De toekomst van Telesales in de B2C markt!

Binnenkort is de wetgeving klaar om het ongevraagd bellen door bedrijven met particulieren tegen te gaan. Alle bedrijven zijn dan verplicht, voordat zij particulieren bellen om ongevraagd wat te verkopen, een database door te nemen en te checken of iemand daarin geregistreerd staat dat het ongewenst is.

Ik verwacht dat in zeer korte tijd 50% van de doelgroep zich laat registreren en niet ongevraagd thuis gebeld wil worden. Buiten dit feit speelt ook nog dat we het hier hebben over de zogenaamde vaste aansluitingen. Alleen al in mijn eigen kennisen en vriendenkring heeft 30% al geen vaste aansluiting meer. En vooralsnog staan mobielenummers nergens geregistreerd. Ofwel het zal een steeds groter probleem worden om je product of dienst telefonisch nog onder de aandacht te brengen.

Welke alternatieven zijn er dan nog?

Straatverkoop?

We kennen de situatie al dat je op straat wordt aangesproken, deze aanpak wordt ook steeds minder gewaardeerd.

Het is duidelijk dat de salesaanpak om in de B2C markt te scoren complexer gaat worden. Bedrijven zullen hun klanten moeten gaan opzoeken. Ik denk dat we binnenkort, veel meer dan nu het geval is, de leveranciers die nu nog gebruik maken van telesales gaan ontmoeten op plaatsen waar wij ons comfortabel voelen.

Markten, cafes, restaurants, bioscopen, evenementen. Het verkoopproces zal langer duren en meer arbeidsintensief. Je zult met je toekomstige klant in gesprek moeten komen en veel meer uit de kast moeten halen dan voorheen met telefonische verkoop.

Er breken leuke tijden aan.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Richard den Dulk
Een hoop consumenten zullen dankbaar gebruik gaan maken van een systeem wat echt werkt. Nu zijn nog niet alle bedrijven die koud bellen aangesloten.
Voor diegenen die zich aangetrokken voelen tot het concept van cold calling: wordt socialer!

Bedrijven zullen zoals Ernst Pietersen aanhaald, creatiever moeten worden. Waarschijnlijk zitten mogelijke klanten niet te wachten op een verkoper die ze op straat aanspreekt.
Het idee om de B2C op plaatsen uit te voeren waar wij ons confortabel voelen is waarschijnlijk nog niet doorgekomen bij de producent! Een face2face moment leent zich er voor om een emotie aan het product toe te voegen.

Iets waar de gemiddelde consumer naar snakt heden ten dage.....
Ernst Pietersen
Helemaal mee eens Richard. Authenticiteit en beleving is wat de klant wil van een bedrijf. Alles draait om emotie.