De handel in persoonlijke gegevens

Misschien weet je het al, maar het is niet zonder risico om iets op Instagram, Facebook, TikTok of Snapchat te plaatsen. Er wordt veel geld aan je gegevens verdiend. Ze worden (door)verkocht aan bedrijven. Vaak mag het, omdat je er zelf toestemming voor hebt gegeven.

Bedrijven als Facebook, Google, Microsoft, Amazon en Apple, maar ook Aladin, Tencent en TikTok gebruiken je informatie om concurrenten te vernietigen. Niet jij als klant staat centraal, maar de groei-ambitie van de eigen organisatie. Op zich mag een bedrijf groei-ambities hebben, maar daarbij -(vinden wij bij Gek op Klanten) moet de klant respectvol benaderd worden. En dat gebeurt niet.

Natuurlijk word je beleefd benaderd door de robots en algoritmes. Beleefd is echter iets anders dan persoonlijk. Wat willen we zijn als klanten? Producten op een markt? Om bedrijven groot te maken, die ons als handelswaar zien? Daarbij: je wil niet dat één bedrijf de markt gaat bepalen, omdat het de beste klantendata heeft. Dat heeft gevolgen voor iedereen. Ook voor de klant, want salarissen zullen er niet beter op worden en dat bepaalt uiteindelijk de mogelijkheden van de klant. 

Big brothers are watching you

Het is echter moeilijk om online ergens lid van te worden te zitten, als je nee zegt tegen de verkoop van je persoonlijke data, want overal moet je je mailadres opgeven. En dat betekent dat je gegevens commercieel worden gebruikt en algoritmes weten daar wel raad mee. En dan mag je nog blij zijn dat je niet in een een land leeft met een strenge overheid. Daar worden je gegevens namelijk gebruikt om je gedetailleerd in de gaten te houden. 

In het westen gebeurt dit natuurlijk ook, ook al wordt het geheim gehouden. Veel politici en veiligheidsdiensten vinden echter dat sociale media desgevraagd direct alle opgevraagde gegevens moeten verstrekken, vanwege de veiligheid. In China gebeurt dat openlijk. Bedrijven als TenCent (van TikTok) zijn het bij wet al enige jaren verplicht. 

Je gegevens zijn handelswaar

Bedrijven en overheden jagen dus op jouw gegevens. Wie het grootste netwerk heeft en de beste informatie daarover, beheerst de markt. En niet alleen bedrijven die in gegevens handelen (want die zijn er) hebben boter op hun hoofd, maar ook de leveranciers van techniek (Apple, Microsoft, Hikvision, Google en een aantal Chinese bedrijven) en organisaties als Blackrock, die erin investeren. Al deze bedrijven hebben niets met je. Ze willen aan je verdienen en niets anders. 

Amnesty International heeft al aan de bel getrokken. Zij signaleren schending van privacy, bedreiging van de vrije meningsuiting en problemen met andere mensenrechten. Je kunt niet actief zijn op internet zonder in te stemmen met dit soort ‘surveillance’, stelt Amnesty vast.

Tips

Tips zijn: (1) blijf zelf kiezen wat je wel en niet wil kopen; (2) wees attent op sites en apps die je dingen gratis aanbieden; (3) kijk goed als je je ergens aanmeldt waar je toestemming voor geeft en (4) blijf vooral zelf 'in the lead'. Wat dat laatste betreft: je krijgt van alles aangeboden via het internet en ons brein is daar gevoelig voor. We krijgen beloningsstoffen van al die leuke nieuwe dingen. 

Maar ondertussen deal je misschien met een organisatie, die je klant noemt, maar je alleen maar ziet als afzetgebied en pinpas. Dat soort 'denken' over klanten door organisaties is strijdig met 'de liefde voor de klant', waar Gek Op Klanten voor staat. Organisaties zouden warmte moeten ontwikkelen voor de mens, die producten bij hen afneemt. En hem niet reduceren tot een lucratief data-object. 

Bert Overbeek is ongeveer 30 jaar organisatietrainer en executive coach, en zelf een life time student. Hij houdt zich bezig met verschillende thema’s. Hij heeft een open oog voor de  ontwikkelingen van de moderne tijd en de effecten daarvan op leiderschap, klantgerichtheid en onze samenleving. Hij is te boeken via zijn LinkedIn-account. 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO