De Amersfoortse Verzekering...dierenmishandelaar

Verzekeraars doen er alles aan om in de spotlight te komen. Logisch want de diensten die ze verkopen zijn oersaai. Er is weinig onderscheid en niemand zit er op te wachten. Eens? Dus maken de verzekeraar maar lollige filmpjes (Zie Centraal Beheer), huren tv soapies in om hun tv-spot op te leuken, w.o. een met Chris Zegers (Zwitserleven)  of sponsoren uit pure ellende maar schaatsploegen (Aegon).

Soms durven ze aan een reclameburo te vragen om een hele opvallende televisiecommercial te bedenken waar iedereen een warm gevoel van krijgt.... Zo bedacht het reclameburo (Doom&Dickson) van de Amersfoortse een hele aparte televisiecommercial met een hoog jaren zeventig karakter.

Een oersaai concept met mensen aan het strand die ' ontspannen'  werkzaam zijn. De commercial heeft een hoog gaapgehalte. Alleen het meest stuitende is het einde van de tv spot. Zielige aapjes moeten met reclamebordjes van de Amersfoortse rondlopen. Regelrechte dierenmishandeling. En oh oh wat is het lollig. Het doet me denken aan een fout Russisch circus waar apen rondlopen met mensenkleren aan. Of hondjes met een balletrokje aan. Bah....

Laat de Amersfoortse stoppen met deze onzinnige reclamespots uit te zenden. Het levert toch geen extra klanten op. De naamsbekendheid blijft laag. En de irritatiegrens wordt dik overschreden bij weldenkende mensen.

Kortom: ik nodig de directie van de Amersfoortse uit om zelf in apenkleren aan het strand te gaan rondlopen. En dan maken wij er een leuk filmpje van. Leuk he?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Moet dat nou...?
Het leven lacht je waarschijnlijk toe als je zo naar reclamecampagnes kijkt. Erg emotionele reactie die niet erg inhoudelijk is, maar vooral schreeuwerig en tendentieus.
Naamsbekendheid blijkt in de praktijk hoog en stijgt door de campagne. Weldenkende mensen zien de campagne niet als dierenmishandeling, maar kunnen op een genuanceerde wijze een mening formuleren.
Het makkelijkste is vanaf de zijlijn roepen dat alles slecht is en dat iedereen verkeerd bezig is. Tip van de maand: als je de wereld echt wil veranderen, ga dan naar de landen waar echte dierenmishandeling aan de orde van de dag is. Probeer de wereld te veranderen op de plek waar het nodig is.
Kraan
Reclame is altijd misleidend, dit is vreselijk.