Welke man droomt er niet van? Vrouwen die op je afstormen. In bikini's met prachtige rondingen naar je toe rennen. Niet één babe komt op je af maar honderden. Vrouwen met golvend blond, bruin haar die jou willen adoreren en beminnen. Elke man wil weten hoe je dat gewenste effect bereikt. De oplossing is heel eenvoudig: koop Axe en spray veel deodorant van dit merk over je hele lijf. Maar werkt het in het echt ook zo?
Erotiek in de reclame is niet nieuw
Ofschoon erotische reclame niet van vandaag is maar in de jaren zeventig reeds ingeburgerd was schenkt de populaire media nog steeds veel aandacht aan dergelijke campagnes. Wie weet zich niet de campagnes te herinneren van: Levi's,
H&M lingerie billboards in de bushokjes, Calvin Klein jeans?
Wat wel nieuw is de stijgende intensiteit en de groeiende verscheidenheid van producten die met een erotisch tintje geadverteerd worden. De reacties op de toename zijn niet altijd positief. Uit onderzoek komt naar voren dat 68% mannen en bij vrouwen 79% vinden dat er met name bij TV reclame teveel nadruk wordt gelegd op sex. Er is weinig onderzoek voor handen als het gaat om de invloed van sex in de reclame gerelateerd aan de omzet. Met andere woorden: verkopen (sexy)fabrikanten meer door de seksueel getinte commercials? Feit is wel dat door een product herhaaldelijk in verband te brengen met een erotische stimulus (sexy vrouw bijvoorbeeld) het product als het ware worden gesexualiseerd (Gould (1994)). Een sexy product wordt met name bij mannen positief gepercipieerd. Vrouwen zijn minder gevoelig voor seksueel getinte advertentie uitingen. (Wellicht ook een verklaring dat de PlayGirl nooit een succes is geworden).
Vermaak
Picters en van Raaij (1992) beweren dat erotiek, net zoals humor, sympathie
voor de adverteerder kan genereren. Uit een onderzoek verricht door Peterson en Kerin blijkt echter dat consumenten ondernemingen die met behulp van naaktadvertenties hun producten aan de man proberen te brengen, een significant slechtere reputatie toeschrijven. Punt wel is dat veel adverteerders toch sex als wapen blijven gebruiken. Denk aan Axe, de beroemde FA campagnes (topless dames die uit het zeewater komen), parfum reclames van Tommy, D&G. Als kijker zie ik het meer als vermaak, maar goed ik ben ook maar een man. Misschien is dat de verklaring?
Dit artikel is gebaseerd op een artikel uit het Tijdschrift voor Economie en Management Vol. XLII, 1, 1997
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Maar nu ik er zo over nadenk of ik die producten daarom zal kopen? Dan is het antwoord NEE. Ik vind de reclames leuk, maar dat prikkelt mij niet om het product uit te proberen. Alhoewel: een Nespresso apparaat wil ik toch wel eens nader bekijken en proberen, aangezien ik degene die het aanprijst wel erg lekker vind en dan toch onbewust verwacht dat de koffie ook zo lekker zal smaken.
Ik, man, haat dit soort reclame's die vooral geen zoden aan de dijk zetten.
Maar met wat erotiek in scenes kan ik heel goed leven dan gaat het ten minste over een, meestal, aantrekkelijke man en vrouw en niet een stelletje dolle dwaze mutsen die voor € 50,00 per persoon in beeld willen komen.
En u denkt dat dit verkoopt?
Ik hoor zelfs de tieners om mij heen met afschuw hierop reageren.
Gemiste kans.
Wordt alsjeblieft volwassen!
Wake-up!!!!!!
Ik denk dat daarentegen een mooie man of vrouw met goede uitstraling wel effect heeft op zowel vrouwen als mannen.
Het doet er niet zo veel toe want iedereen kent en herkent de reclames; en nog belangrijker; de merken!
En daar gaat het nou net om!Slim hé!
Het feit dat de campagne nog springlevend is, geeft aan: Sex sells!
ps mijn zoon van 16 (zit keihard in de doelgroep van AXE), vindt het helemaal te gek die mooie vrouwen, ik bedoel maar.....
Axe is een product van Unilever. Unilever is zo winstgevend dat ik al blij ben met 0000.1% van hun jaarwinsten en dan stop ik vandaag met werken.
AXE stinkt, is minder werkzaam dan Rexona, goedkope verpakking en toch heeft het een imago van heb ik jou daar. Dat is de bovenlaag van PR voeren en hun doelgroep hebben ze al dubbel en dwars bereikt.
Alleen zulke bedrijven kunnen zoiets op de kaart zetten en heb er groot respect voor..