Concurrenten afzeiken werkt niet!

Het was natuurlijk wel lachen toen Route Mobiel zich eens lekker afzette tegen de ANWB met ‘het blaadje dat je toch niet leest’. Maar ervaren account managers weten als geen ander dat je er zelf niet sterker op wordt als je je concurrenten flink door het slijk haalt.

Route Mobiel doet natuurlijk alsof ze zeer succesvol is. Maar de kille cijfers laten iets anders zien. Gestart in september 2004 kon Route Mobiel begin 2006 vaststellen dat er 200.000 klanten waren binnengehaald.  De ANWB telt momenteel nog altijd 3,9 miljoen leden. Ofwel in marktaandelen een verhouding van ongeveer 5% voor Route Mobiel en 95% voor de ANWB.

Het reclamebureau van Route Mobiel zal wel beweren dat er toch maar mooi 200.000 klanten zijn binnengehaald door zeer opvallende reclame. Maar zelfs dat valt te betwijfelen. De prijs die Route Mobiel vraagt, ongeveer € 50,-, ligt namelijk 35% onder die van de ANWB. Nogal geen prijsverschil! Het is zelfs de vraag of je daar veel reclame voor moet maken.

Steeds meer bedrijven maken gebruik van het ‘afzeiken van de concurrent’ om zichzelf sterker neer te zetten. Zo schopt BinckBank tegen alle andere grote banken aan, zet Tele2 zich nogal af tegen KPN, en vindt EasyJet het leuk om de KLM te pesten.

De vraag is of dat nu zoveel zoden aan de dijk zet. Als je je wilt profileren, doe dat dan op eigen kracht. En niet ten koste van je grootste concurrent. Hoe verleidelijk (en leuk!!) dat misschien ook is.
Je wordt er zelf niet echt sympathieker op als het ten koste gaat van anderen.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Fred Overduin
Lid sinds 2019
Van deze 200.000 zijn er ongeveer 120.000 van de anwb gekomen. Als je verder naar voorwaarden kijkt is ook de prijs van RM geen argument meer.
Hans
Afzeiken is een makkeijk woord om uw bewering te staven, maar laten het eens 'krachtig afzetten' noemen. Dan kunt u toch niet met droge ogen beweren dat het onverstandig is uw klanten duidelijk te maken dat u wél dingen biedt of doet ten opzichte van andere aanbieders?
Ik vind het van Route Mobiel een knappe prestatie door in anderhalf jaar 5% markt te pakken van een onbetwiste marktleider/monopolist. En dat is gelukt door een super heldere propositie te plaatsen. Afzeiken? Nee, wel helder en plagerig met humor.
Ik ben overigens al jaren een tevreden ANWB-lid.
Drs.ir. Winfried Pouw
Er wordt in bovenstaande wel een HEEL belangrijk stuk markt vergeten: de leaserijder. De leaserijder is geen lid van beide partijen, hij heeft een eigen contract met de leasemaatschappij: per direct vervangende auto indien nodig. Binnen of buitenland. Via welke partij dat is geregeld is een goede vraag, het antwoord blijf ik schuldig voor nu.
Verder is er nog een ander deel van de markt: de automerken zelf. Het is bij een niet onaanzienlijk aantal merken gebruikelijk vergelijkbare diensten in servicecontracten te verlenen. Zo komt de firma Renault u persoonlijk wegslepen of helpen in geval van storing.

Daarmee zakken de marktaandelen van beide partijen aanzienlijk en vermoedelijk komt het dan op 1-2% voor firma routemobiel. Nou, dat noem ik niet echt lekker binnenkomen en ik ga vermoeden dat de firma het niet gaat redden en/of wordt overgenomen door een andere partij (lees volgend automerk, waarschijnlijk uit Azië).