Geef middenstanders een kans....

Nu Youp de klantenservice van grote bedrijven publiekelijk aan de schandpaal nagelt, wordt nog eens pijnlijk de machtsverhouding tussen veel bedrijven en hun klanten duidelijk. Grote leveranciers en kleine klanten gaan niet samen.
De leveranciers die mij als klant het meest frustreren zijn altijd grote bedrijven. Energiemaatschappijen, telecomaanbieders, maar ook winkelketens, supermarktketens auto-onderhoud, noem maar op. Telkens als ik besluit om bij de lokale bakker voortaan mijn brood te halen, mijn auto bij een lokale garage onder te brengen of mijn nieuwe fototoestel bij de plaatselijke middenstand te kopen ben ik altijd blij verrast. Om te beginnen voel ik me als klant gewaardeerd. Als ik een probleem heb, spreek ik met echte mensen en ze tonen begrip voor mij, in plaats dat ze mij hun procedure gaan uitleggen.
Een van mijn remlichten was laatst kapot. Toen ik daarmee langsree bij de dealer werd ik gelijk geholpen. Kosten: 1,95 (lampje), de rest is \"service van de zaak\". Probeer dat maar eens bij kwik-fit (of andere ketens): Je moet ingevoerd worden in het planningssyteem. “Ja Meneer, u had zich ook via internet kunnen aanmelden, dan wist u gelijk of we tijd hebben voor u”. Op de factuur staat tot 6 cijfers achter de komma de uren van de monteur verantwoord en mijn klantnaam is “balieverkoop”.
Grote bedrijven pretenderen vaak kwaliteit en lage prijzen, maar alleen omdat zij over de middelen beschikken om dit kenbaar te maken. Wordt uw tv-film wel eens door de lokale bakker onderbroken voor een bericht? Krijgt u van uw plaatselijke verzekeringagent wel eens een glossyfolder in de bus waarin staat hoe onafhankelijk ze wel niet zijn? Trap niet meer in die boodschappen. Oordeel zelf over de kwaliteit, prijs en onafhankelijkheid van uw leveranciers.
. U bent voor hen als klant veel belangrijker dan voor een winkelketen, en dat voelt u onmiddellijk. Een tientje extra voor een fototoestel van 500 euro ben je morgen weer vergeten (als ze al duurder zijn), maar het gevoel als klant gewaardeerd te worden blijft veel langer hangen.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Jitse Knoop
Lid sinds 2010
Mijn stellige overtuiging is dat persoonlijke service en aandacht de komende jaren doorslaggevend zullen zijn voor klantloyaliteit. Het klagen van consumenten is overigens niet altijd helemaal eerlijk. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, ontbeer je sommige service.
Uw verhaal is een mooi voorbeeld van de behoefte aan persoonlijk contact met een bedrijf. Bedankt!