Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Echte reclame begint pas als de factuur verzonden wordt!
Precies; de factuur wordt zeer slecht gebruikt als creatief en positief communicatieinstrument én kansrijke reclame uiting. We besteden jaarlijks vele miljoenen aan reclame-uitingen en promotie om het product of de dienst, “aan de man te brengen” voorafgaand aan de mogelijke aankoop. Als alles goed gaat en na noeste arbeid en inspanningen kan dan uiteindelijk de factuur verzonden worden als finale afsluiting van de transactie…. Máár dan begint pas; dé echte reclame!
Ik ben het volledig eens met de columnist dat de factuur veel te weinig wordt gebruikt voor een persoonlijke noot met de kracht van aandacht.
Mijn stelling is; dat echte reclame pas begint als de factuur verzonden wordt.
Pas daarna kan begonnen worden met de after sales en relationele activiteiten.
Wat mij steeds weer verbaast is dat dit in het marketingdenken zo weinig wordt gehanteerd.
De factuur is geen afsluiting van een transactie maar het ultieme begin van een vervolg stap in de relatie met de klant. Het gaat om het gebaar, de welgemeende aandacht, het persoonlijke bedankje omdat ze uw klant willen zijn, én hopelijk uw klant willen blijven.
Dit onderscheidende gebaar van aandachtschenken durven maar weinig bedrijven echt toe te passen. Door dit structureel in te passen in de marketingstrategie en hét te doen, worden er stappen gemaakt van het “klantgerichtdenken”, naar het klantgerichthandelen wat vervolgens zal leiden tot hechte klanttevredenheid.
Naast alle obligate skyboxpromoties, relatiegeschenken, relatiefeesten, accountpromoties, nieuwsbrieven en klantencampagnes worden deze acties allen ruimschoots overtroffen door het fenomeen van persoonlijke en welgemeende aandacht schenken naar de klant.
Fons Bitter
Consul in klantgedrevenheid
Consulaat voor Gastvrijheidmanagement
Want wij helpen ondernemingen van klantgerichtheid… naar klanttevredenheid
www.consulate.nl