Als marketeer vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat bedrijven niets doen met klanteninformatie. Iedereen laat regelmatig klantengegevens achter.
In een hotel, als je een meubelstuk koopt of als je iets laat repareren. Naast naam, adres en woonplaats gegevens, wordt ook regelmatig gevraagd naar de geboortedatum en zelfs een mobiel nummer wordt moeiteloos verstrekt. Met deze schat aan gegevens kunnen bedrijven, mits goed toegepast, geweldige (positieve) dingen doen. Maar zijn bedrijven wel echt gek op (nieuwe) klanten? Klanten willen best een relatie aangaan, hebben geen bindingangst maar je moet ze wel op de juiste wijze verleiden.
Bedrijven laten kansen
liggen
Ok de wet op privacy beschermt ons aan alle kanten. Maar aan de andere kant laten jij en ik ontzettend veel sporen achter over onze leefgewoonten, interesses, hobby's, etc. En het is commercieel gezien doodzonde dat bedrijven en instellingen die kansen laten liggen. Laat ik naar mezelf kijken. Vorig jaar heb ik bij een grote, deftige, meubelzaak een mooie tafel gekocht met zes lederen stoelen. Sindsdien heb ik nimmer bericht van deze firma gekregen of ik wellicht ook geïnteresseerd zou zijn in een nieuw bed, nieuwe bank. Om maar wat te noemen. En heb jij wel eens van hotels een verjaardagskaart ontvangen? Zo'n emotioneel moment zou een prachtige ‘inkopper' zijn. Aanbieding: Omdat jij vandaag jarig bent, hebben wij voor jou een mooie hotelkamer gereserveerd zodat je jouw verjaardag met je partner nog eens dunnetjes kunt overdoen voor een zacht prijsje van € ....
Geld ligt op straat, alleen je moet wel bukken om het op te rapen!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO