Eikels groeien niet alleen aan bomen

Tegen het einde van een vrijdagmiddag kwam een man de showroom van een garage binnen. Toegegeven, de man zag er uit alsof hij net zijn tuin had omgespit. Zijn zaten onder de modder en ook zijn kleding had een wasbeurt nodig.

De occasions staan buiten!

De man keek even rond liep direct door naar het deel van de toonkamer waar een aantal spiksplinter nieuwe bestelbussen stonden. Geïnteresseerd liep de man om de bussen heen. Een medewerker, kennelijk de verkoper, observeerde de bezoeker een tijdje. Na enige minuten liep hij naar de man toe. “Meneer” zei hij, “de occasions staan buiten, aan de achterkant van de showroom”. De man keek de verkoper enige tijd aan en zei: “Dat heb je goed gezien, dan zit ik hier fout. Bedankt voor de tip” en ging vervolgens de deur uit.

Een historische fout

Een uur later stond de verkoper met een rood hoofd aan het bureau van zijn baas. Die noemde hem een eikel omdat hij de directeur van een grondverzetbedrijf had geschoffeerd. Deze had maar liefst 2 nieuwe bestelbussen willen aanschaffen, maar had dat inmiddels bij de concurrent gedaan. De verkoper had de historische fout gemaakt om iemand te beoordelen op zijn uiterlijk. Een kostbare les.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Johan Kenzeler
Lid sinds 2009
Een klassiek voorbeeld wat reeds iedere verkoper weet maar toch steeds weer vergeet.

Een vooroordeel is een menselijke eigenschap gecreëerd door onder meer maatschappelijke vorming en opvoeding maar ook door het filteren van informatie door onze hersenen. Onze hersenen krijgen elke seconde enorm veel informatie te verwerken van beelden, geluiden en indrukken. Om niet "overhit" te geraken filteren onze hersenen deze informatie. Daarbij komt ook nog eens het feit dat onze hersenen liever lui dan moe zijn.

Enkel een gepaste dagdagelijkse training van je perceptie kunnen deze filters uitschakelen op je werkvloer.

Een tip hierbij is bij elke klant die je ontmoet enkele vragen stellen en dan pas "filteren".

Veel succes en vooral veel plezier!