Enthousiast kwam ik afgelopen maandag met honderden te besteden euro’s de luxueuze Bijenkorf te Amsterdam binnen. In één oogopslag beloofde het wederom een exclusief warenhuismiddagje te worden.
De tergende kou achter mij gelaten, coördineerde ik mijn eerste stappen over de winkelvloer. Ik was nog niet begroet of ik werd van achteren bestookt met een benauwd hittegordijn. Mijn stappen werden stapjes; ik werd niet alleen bestookt, maar ook geïnfiltreerd. Een cocktail van uiteenlopende damesgeuren vermengd met een zuurstofarme lucht nestelde zich in mijn longen. Nog steeds geen begroeting, maar wel een hartelijke duizeligheid en hoofdpijn.
Op deze grauwe dag wilde ik mijzelf eens trakteren op een luxe parfum en een stijlvol horloge. Onder de enthousiasmerende zelfverwennerij stond er nog voor een kapitaal aan zakelijke cadeaus op het boodschappenlijstje. Verzwakt stapte ik op de parfumafdeling af, geconcentreerd op mijn ademhaling.
Twijfelachtig zocht ik naar logica in de wanden vol met flesjes en potjes, uiteindelijk kwam ik terecht bij een paar mannelijk ogende flesjes reukwater. “Dit zal het dan wel zijn”, ging het teleurstellend door mijn hoofd. Vragend keek ik diverse medewerkers aan. Vanuit hun sleurweekend terug op hun treurbaan konden deze jongelui me niets anders bieden dan een geforceerde lach of een arrogante blik. De enige betrokken Bijenkorfmensen waren de beveiligers; zij stonden hier en daar in een nek te hijgen.
Geladen met een gevoel van overbodigheid begaf ik me richting de hoek der horloges. Ik zag meteen een drietal horloges dat mijn groots geïnteresseerde blik ving. Het werd me erg moeilijk gemaakt om deze goed te bezichtigen zonder hier met rugklachten uit te komen. Ook hier heerste de deprimerende sfeer onder de verkooplui. Na vier rondjes over de afdeling gelopen te hebben en ruim tien minuten in de vitrine gestaard te hebben was ik er klaar mee. Met een onsmakelijk – of nee, met een uitgekotst gevoel verzamelde ik vlug mijn zakelijke cadeau’s en ging ik er vandoor. Tot liever niet meer ziens en vooral geen groeten.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO