Het Financieele Dagblad en BNR graven eigen graf

Als mediaspecialist volg ik de media op de voet. Het valt mij op dat de media ongelofelijk veel bericht over de economische crisis. Malaise alom.Ik word er als mediagebruiker helemaal naar van. Het lijkt wel alsof elk nieuwsblok, krant gevuld is met narigheid. Hoge werkloosheid cijfers, dalend consumentvertrouwen, rode beurscijfers en ga zo maar door. Ook het FD staat bol van de negatieve berichtgeving. De krant schrijft of wij met z’n allen failliet zijn of gaan. En ook de business radiozender BNR werkt hard aan de zwartgalligheid. Gevolg: minder adverteerders. En ja dan komt er minder geld in het laatje en dan zijn er ook minder redacteuren nodig. Als het waren schrijven kranten/radio- en tv zenders zichzelf het graf in. Maken zichzelf brodeloos. Ik zou zeggen: “Ga door media met het rond zaaien van angst”

 

Waar blijft de media met goed nieuws? Schrijf goed nieuws, geef de mensen hoop….daar is volgens mij WEL markt voor!

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Pierre
Is dit stuk serieus? Het is toch de bedoeling dat media de feiten weergeven? Hoe moet het dan? 'Tom tom meldt een verlies van bijna een miljard, maar dat is goed nieuws want het gaat om bijna een miljard, dus niet meer dan een miljard.' Zoiets? En dan de woordvoerders, zijn die ook schuldig? 'Kom op Hans, beetje vrolijk brengen dat bericht. Je hebt ICI nog. Lachen!' Nee, dit moet een grap zijn....
Robert Kroon
Maar om dit bericht..bijvoorbeeld over TomTom..op de voorpagina te zetten, te beschrijven in de commentaren, te noteren op de beurspagina en op zaterdag er nog een uivoerige special van te maken van twee pagina's en daarna nog een maand over dit onderwerp door te jammeren helpt ook niet! Trouwens..welke berichtgeving is er als er mooie cijfers worden gescoord?
Pierre
In de krant die ik lees, en dat zijn er een aantal, worden ook de mooie cijfers uitvoerig belicht. Ik geeft toe dat TomTom misschien wat over the hill wordt belicht, maar dat is waarschijnlijk omdat het een bijzonder bedrijf is, ik vermoed een typische zeepbel. Los van dat: ik zou media veranderen (toch de boodschapper) in experts. Al die lieden en commentatoren en opiniemakers die over elkaar heen buitelen met hun experts view en voorspellingen die toch nooit uitkomen omdat ze het namelijk ook niet weten.
Christian ter Maat
Mooi; een kwalitatieve discussie tussen twee media specialisten. Ik meen me te herinneren dat TomTom op eerdere cruciale momenten door FD & BNR ook uitvoerig is belicht. Bijvoorbeeld bij de overname van Tele Altlas en het cashen door de oprichters van TomTom; Goddijn & Co. Maar het blijft toch wat vreemd dat bijvoorbeeld Philips, toch een maatje groter, minder vaak en uitvoerig in deze media verschijnt. Ik kan me wel iets voortstellen bij; ‘het lijkt wel alsof elk nieuwsblok van de krant gevuld is met narigheid’. Ik lees het roze krantje nu voortaan maar bij de lunch, dan heb ik nog een goede ochtend. Dat ‘zwartgalligheid’ leidt tot ‘minder adverteerders’, dit causaal verband is niet aangetoond. Door de feiten weer te geven en te interpreteren (=rol van de media), zou dat niet mogen leiden tot het graven van het eigen graf. Mocht dat zo zijn, dan komt ook de FD Media groep in aanmerking voor staatssteun van Bos.
robert kroon
The media is the message. Ik kan me nog goed herinneren dat in de begin jaren 80...Sonja Barend een Televisieprogramma had met de titel: de goed nieuwsshow. Dit programma bracht op DWDD tijden leuk, opbeurend nieuws. Wellicht goed om dit weer uit de kast te halen. Adverteerders aan te trekken die zich willen profileren met goed nieuws. Wie heeft er interesse?

FF kijken:http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/NIBG01:FOTO_80101-kb1-29
Pierre
@Christian. Het grote probleem tegenwoordig is dat de captains van beursgenoteerde bedrijven niks meer mogen zeggen, het valt meteen onder beursgevoelige informatie. Dat komt de nieuwsgaring niet ten goede en werkt speculatie in de hand. Van horen zeggen. En dat leidt weer vaak tot oppompen, van goed maar vaker slecht nieuws. Veder is het natuurlijk logisch dat slecht nieuws prominent in beeld is: geen nieuws is goed nieuws!
@Robert. We hebben nu toch Frans Bauer en Paul de Leeuw. Staat garant voor uren goed nieuws. Verder herinner ik me uit die tijd ook nog De Fabeltjeskrant, misschien moet dat medium nieuw leven worden ingeblazen. Met Emile Ratelband in de rol van Meneer de Uil.
Fons Bitter
Lid sinds 2008
Obama-Raise your business.
Constructief, pro-actief en met passie
No less no more; be positive!
Fons
Rene
Ik vind juist de BNR presentatoren in het algemeen veel positiever overkomen. Zeker vergeleken met het betweterige azijn geluid van Radio 1. Sinds het vertrek van Rob Trip wordt je daar 's morgens ook niet vrolijk van...
Beert
Zooo worden we eens eindelijk wakker!!!

Ze zijn dus niet alleen boodschapper van het slechte nieuws, maar uiteindelijk straks ook onderdeel van het slechte nieuws.

De één na de andere opiniepeiler/analist wil graag zijn of haar minute of fame om zo zijn of haar negative news over ons uit te braken. Maar het is allemaal meer van hetzelfde en heeft dus géén toegevoegde waarde. 

Zo is de media ook een ster in het aanwakkeren van andere onbestemde gevoelens. Is het niet de economische crises, dan is het zo wel weer het terrorisme. Idereen weer bang en dat levert vanzelf weer absurde inperkingen van onze toch al ruime privacy.

GA zo door en help het hele land naar de klote
Richard den Dulk
Zeer interessant om allemaal te lezen! Ik heb dit euvel al vaker proberen te begrijpen. Heb het als volgt voor mezelf verklaard.

Zie allerlei soorten radio en tv programma's als bedrijven. Zij produceren en krijgen daar voor betaald. Ook de publieke moeten presteren, laten we eerlijk zijn.

Als bedrijf A een product crisis op de markt zet wat goed verkoopt dan heeft bedrijf B en ál die anderen geen keuze. Zij moeten ook het product crisis verkopen. Maar het nadeel van dat product: erg eentonig. Kleurtje zwart, in één model verkrijgbaar.

Dus betekent dat ik in de winkel hele schappen vol zie liggen met product crisis. Soms in een iets andere uitvoering maar ach, het lijkt allemaal op elkaar.

Er is niemand die iets anders durft te verkopen dan het product crisis want alle producenten denken dat die klant in die winkel komt juist vóór crisis. Echter, als ik alleen maar crisis kan kopen koop ik het dan ook maar.

Nou, das niet helemaal waar....Als ik op tijd thuis ben en tv wil kijken, schakel ik in bij "Tijd voor Max" (ben dan wel 36), kijk door naar "That's the question" en misschien ook nog es "Man bijt hond".

Zo zie je maar: er zijn nog een paar producten te vinden in die winkel! Bij de actieproducten, of uitverkoop?
Renzo Verwer
Lid sinds 2009
Dag meneer kroon,


als mediaspecialist weet  u toch wel dat media meervoud is?
dus de media bericht helemaal niet.
Media zijn niet een moloch. echt,
Hans Belt
Ik ben er helemaal voor om de zaken positief te benaderen. Alleen dan kun je een omhoog gaande beweging realiseren. Maar ja, de mens in zijn algemeenheid is nu eenmaal dol op slecht nieuws en smult er van. Waarom stond er anders gisteren op de A9 een kijkersfile????
robert
Vrijdagavond 27 februari 2009. Voorpagina HET PAROOL: "Ook het patatje oorlog ontkomt niet aan de crisis" , Kyteman speelt met hiphop de recessie weg', paina 4: " Fryslan boppe bij crisis" , pagina 11: 'Ook in snackbar hand op de knip" , pagina 18: ' Gouden tijden voor reparateurs" ....zucht....
Ro
De media zijn net als bange beleggers.  De crisis zou lang niet zo erg zijn, als we niet zo hard bezig zouden zijn elkaar de put in te praten. Bovendien stoor ik mij er aan dat het sentiment op de beurs als graadmeter van de economie gezien wordt. De beurs is een schimmige onderwereld waarin het alleen maar draait om winst te maken op beleggingen, waarbij alle middelen geoorloofd zijn.
Het zou fijn zijn als media echt weer aan objectieve nieuwsgaring zouden doen, in plaats van elkaar napraten en de ANP berichten klakkeloos overnemen.
Dan Bekkering
Hosanna!
Voor een ondernemer die er zijn schouders onder zet en voor de volle 100 % voor zijn klanten gaat is er geen enkel excuus om niet te scoren.
Wees creatief, flexibel, bedenk iets, doe wat, be busy, zet een leuke zender op in de auto, kijk entertainende programma’s op TV, lees de leuke berichten in de  kranten en lach om de berichten over de huidige economie.
( : lachen is gezond  : )
Spendeer elke wakkere minuut aan je  <a href="http://www.google.nl/search?hl=nl&amp;lr=&amp;rlz=1G1GGLQ_NLNL317&amp;ei=p52vSb_2O8XC-AaB8t3rAg&amp;sa=X&amp;oi=spell&amp;resnum=0&amp;ct=result&amp;cd=1&amp;q=business&amp;spell=1" rel="nofollow"><strong><em>business</em></strong></a>,  ga laat naar bed en sta vroeg op, dan komt het allemaal goed.
De media probeert je aan hen te binden en zodoende reclamegelden binnen te slepen, dat  is hun goed recht, dus luister naar de positieve media dan verdienen zij meer en kunnen we nog meer van hen genieten.
Doemdenken levert diegenen geld op die profijt hebben om doemboodschappen verspreiden, negeren die hap.
Beleggers die geld verliezen,  zijn beetgenomen door short gaande schuinmarchandeerders.
Huur een goede salescoach in, die kunnen je haarfijn uitleggen dat deze zgn. crisis “de zeepbel” is.
Jaren 30?  geen vergelijking! We zijn inmiddels lichtjaren verder.
Denk in oplossingen ipv. problemen. (bleh, vies woord ga je mond spoelen : )
Voer geen economie over de ruggen van anderen (mens of dier) en wees zuinig op de natuur.
Geniet van je familie, vrienden,  kenissen en je dieren, houd ze dichtbij je.
Ga doen wat je leuk vind en wat maatschappelijk acceptabel is, laat je daarin door niets afleiden en concentreer je volledig.
Wees gek op je klanten, dan zijn ze ook gek op jou.
Laat je door niets in het leven omlaag halen, volg deze regels en accepteer je succes!
Met vriendelijke groet,
Dan Bekkering.
De heilstaat is nabij, Balkenende neemt het voortouw &laquo; HollandsGlorie. Over de staat der Nederlanden
[...] de put in praten, met natuurlijk de media als hetzerige aanjager van dat alles. Deze rechtgeaarde positivo’s  pleiten voor een fors positief geluid dat er automatisch toe zal leiden dat we de weg omhoog [...]
Regelzucht &raquo; Blog Archive &raquo; De heilstaat is nabij, Balkenende neemt het voortouw
[...] de put in praten, met natuurlijk de media als hetzerige aanjager van dat alles. Deze rechtgeaarde positivo&#8217;s  pleiten voor een fors positief geluid dat er automatisch toe zal leiden dat we de weg omhoog [...]
Pierre Pieterse
@Robert. Jon Stewart over de puur positieve nieuwszender CNBC

http://www.youtube.com/watch?v=cTAk54c8tFQ

I rest my case!