Het moet toch een cultuurshock voor de Bulgaarse bevolking geweest zijn.
Brachten tijdens het communisme slechts een handjevol toeristen hun vakantie door in het voormalige Oostblokland Bulgarije, na 1989 is er veel veranderd. Vooral de laatste jaren is er op grote schaal geïnvesteerd in het toerisme en dat is duidelijk zichtbaar. Moderne vakantiedorpen en luxe hotels rijzen als paddenstoelen uit de grond en aan de brede boulevards verschijnen steeds meer barretjes en restaurantjes. Tussen de majestueuze hotels zie je hier en daar een blok beton met armoedige balkonnetjes, grof afgewerkt, duidelijk een overblijfsel uit de tijd van het communisme.
Bulgaarse yoghurt en meer
In zo’n 10 jaar tijd is het toerisme in Bulgarije gegroeid van 2,5 miljoen in 1998 tot bijna 6 miljoen buitenlandse toeristen in 2008.
Ongeveer 3,5 procent van de Bulgaarse beroepsbevolking is werkzaam in de toeristische sector. Wij hebben een aantal ervan aan den lijve meegemaakt. Op forums lazen we dat het personeel in Bulgarije niet zo toeristvriendelijk zou zijn, echter, niets is minder waar.
We verbleven 2 weken aan het befaamde Sunny Beach en aten iedere avond aan de kilometerslange boulevard, waar de keuze uit diverse restaurantjes riant was. Voor de rust moet je er niet zijn, een bonte verzameling van kermisattracties zoals draaimolens, spookhuizen, simulators en zelfs een reuzenrad zijn de eyecatchers op de boulevard. Alles op elkaar gepropt, maar op 1 of andere manier bijna aandoenlijk sfeervol.
Bij geen enkel restaurant zijn we onheus behandeld, we werden zeer gastvrij ontvangen , lees: min of meer het restaurant in gesleurd door de proppers, en met een glimlach bediend. Het is goed toeven daar, mede door de vriendelijke horecaprijzen. Voor gemiddeld 25 euro kun je met z’n vieren een heerlijk hoofdgerecht inclusief drank nuttigen. Het Bulgaarse eten was van prima kwaliteit, de keer dat we bij een Hollandse eettent aten kregen we het slechtste (en duurste) eten van de hele vakantie.
Minder positief
Een minder positieve ervaring was direct na aankomst bij ons appartement om half 3 ‘s nachts. De dienstdoende receptionist liep net weg met twee gearriveerde toeristen en het duurde een eeuwigheid voor hij z’n gezicht weer liet zien.
Weinig geïnteresseerd gaf hij ons de sleutel en wees ons de weg naar het appartement. Daar aangekomen zagen we tot onze schrik dat we niet aan het door ons gevraagde zwembadkant zaten maar uitzicht hadden op een bouwput.
Wij gingen direct naar de receptie terug waar de receptionist inmiddels halfslapend achter de balie zat en ons met verbaasde ogen aanstaarde. Zijn Engels was niet al te best maar uiteindelijk snapte hij dat wij dit appartement beslist niet wilde. Ons gezicht sprak boekdelen. Na enig aandringen van onze kant belde hij zijn baas en vertelde ons dat het de volgende dag verder geregeld zou worden.
Direct na het ontwaken begaven we ons wederom naar de receptie waar inmiddels de bazin van het complex aanwezig was. Deze vrouw was goud waard. Ze regelde snel dat we in een ander appartement terecht kwamen en verontschuldigde zich voor het wat oudere meubilair, De werklui stonden na één telefoontje binnen 5 minuten voor de deur om de kapotte douche te maken. De schoonmaaksters stonden ook direct met de emmers sop in de aanslag en voor een kluis werd binnen een aantal dagen gezorgd. Topservice!
Vrekken van toeristen
Bovenal was het uitzicht inderdaad zoals gewenst; we keken uit op het helderblauwe water van het zwembad en de poolbar. Wat ons opviel was dat de barman van de poolbar zo weinig klandizie had, dat hij de meeste tijd van zijn 12 uur! durende werkdag zittend op een kruk doorbracht, zo nu en dan het wat te lange haar naar achter strijkend. Het enige tijdverdrijf voor hem was het eersterangs uitzicht dat hij had op de poezelige lichamen van de diverse dames die zich uitstrekten op de ligbedden om hun kater te verdrijven.
Het feit dat hij niet veel te doen had kwam toch echt door de vrekkige toeristen die liever geen anderhalve euro (omgerekend) neertellen voor een biertje terwijl ze op een terras aan de boulevard voor slechts 1,20 Lev (0,60 eurocent) een halve liter bier kunnen weglurken. Ik steek mijn hand even in eigen boezem, daar waren wij ook snel achter.
Maar ach, de barman toonde desalniettemin aan de passerende gasten zijn lieftallige glimlach en bleef keurig op z’n post. De juiste instelling en bij deze respect voor hem en alle barmannen, barvrouwen en ander bedienend personeel.
Het is toch niet niks. Ga er maar aanstaan om het die verwende toeristen allemaal naar het zin te maken. Het is niet snel goed.
Na de eerste invasie van toeristen in het Bulgarije dat niets gewend was, mag duidelijk zijn dat ze de laatste jaren ontzettend veel hebben geleerd qua klantvriendelijkheid en service.
Van corruptie bij de douane i.v.m. controle op inentingspapieren tegen de Mexicaanse griep hebben wij overigens niets gemerkt. Van afpersing evenmin. Ons inziens hebben wij geen Lev teveel betaald in Bulgarije.
Sunny Beach is een uitstekend en vooral goedkoop alternatief voor de Spaande Costa’s. Het staat niet voor niets op nummer 1 onder de meest populaire vakantiebestemmingen voor jongeren.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO