Gefrituurde verkooptechnieken

Dicht bij mijn woonplaats ligt, volgens mij, de meest marketinggerichte frituur op deze aardbol. Aanbiedingen, kortingen, flyeren, klantenkaart, website, winkelkledij, zijn slechts enkele van de vele marketingtechnieken die zij gebruiken. Het personeel is heel vriendelijk en behulpzaam. Ook is het er steeds weer een uitdaging om je keuze te maken uit het enorme assortiment van snacks, sauzen en specialiteiten. Bovendien krijg je altijd voldoende hoeveelheden en de frieten smaken ook nog eens overheerlijk. Samengevat: Een succesverhaal, toch?

Gisteren overwon mijn zin in een heerlijk friet mijn gezond verstand en trad ik verlangend de frituur binnen. De enthousiaste en vriendelijke jongen begroette mij direct. Nadat ik enkele seconde boven zijn hoofd staarde om mijn keuze te maken uit de ontelbare snacks, vroeg hij wat ik wilde bestellen. Toen ik vertelde dat ik graag een frikandel wilde, begon de jongen sputterend met een (duidelijk) opgelegd verkooppraatje. De eigenaar van de frituur wilt deze maand een nieuwe snack promoten onder haar klanten. Een overheerlijke, kruidige frikandel die kleiner maar krachtiger is dan de traditionele frikandel.

Althans, zo had het moeten klinken. Het enthousiasme van de jongen verdween plots en hij startte het verplichtte verkooppraatje: “Wij hebben nu een nieuwe snack. Hij is wel kleiner, duurder en pikanter dan een frikandel.” Ik keek hem wat verbaasd aan. Hoewel ik van pikant eten hou, bleef mijn keuze bij een traditionele frikandel waar ik toch altijd van genoten heb. De jongen probeerde mijn vertrouwde frikandel te veranderen in een kleinere en duurdere snack. Zijn verkooppraatje had op zijn manier maar zeer weinig kans op slagen.

Als verkoper, stel jezelf deze vraag: Waarom zou een klant moeten veranderen van zijn/haar vertrouwde product (of dienst) naar mijn product (of dienst)? Welke voordelen biedt mijn product of dienst ten opzichte van zijn oud product of dienst?

Deze frituur mist een aandeel in omzet door het gebrek aan kennis van cross-selling en up-selling. Zodra de eigenaar van deze frituur investeert in een cursus verkooptechnieken, zal haar omzet voelbaar verhogen. Thuis, nadenkend over gefrituurde verkooptechnieken, smaakte het frietje met een traditionele frikandel geweldig goed!

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Ger de Bruijn
Beste Johan, Je zult uiteraard de beste bedoelingen hebben met dit betoog, maar we hebben het wel over een frikandel!, en een jongeman die, waarschijnlijk, wat bijverdient in de frituurindustrie.  Een investering in een verkooptraining lijkt mij daarom ook wat overbodig. Als de patatdirecteur dan, volgens jou, toch moet investeren in verkoop dan geef ik hem hierbij het volgende advies; Hak het nieuwe product in diverse hapklare brokken en laat deze proeven door de klanten. Dit brengt in ieder geval minder kosten met zich mee en meer resultaat (beleving)  Je moet maar zo denken: "proberen is begeren"
Verkooptechnieken
Goede reactie Ger de Bruijn, het gaat inderdaad om frikandel. Gewoon wat on-site marketing, de klanten wat laten proefen, helpt veel meer en is veel goedkoper!
Jo | Klantgericht
@Ger, ik ben het wel gedeeltelijk met u eens, maar ik snap het punt van Johan. Als klant wil je graag een enthousiaste verkoper voor je die dat ook blijft. Van zo'n jongen kun je niet verwachten dat hij heel goed kan verkopen, maar zijn aanpak mocht wel wat tactischer ja. De jongen probeert je als klant attent te maken op een ander product. Niks mis mee, maar als hij het zo vertelt zal het aantal verkopen van dat product tegenvallen.

Jo Freeks
www.goaltrainingen.nl