Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
FF kijken:http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/NIBG01:FOTO_80101-kb1-29
@Robert. We hebben nu toch Frans Bauer en Paul de Leeuw. Staat garant voor uren goed nieuws. Verder herinner ik me uit die tijd ook nog De Fabeltjeskrant, misschien moet dat medium nieuw leven worden ingeblazen. Met Emile Ratelband in de rol van Meneer de Uil.
Constructief, pro-actief en met passie
No less no more; be positive!
Fons
Ze zijn dus niet alleen boodschapper van het slechte nieuws, maar uiteindelijk straks ook onderdeel van het slechte nieuws.
De één na de andere opiniepeiler/analist wil graag zijn of haar minute of fame om zo zijn of haar negative news over ons uit te braken. Maar het is allemaal meer van hetzelfde en heeft dus géén toegevoegde waarde.
Zo is de media ook een ster in het aanwakkeren van andere onbestemde gevoelens. Is het niet de economische crises, dan is het zo wel weer het terrorisme. Idereen weer bang en dat levert vanzelf weer absurde inperkingen van onze toch al ruime privacy.
GA zo door en help het hele land naar de klote
Zie allerlei soorten radio en tv programma's als bedrijven. Zij produceren en krijgen daar voor betaald. Ook de publieke moeten presteren, laten we eerlijk zijn.
Als bedrijf A een product crisis op de markt zet wat goed verkoopt dan heeft bedrijf B en ál die anderen geen keuze. Zij moeten ook het product crisis verkopen. Maar het nadeel van dat product: erg eentonig. Kleurtje zwart, in één model verkrijgbaar.
Dus betekent dat ik in de winkel hele schappen vol zie liggen met product crisis. Soms in een iets andere uitvoering maar ach, het lijkt allemaal op elkaar.
Er is niemand die iets anders durft te verkopen dan het product crisis want alle producenten denken dat die klant in die winkel komt juist vóór crisis. Echter, als ik alleen maar crisis kan kopen koop ik het dan ook maar.
Nou, das niet helemaal waar....Als ik op tijd thuis ben en tv wil kijken, schakel ik in bij "Tijd voor Max" (ben dan wel 36), kijk door naar "That's the question" en misschien ook nog es "Man bijt hond".
Zo zie je maar: er zijn nog een paar producten te vinden in die winkel! Bij de actieproducten, of uitverkoop?
als mediaspecialist weet u toch wel dat media meervoud is?
dus de media bericht helemaal niet.
Media zijn niet een moloch. echt,
Het zou fijn zijn als media echt weer aan objectieve nieuwsgaring zouden doen, in plaats van elkaar napraten en de ANP berichten klakkeloos overnemen.
Voor een ondernemer die er zijn schouders onder zet en voor de volle 100 % voor zijn klanten gaat is er geen enkel excuus om niet te scoren.
Wees creatief, flexibel, bedenk iets, doe wat, be busy, zet een leuke zender op in de auto, kijk entertainende programma’s op TV, lees de leuke berichten in de kranten en lach om de berichten over de huidige economie.
( : lachen is gezond : )
Spendeer elke wakkere minuut aan je <a href="http://www.google.nl/search?hl=nl&lr=&rlz=1G1GGLQ_NLNL317&ei=p52vSb_2O8XC-AaB8t3rAg&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=business&spell=1" rel="nofollow"><strong><em>business</em></strong></a>, ga laat naar bed en sta vroeg op, dan komt het allemaal goed.
De media probeert je aan hen te binden en zodoende reclamegelden binnen te slepen, dat is hun goed recht, dus luister naar de positieve media dan verdienen zij meer en kunnen we nog meer van hen genieten.
Doemdenken levert diegenen geld op die profijt hebben om doemboodschappen verspreiden, negeren die hap.
Beleggers die geld verliezen, zijn beetgenomen door short gaande schuinmarchandeerders.
Huur een goede salescoach in, die kunnen je haarfijn uitleggen dat deze zgn. crisis “de zeepbel” is.
Jaren 30? geen vergelijking! We zijn inmiddels lichtjaren verder.
Denk in oplossingen ipv. problemen. (bleh, vies woord ga je mond spoelen : )
Voer geen economie over de ruggen van anderen (mens of dier) en wees zuinig op de natuur.
Geniet van je familie, vrienden, kenissen en je dieren, houd ze dichtbij je.
Ga doen wat je leuk vind en wat maatschappelijk acceptabel is, laat je daarin door niets afleiden en concentreer je volledig.
Wees gek op je klanten, dan zijn ze ook gek op jou.
Laat je door niets in het leven omlaag halen, volg deze regels en accepteer je succes!
Met vriendelijke groet,
Dan Bekkering.
http://www.youtube.com/watch?v=cTAk54c8tFQ
I rest my case!