EasyJet maakt grote service- en imagosprongen - RyanAir blijft ver achter

Prijsvechter easyJet heeft het afgelopen jaar meer omzet gedraaid, 7 procent meer passagiers vervoerd, de winst opgeschroefd en als gevolg daarvan het dividend voor de aandeelhouders verhoogd. Knappe resultaten. Zeker als je dat afzet tegen de reuzen Air France/KLM, Lufthansa en British Airways, die kwartaal op kwartaal verlies lijden.

easyjet-cabin

Cabinepersoneel van Easy Jet. Dat ziet er toch lekker fris uit?

Ik vloog met mijn zoon naar London. Ik had al een tijdje niet met easyJet gevlogen. Bij binnenkomst in het vliegtuig werd ik prettig verrast. Het cabinepersoneel was in een mooie, nieuwe outfit gestoken, het vliegtuig was schoon en alles zag er tiptop uit. Dat was vroeger wel anders. Opvallend: nergens reclame. Vergeleken met RyanAir was het een verademing.

De service aan boord was opvallend. De captain begroette de passagiers, gaf goede vluchtinformatie en de artikelen die te koop werden aangeboden, waren goed geprijsd. Echt, ik heb helemaal niets aan te merken. Voor mij voortaan alleen maar easyJet en zeker geen RyanAir. Na de negatieve  publiciteitsgolf van het televisieprogramma Brandpunt ben ik ze gaan mijden. De wijze hoe ze reageerden op de beschuldigingen van het eigen personeel vond ik ver beneden de maat. Het aantal noodlandingen van RyanAir vond ik ook opvallend hoog. Dus als je een prijsvechter neemt, ga dan in stijl en vlieg gewoon met de oranje kisten.

Na mijn vlucht ontving ik ook nog een klanttevredenheidformulier. Heel netjes. Van KLM nooit ontvangen. Waarom niet?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO