Zoals iedere Amsterdammer, heb ik me lang mateloos geïrriteerd aan het veelal ongeïnteresseerde en klantonvriendelijke winkelpersoneel in de Kalverstraat in Amsterdam. Ik probeer met er niet meer druk om te maken, omdat ik weet; er veranderd toch niets. Echter, wat ik zaterdagmiddag in de Zara in Amsterdam meemaakte moet ik toch even kwijt. Daar ontmoette ik de meest verschrikkelijke verkoopster die je als ondernemer kunt aannemen: zo’n eentje die liever niets verkoopt dan iets.
Het is zaterdagmiddag en ik ben dringend toe aan een lekkere shopsessie. Ik vind prachtige pumps bij de Zara (het laatste paar!) en wil ook nog zeven kledingstukken aanpassen. Ik weet; je mag er maar zes meenemen het pashokje in en schoenen moet je afstaan. Dat zijn de regels bij alle modeketens (ja een expert spreekt). Nu is het alleen heel normaal dat de kledingstukken die je niet mee mag nemen het pashokje in , netjes voor je worden weggehangen. Deze kun je dan omruilen als je iets anders al gepast hebt. Evenals de schoenen en andere accessoires die je wilt aanschaffen. En dat dit systeem ook fijn is voor de winkel zelf mag duidelijk zijn, want hoe meer een klant past, hoe meer een klant waarschijnlijk ook zal kopen. Ofwel; kassa voor Zara!
Maar het kauwgomkauwende meisje dat zaterdagmiddag de pashokjes bewaakte snapte bovenstaande theorie duidelijk niet. ‘Nee, die mag je niet meenemen’, wees ze streng naar mijn schoenen. ‘En dat jurkje moet je ook weghangen.’ Ik vroeg haar waar ik het kon neerhangen zodat ik zowel de schoenen als kledingstuk nummer zeven later weer kon pakken. ‘Nergens’, zei ze. ‘Ik ga er niet op passen hoor, echt niet. Als het straks weg is heb je pech.’ Met omhoog getrokken wenkbrauwen keek ik haar aan: ‘Eehm, je maakt een grapje. Ik wil die schoenen kopen en de rest ook als het past. Ik wil niet dat andere mensen het wegpakken of dat je ijverige collega het zo weer terug hangt in de schappen en ik opnieuw moet zoeken in de winkel.’ ‘Zo werkt dat bij de Zara’, reageerde ze kattig. Boos hing ik één jurkje in de rekken met spullen die weer terug de winkel in moesten en mijn prachtig mooie bijna aan te schaffen pumps zette ik ergens verscholen op de grond neer. Toen de pashokjestijger even niet keek, pakte ik stiekem mijn schoenen en zette ze veilig in mijn hokje neer. Ik voelde me net een dief, terwijl ik ze juist wilde kopen! Het jurkje dat ik er neer had gehangen om later nog te passen bleek al weer opgeruimd te zijn door het ijverige opruimpersoneel. Dom, want wie weet had ik het jurkje wel gekocht als het mooi had gestaan. Nu had ik echt geen zin meer om wéér de bolvolle en op zaterdag altijd rommelige winkel af te struinen opzoek naar dat jurkje.
Een domme actie van de pashokjestijger? Ja! Klantonvriendelijk? Zeker. Maar het kan nog erger. Terwijl ik nog stond te passen en af en toe het hokje uitdrentelde om in de spiegel te kijken, hoorde ik de tijger luid en duidelijk tegen haar collega zeggen: ‘Nou, ik had net toch een belachelijke klant. Dat wijf werd boos omdat ze maar 6 stuks mee mocht nemen. Echt, ik dacht rot op mens. Zo werkt dat hier gewoon. Ik ga toch niet een beetje op haar spullen letten. Als het weg is heeft ze gewoon pech.’ Haar collega was het roerend met haar eens. ‘Wat een dom wijf ja.’
Met mijn mond open van verbazing stond ik ze aan te staren. Ze trokken zich totaal niets aan van mijn aanwezigheid. Even was ik in staat om ze te onderbreken. Zeggen dat het niet erg gepast was om over een klant te roddelen in zijn of haar bijzijn. Maar ik bedacht me net op tijd dat ik mijn shopsessie niet liet verstoren door een paar domme roddelende meiden die over duidelijk in training moeten alvorens ze ontslagen worden. Niet alleen moeten ze leren representatief en klantvriendelijk te zijn, wellicht is het ook verstandig om ze bij te brengen hoe je als modebedrijf nou eigenlijk je geld verdiend. Door kleding te VERKOPEN, niet door kleding af te nemen. De schoenen zijn uiteindelijk met mij mee naar huis gegaan. Die waren te mooi, dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. De rest van de zes kledingstukken heb ik uit principe laten hangen. Lekker puh!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
De kunst is juist klanten met een goed gevoel (en als het even kan zoveel mogelijk producten) de winkel uit te laten lopen. Ze komen dan niet alleen sneller terug, maar maken ook nog eens gratis reclame voor je winkel omdat ze goed zijn behandelt. Als je dat niet wilt of kan, dan moet je niet in een winkel gaan staan! Dan sta je nu eenmaal "in dienst" van de klant.
Dat een zaterdag verkoper niet altijd alles precies weet en misschien ook niet altijd de beste verkooptrucs kent kan ik begrijpen. Maar de laatste jaren lijkt het er steeds vaker op dat ze je liever zien gaan dan komen.
Niet alleen bij kledingwinkels maar ook bij de supermarkt wordt je soms bijna omver gelopen door vakkenvullers die je vervolgens nog een vernietigende blik geven ook.
De hoofdkantoren en managers mogen dit zichzelf zwaar aanrekenen! Neem fatsoenlijk personeel in dienst, train ze, begeleid ze en geef ze verantwoordelijkheidsgevoel.
@ Henk: als je niets positiefs te melden hebt, hou je commentaar dan alstjeblieft voor je..
Mag ik je uitdagen dit alsnog te doen? ;o)
Groetjes,
Chris
Ik heb natuurlijk meer van jouw columns gelezen maar nu zet je me toch op het verkeerde been. Sinds wanneer koop jij jurkjes én pumps ? ;-)
met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn
Maart 2014 LEREN tas gekocht bij ZARA Amsterdam twv 129. Tas heeft ketting hengsel en ketting om de klep heen genaaid. Normaliter bewaar ik al mijn bonnen, blijkbaar is hij verdwenen met het opruimen van mijn portemonnee. 5 weken na aankoop laat de ketting aan twee kanten los. Ik ben nog in het bezit van het originele kaartje en print daarbij mijn bankafschrift uit met daarop bewijs van aankoop.
1. ik ga terug naar de ZARA (in mijn lunchpauze) en leg mijn verhaal uit een laten we haar noemen manager nr1, er wordt gekeken of de tas er nog is, die er niet meer en ik zeg ook dat ik hem niet meer wil omdat het geen kwaliteit is voor die prijs. - Ik wil mijn geld terug, Ik krijg geen geld terug maar moet op dat moment voor hetzelfde bedrag wat anders uitzoeken. Ik meld dat ik geen tijd heb om nu even snel voor 129 euro iets uit te zoeken, daar wil ik even rustig naar kijken. - Ik vraag of ze het niet op een bon kan zetten zodat ik in mijn eigen tijd en misschien bij een ander filiaal zo nu en dan wat kan kopen. Nee, dit kan niet,ik moet het nu doen of terug komen.....tas dus weer meenemen en later terugkomen. Ik laat de manager tekenen dat ik een week later kan terugkomen....het gaat me niet gebeuren dat ik dan opeens te laat ben.
2.Een dag of twee later ga ik langs een andere manager nr2 en krijg hetzelfde verhaal te horen....er wordt totaal niet geluisterd naar waar de klant mee zit, maar alleen naar wat de werknemers van ZARA vinden.
3. Ik kom een week later dus terug naar de ZARA op een donderdagavond waar ik eerst langs de kassa moet om het verhaal uit te leggen aan manager nr 3. Ik kan spullen uitzoeken maar moet mijn tas wel bij me houden tijdens deze zoektocht. Ik loop 2 uur te zweten in de warme winkel (met mijn kapotte tas om mijn schouder) en heb alsnog leuke dingen bij elkaar kunnen zoeken waaronder een blouse voor mijn vriend en kom uit op een bedrag van 128,98, dus 2 cent onder de waarde van mijn tas. Ik kom bij de kassa en moet WEER! mijn verhaal uit leggen aan een werknemer zodat ze de manager kan roepen, waar ik ook WEER! het verhaal moet uitleggen. Ze wil mijn spullen afrekenen en zegt dat mij is verteld dat ik GEEN product van de mannen afdeling mag meenemen omdat mijn tas een VROUWEN product is...dat is mij dus niet verteld. Ik vraag of ze geen uitzondering kan maken omdat ik net 2 uur heb lopen zwoegen in de winkel...NEE dat kan niet. Ik mag ook NIET onder de 129 euro zitten, ik zeg ik hoef die 2 cent niet terug. Nee ik moet iets kopen zodat ik boven de 129 euro uitkom...en wel precies voor 26.10 euro (aangezien de mannen blouse nu is ingenomen). Ik meld de vrouw dat ik het niet zie gebeuren dat ik voor 26.10 euro iets ga vinden.... Ik waag me aan dit nieuwe project en vind een vestje van 25 nog wat en neem daarbij een armband om van het gezeur af te zijn, ik wil nu wel naar huis.
4.Ik kom weer bij de kassa en reken mijn spullen af terwijl de manager hem weg sprint...nadat ze mij even meld dat ik GEEN BON MEE KRIJG! :|:|:|:| wat?? ik krijg geen bon mee van mijn aankopen? Is dit wettelijk wel toegestaan, ik denk het zo van niet?! Het meisje achter de kassa zegt mij dat als ik een klacht heb of met een van deze spullen terug wil komen ik gewoon terug moet komen. MET WAT? IK KRIJG GEEN BON. Moe van het zoeken neem ik mijn spullen aan en vertrek naar huis.
5.Ik bel het hoofdkantoor de dag erna. Ik meld dat ik online mijn klacht ga vermelden omdat ik de service van ZARA zat ben en mensen hiervoor wil behoeden. De telefoniste zegt dat als ik dit doe, dit invloed heeft op de afhandeling van mijn klacht! Ik zeg tegen haar : sorry? ben je me nou aan het chanteren? De telefoniste: nou u zegt dat u de klacht online gaat plaatsen en ons zwart wil maken Ik: dat zeg ik helemaal niet Telefoniste: dat zegt u wel! De telefoniste laat mijn nauwelijks uitpraten en praat constant door me heen. Blijkbaar was het online plaatsen van mijn klacht een rode vlag voor de ZARA en als ik dit zou doen zou dit dus gevolgen hebben!
6. Ik heb uiteindelijk 5 artikelen meegenomen waaronder een stoffen bloemenbroek die klein valt. Ik pas deze thuis nog even en realiseer me dat ik hem toch groter moet hebben EN er zitten al twee gaten in bij de naden! Ik bel de ZARA, al wetend hoe ik behandeld ga worden. Manager wordt geroepen en komt aan de lijn: de broek kan niet terug want je hebt geen bon.......:|.......ik heb het kaartje eraan hangen zeg ik tegen de manager en ik heb geen bon gekregen!... Mevrouw we vragen iedereen goed hun spullen te passen. Ik meld de manager dat het normaal is dat mensen die meerdere spullen kopen soms een andere maat nodig hebben nadat ze het thuis nog een keer aan doen. Er werd mijn verteld dat ze niet een product over de toonbank voor een andere maat kan om switchen want dan raakt het systeem in de war! WAT HEB IK DAAR ALS KLANT MEE TE MAKEN! Ik zei laat maar zitten, ik shop echt nooit meer bij jullie. En dat doe ik echt nooit meer!!!
Als Zara hun klanten niet zo ongemanierd zou behandelen en klachten goed zou afhandelen, zij klanten zou behouden en die is ze nu op deze manier kwijt. Het laatste half jaar heb ik meerdere kledingstukken bij de Zara gekocht en hier zijn er 4 stuk van binnen 4 dagen, zelfs na een paar uur dragen al. Ik zie heel veel reacties op internet van mensen met dezelfde slechte ervaring met Zara. Misschien werkt deze behandeling van klanten in Spanje wel maar hier in Nederland zeker niet, misschien moeten jullie even je ogen openen want hier jaag je klanten juist mee de winkel uit! Voor de service van het personeel en kwaliteit van de producten bij de Zara hoef je er zeker niet naar binnen te gaan. Ik zou wel willen weten hoe Zara haar personeel selecteert, waarschijnlijk des te ongemanierder, des te beter en het spreken van Nederlands is ook niet een must, aangezien ik mijn verhaal meerdere malen en in meerdere talen heb moeten uitleggen! Kortom Zara , er valt nog veel te leren en te verbeteren!
Ik kom nooit meer winkelen in Zara Groningen!
Ik ben sindskort werkzaam bij een filiaan van ZARA en ben nu al zat terwijl ik nog in mijn proeftijd zit. Tot 90% van de personeel is Engelstalig en alle vrouwe die daar werken zijn gewoon dikke bitches helaas en daar vind ik mezelf echt niet bijhoren. ZARA een grote naam helaas voor niets, de onvriendelijkheid die er is en voelt de klant als hij aan winkelen is, is dat ook tussen de collega's zelf ook binnen de ZARA team zelf en dit is vooral eat mij dwars zit in mijn onprettige nieuwe baan. Er is mij eens verteld op mijn eerste dagen door een collega dat als er een klant uit pashokje komt met een kledingsstuk die binnenste buiten aan mij geeft, mag ik niet aannemen maar hem vragen om het kleding zelf te draaien op de goede kant!!. Zo respectloos is ZARA helaas met de klant.