Ik werk al vijf jaar met plezier en liefde bij Gall & Gall. Elke klant probeer ik zo goed mogelijk te helpen. Natuurlijk zijn er ook klanten die niet even vriendelijk zijn.
‘Goedemiddag’ zeg ik met borst vooruit en een brede glimlach naar de klant. Ik word genegeerd of aangekeken alsof het raar is dat ik mijn klanten vriendelijk begroet. Het is niet de warme begroeting die ik terug verwachtte.
Niet alle klanten zijn zo koud hoor. Een warm welkom wordt zeer zeker ook gewaardeerd door de mensen. Een glimlach en ‘Goedemiddag mevrouw’ of een knikje krijg ik er soms voor terug. Dit geef mij de motivatie om de klant zo goed mogelijk te willen helpen.
Klanten die binnen komen zonder te groeten, dat is één ding. Maar grofgebekt doen alsof ik een nederige dienaar ben die moet doen wat de klant wil, dat kan helemaal niet door de beugel. ‘Geef mij…' Daar gaat het al mis. Ik corrigeer de klant met ‘Mag ik...’ Ik word aangekeken alsof de persoon in kwestie een hartaanval krijgt en het lijkt alsof de tijd even stil staat. Wat gaat de klant nu zeggen?!
- Excuus, mag ik. --> Mijn hele stemming verandert en ik help de klant graag verder met wat hij of zij nodig heeft.
- Negeert mij en probeert het bij mijn collega. --> De klant is niet meer welkom en ik zal de klant de volgende keer ook niet meer helpen.
- Wijst mij erop dat de klant koning is en geholpen MOET worden. --> Ik wijs de klant erop dat dit zeker het geval is, maar dat er wederzijds respect getoond moet worden indien hij of zij als koning geholpen wil worden.
De andere kant van de balie heeft plus- en minpunten. Het geeft altijd voldoening om te klant met een lach de winkel uit te zien lopen. Jammer genoeg zijn er nog steeds klanten die het personeel als oud vuil behandelen.
Advies voor de consument
Met deze top 3 helpt u uzelf en het personeel om met een plezieriger gevoel de winkel uit te gaan.
- Vriendelijk -> Wie vriendelijk is, krijgt vriendelijkheid terug.
- Respect -> Als het personeel behandeld wordt met respect, zal de klant dit op een excellente manier terug krijgen.
- Taalgebruik ->Een grapje maken kan altijd. Maar netheid en de juiste woorden zijn zeer van belang. Daarnaast hoe er met de taal gespeeld wordt, speelt een grote rol.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Echter de laatste jaren is er de trend, dat ik als koper lastig wordt gevonden en het gesprek van de verkopers onderling verstoor. Als klant ben ik lastig en nog erger als ik vragen ga stellen, want dan moeten ze het gesprek stoppen en antwoord geven, of nog erger, ze moeten gaan bewegen en wellicht helemaal naar het magazijn.
Respect voor elkaar en sta voor je waarde. Klant als respectvol persoon naar de verkoper en verkoper als dienstverlener, die het werk leuk vindt en de koper wil begrijpen en het juiste product aan de koper wil leveren. En soms alleen een luisterend oor.
ik ben in een dorp opgegroeid waar iedereen elkaar gedag zei
ik erger me nu vaak aan de lompheid en onvriendelijkheid die je treft op straat, in horeca of winkels
het is zo eenvoudig om vriendelijk te zijn, je wordt er bovendien gelukkiger van en het kost (je) niets
het is niet zonder reden dat ik graag naar Schotland en Engeland op vakantie ga, waar vriendelijkheid en belangstelling voor de ander, ook als men je niet kent, nog de gewoonste zaak van de wereld is