De Bijenkorf: een illusie armer

Enthousiast kwam ik afgelopen maandag met honderden te besteden euro’s de luxueuze Bijenkorf te Amsterdam binnen. In één oogopslag beloofde het wederom een exclusief warenhuismiddagje te worden.

De tergende kou achter mij gelaten, coördineerde ik mijn eerste stappen over de winkelvloer. Ik was nog niet begroet of ik werd van achteren bestookt met een benauwd hittegordijn. Mijn stappen werden stapjes; ik werd niet alleen bestookt, maar ook geïnfiltreerd. Een cocktail van uiteenlopende damesgeuren vermengd met een zuurstofarme lucht nestelde zich in mijn longen. Nog steeds geen begroeting, maar wel een hartelijke duizeligheid en hoofdpijn.

 

Op deze grauwe dag wilde ik mijzelf eens trakteren op een luxe parfum en een stijlvol horloge. Onder de enthousiasmerende zelfverwennerij stond er nog voor een kapitaal aan zakelijke cadeaus op het boodschappenlijstje. Verzwakt stapte ik op de parfumafdeling af, geconcentreerd op mijn ademhaling.

Twijfelachtig zocht ik naar logica in de wanden vol met flesjes en potjes, uiteindelijk kwam ik terecht bij een paar mannelijk ogende flesjes reukwater. “Dit zal het dan wel zijn”, ging het teleurstellend door mijn hoofd. Vragend keek ik diverse medewerkers aan. Vanuit hun sleurweekend terug op hun treurbaan konden deze jongelui me niets anders bieden dan een geforceerde lach of een arrogante blik. De enige betrokken Bijenkorfmensen waren de beveiligers; zij stonden hier en daar in een nek te hijgen.

Geladen met een gevoel van overbodigheid begaf ik me richting de hoek der horloges. Ik zag meteen een drietal horloges dat mijn groots geïnteresseerde blik ving. Het werd me erg moeilijk gemaakt om deze goed te bezichtigen zonder hier met rugklachten uit te komen. Ook hier heerste de deprimerende sfeer onder de verkooplui. Na vier rondjes over de afdeling gelopen te hebben en ruim tien minuten in de vitrine gestaard te hebben was ik er klaar mee. Met een onsmakelijk – of nee, met een uitgekotst gevoel verzamelde ik vlug mijn zakelijke cadeau’s en ging ik er vandoor. Tot liever niet meer ziens en vooral geen groeten.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Zilvia
Ik heb heel andere ervaringen met De Bijenkorf. Het valt me juist op dat het personeel de laatste tijd zeer klantvriendelijk is. Op elke afdeling een begroeting, bij het afrekenen een compliment over m'n tas, bij het afhalen van een pakketje persoonlijke aandacht. Dit was in filiaal Utrecht op een doordeweekse dag. Het viel me echt op in positieve zin!
Ans Hovestad
Mijn ervaring met de Bijenkorf Amsterdam is van een geheel andere orde. Keurig uitziend vriendelijk personeel. Zichtbaar en geen moeite teveel. Het is ook wel prettig wanneer je in alle rust rond kan kijken, je keuze bepalen of prijzen vergelijken. Dat er op de cosmetica afdeling een warme parfumlucht hangt is niet te vermijden en eigenlijk hoort dat ook, kan men daar niet tegen, dan gewoon via de andere kant van de winkel lopen. De Bijenkorf is nog de enige winkel in Nederland welke nog een beetje wereldse allure heeft. Dat Nespresso een formule gebruikt om zijn klanten te binden en een bepaald community gevoel te geven daar kan de Bijenkorf geen verandering in brengen.
Frank
Mijn ervaring met bijenkorf Utrecht is niet goed. Het gaat om de bestek afdeling, met name WMF bestek. Bijenkorf Utrecht had een aanbieding die scherp was, 89 delig WMF bestek voor 1199 euro. In Den Bosch te koop bij een speciaalzaak voor 1250 euro, omdat mijn zoon in Utrecht woont en de cassete van ons kreeg voor huwelijk maar voor de 50 euro voordeel gegaan. Afspraak was ,op voorstel van verkoopster Loes, dat er een nieuwe cassette kwam ipv showroom model. Zo hoefde er niet gecontroleerd te worden of showroommodel compleet was. Op beloofde tijdstip van ophalen in Utrecht was verkoopster Loes "net weg", zij had ook vergeten door te geven voor welke prijs de cassette aan ons kon worden meegegeven. Na 30 min. oeverloos gebel uiteindelijk de cassette gekregen voor 1199 euro met de verzekering dat Loes de reeds geopende doos gecontroleerd had, (tot 2x beloofd) Op de trouwdag vertelde mijn zoon dat er een verkeerde lepel en vork in de cassette zaten, Loes heeft dit nadien gecorrigeerd en als compensatie 2 koppen koffie aangeboden!1, voor mij amateurisme van de bovenste plank, Loes verdient de Koude Douche.