Terwijl heel Nederland nog geniet van de kerstreces ben ik in de eerste week van 2013 alweer druk in de weer.
Op weg naar een zakelijk contact in Rotterdam, besluit ik samen met mijn collega om een koffiestop in te lassen voor onze meeting.
Wij stoppen bij tankstation langs de snelweg aan de A20 richting Rotterdam. Een gewoon tankstation. Alleen het verschil wordt die ochtend gemaakt door de koffiedame achter het broodjesbuffet. Ze begroet ons met een goedemorgen waar wij van gaan glimlachen. Wow wat een enthousiasme. Ik dank haar voor haar begroeting waarop de dame zegt: "Ach, ik moet toch werken en laat ik er dan maar het beste van maken." En dat doet ze. Mijn collega bestelt een maïsbroodje kaas. Dame: "Zal ik er een lekkere dressing bij doen en lekkere frisse sla?" En de wijze waarop ze het zegt is zo hartverwarmend dat onze dag niet meer stuk kan. Wij nemen er ook nog een verse jus d’orange bij. "Ahhh, dat is mooi want dan heb ik ook nog een leuke korting voor u omdat u al een broodje heeft besteld", meldt onze koffievriendin. Aarzelend vraag ik of ik een koffiemuntje mag ontvangen bij het afrekenen. "Maar mijnheer ik heb veel betere koffie voor u hoor." Ik geef me over en bestel een cappuccino. Zoveel vrolijkheid en klantvriendelijkheid kom ik zelden tegen. Zeker niet langs de snelweg.
Dus Shell Nieuwerkerk aan de IJssel… koester deze dame met dat heerlijke Rotterdamse accent. Geef haar een bonus, want ze verdient het.
Nieuws! Op 5 januari kreeg de ANWB-koffietest veel media-aandacht. Conslusie van de ANWB: Koffie langs de snelweg scoort onvoldoende. Subway scoorde het laagste rapportcijfer: 3,4. Mijn PR-bureau gespecialiseerd in Food&Drinks www.dekroonophetwerk.nl volgt dit soort publicaties op de voet.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Gastvrijheid kun je niet alleen bieden, dat doe je als team.
Het is natuurlijk de bedoeling dat het hele team zich als gastheer/gastvrouw in hun Shell gaat opstellen.
En dat is nou precies waar we aan werken. Een aantal Shell-vestigingen in het Zuiden van het land krijgen al een gastvrijheidstraining via de GAST-methode. Een mooie manier om de gastvrijheid zoals we die in de horeca kennen te introduceren bij de tankstations. Op deze manier zorgen we voor een "warm bad" tijdens de vluchtige koffiemomenten.
Op naar meer koffiedames die het verschil maken!