur die dan per post. Een besparing van 90% van alle kosten en materialen (bomen voor papier, energie, inkt etc.), want dat meer dan 10% van Nederland een telefoongids besteld lijkt opportuun.
Nu weten we dat het rommelt in de top van KPN, maar er zullen vast nog wel een paar mensen rond lopen die de capaciteit hebben om over dit soort thema’s na te denken en zo ingewikkeld is de materie niet.
This is clearly not an activity in the field of corporate social responsibility! KPMG Sustainability voert de audit uit op dit rapport. Mogelijk kijken ze alleen naar besparingen en niet naar besparingsmogelijkheden?
Het KPN telefoonboek is er duidelijk niet voor de 'Generatie KPN"!
Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames en veranderadviseur. Recente adviesopdrachte vooral in de vrijetijds-, zorg-, retail-, vergrijzings- en entertainment sector.
© Copyright 2010 Carevolution
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Op zoek naar aandacht?
Zoals iedereen weet, is KPN al sinds 2003 geen eigenaar meer van De Telefoongids ... deze reactie slaat dus helemaal nergens op. Is kwalijk voor KPN, maar je zet jezelf ook wel heeeel erg voor schut, knappe consultant ben je.
Klaas
<em>In het colofon online wordt het bovenstaande nog eens bevestigd;’ Deze telefoongids is een combinatie van een telefoongids van KPN BV en een telefoongids van De Telefoongids BV. KPN BV is uitgever van het deel 'De Telefoongids' van deze telefoongids wat betreft de nummer-, naam-, adres- en woonplaatsgegevens. Dit zijn gegevens van abonnees van aanbieders van vaste en mobiele telefoondiensten met inbegrip van hun vaste, mobiele en persoonlijke nummers. Op verzoek van een abonnee kunnen gegevens niet of gedeeltelijk zijn opgenomen. De Telefoongids BV is uitgever van de overige gegevens en advertenties in het deel 'De Telefoongids' en alle gegevens in het deel 'De Bedrijvengids'.’
Copyright
© KPN BV
© De Telefoongids BV
© colofon De Telefoongids BV
Afzeggen doe je zo!
http://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/weer-die-telefoongids-we-hadden-toch-afgezegd/#more-3530
Alleen helpt het niet.
De Telefoongids heeft gereageerd! Ze wisten me te melden dat ik inderdaad in het bestand sta om de gids niet meer te ontvangen. Dat wisten we al, want dat hadden we 9 april 2010 ingevuld…
De medewerker meldt verder: ‘Maar, helaas waren de stratenlijsten van Amsterdam reeds ingevoerd en heeft dat elkaar gekruist zodat uw naam niet op de stratenlijst van de verspreider voor kwam’.
Dat snapte ik niet… we hadden begin april al opgezegd. Dat is meer dan een half jaar geleden! Dus heel Nederland krijgt gewoon die gids. Opzegging of niet.
Een laf uur later kwam de nieuwe reactie: ‘Ja, dat klopt. Alleen het bestand hebben wij te laat aangeleverd gekregen en toen waren de stratenlijsten reeds gedraaid en u kwam dus niet voor op de stratenlijst van de verspreider zodat hij u de gids heeft afgegeven. De stratenlijsten worden ver van tevoren uitgedraaid en het bestand waar u in stond voor het niet ontvangen van de gids hebben wij pas in juli ontvangen. U staat dus vanaf 27 juli (dus 4 maanden na het invullen van het formulier) in ons bestand maar de stratenlijsten waren reeds verwerkt. Dat is 3 maanden geleden! Welke onbenul heeft deze procedures bedacht?
Ze sluit af met: ‘Vanaf volgend jaar ontvangt u de gids niet meer….’. We gaan het zien.
<!--EndFragment-->
De Telefoongids (distributie)
Antwoordnummer 46490
1060 WD Amsterdam
Dit gaat ze geld kosten, en dat is blijkbaar het enige waar ze gevoelig voor zijn. Hoort, zegt het voort!