Fijne verjaardag!

Bent u ook zo klantvriendelijk? Dan wens ik u een prettige verjaardag! Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. Iedereen is wel eens op een verjaardagsfeest geweest waar een kunstmatig gezellige sfeer hing. U komt binnen en wordt ontvangen met drie gewoontegetrouwe luchtzoenen. De gastvrouw roept nog iets als, wat leuk dat jullie er zijn en vervolgens mag je naast een familielid gaan zitten waarvan je op voorhand weet dat die de feestvreugde op zijn zachtst gezegd niet zal verrijken. Er wordt zoals ieder jaar aan je gevraagd hoe jij je koffie drinkt en je krijgt de  inmiddels traditionele keuze tussen appel- of slagroomgebak. Dan begint de lange zit op het ongemakkelijke stoeltje. Jouw tante begint honderduit te vertellen over haar genante belevenissen tijdens de vakantie in Benidorm en haalt en passant ongevraagd nog wat foto’s uit haar schoudertas van haar kleinkinderen om mij voor de zesde jaar op rij te vertellen hoeveel kleine Stanley wel niet lijkt op zijn opklap-bed-overgrootvader die volgens de overlevering van adellijke afkomst was. Verveeld bent u al aan het bedenken met wat voor een smoes u dit jaar het feestgedruis vroegtijdig kunt verlaten als de gastvrouw uit beleefdheid vraagt of u het naar u zin heeft.

Wat heeft dit te maken met klantvriendelijkheid? Ik leg het u uit. Net als op de verjaardag tref je in winkels dikwijls een kunstmatig gezellige sfeer. De verkoper komt chagrijnig op u af lopen en trekt nog net op tijd zijn plastic glimlach tevoorschijn voor hij u aanspreekt. De gewoontegetrouwe uitspraken volgen al snel: Kan ik u helpen of kijkt u liever even rond? Heeft u al een keuze kunnen maken? Kan u het een beetje vinden? Er komt een verkoper om je heen hangen waarvan je op zijn zachtst gezegd weet dat hij de shop vreugde niet zal verrijken. Hij begint honderduit te vertellen over wat hij allemaal zou kopen als hij u was en waar hij al heel veel goede verhalen over heeft gehoord. Ook haalt hij en passant nog even wat folders erbij over producten waar u niets mee heeft. Nadat de verkoper bij uw zesde bezoek op rij opnieuw aan u heeft gevraagd of u een klantenpas heeft, bent u al geïrriteerd aan het bedenken met wat voor een smoes u vroegtijdig de winkel kunt verlaten.

Bent u als ondernemer ook zo klantvriendelijk? Of heeft u de slag weten te maken naar klantgerichtheid. Gaat uw gesprek over waar de interesses van uw klant liggen? Stapt u uit uw standaard patroon? Bent u origineel en echt? Weet u uw klant te boeien? Nee..? Dan wens ik u vandaag een fijne verjaardag!

Bob van der Weijden

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO