Dicht bij mijn woonplaats ligt, volgens mij, de meest marketinggerichte frituur op deze aardbol. Aanbiedingen, kortingen, flyeren, klantenkaart, website, winkelkledij, zijn slechts enkele van de vele marketingtechnieken die zij gebruiken. Het personeel is heel vriendelijk en behulpzaam. Ook is het er steeds weer een uitdaging om je keuze te maken uit het enorme assortiment van snacks, sauzen en specialiteiten. Bovendien krijg je altijd voldoende hoeveelheden en de frieten smaken ook nog eens overheerlijk. Samengevat: Een succesverhaal, toch?
Gisteren overwon mijn zin in een heerlijk friet mijn gezond verstand en trad ik verlangend de frituur binnen. De enthousiaste en vriendelijke jongen begroette mij direct. Nadat ik enkele seconde boven zijn hoofd staarde om mijn keuze te maken uit de ontelbare snacks, vroeg hij wat ik wilde bestellen. Toen ik vertelde dat ik graag een frikandel wilde, begon de jongen sputterend met een (duidelijk) opgelegd verkooppraatje. De eigenaar van de frituur wilt deze maand een nieuwe snack promoten onder haar klanten. Een overheerlijke, kruidige frikandel die kleiner maar krachtiger is dan de traditionele frikandel.
Althans, zo had het moeten klinken. Het enthousiasme van de jongen verdween plots en hij startte het verplichtte verkooppraatje: “Wij hebben nu een nieuwe snack. Hij is wel kleiner, duurder en pikanter dan een frikandel.” Ik keek hem wat verbaasd aan. Hoewel ik van pikant eten hou, bleef mijn keuze bij een traditionele frikandel waar ik toch altijd van genoten heb. De jongen probeerde mijn vertrouwde frikandel te veranderen in een kleinere en duurdere snack. Zijn verkooppraatje had op zijn manier maar zeer weinig kans op slagen.
Als verkoper, stel jezelf deze vraag: Waarom zou een klant moeten veranderen van zijn/haar vertrouwde product (of dienst) naar mijn product (of dienst)? Welke voordelen biedt mijn product of dienst ten opzichte van zijn oud product of dienst?
Deze frituur mist een aandeel in omzet door het gebrek aan kennis van cross-selling en up-selling. Zodra de eigenaar van deze frituur investeert in een cursus verkooptechnieken, zal haar omzet voelbaar verhogen. Thuis, nadenkend over gefrituurde verkooptechnieken, smaakte het frietje met een traditionele frikandel geweldig goed!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Jo Freeks
www.goaltrainingen.nl