Het was natuurlijk wel lachen toen Route Mobiel zich eens lekker afzette tegen de ANWB met ‘het blaadje dat je toch niet leest’. Maar ervaren account managers weten als geen ander dat je er zelf niet sterker op wordt als je je concurrenten flink door het slijk haalt.
Route Mobiel doet natuurlijk alsof ze zeer succesvol is. Maar de kille cijfers laten iets anders zien. Gestart in september 2004 kon Route Mobiel begin 2006 vaststellen dat er 200.000 klanten waren binnengehaald. De ANWB telt momenteel nog altijd 3,9 miljoen leden. Ofwel in marktaandelen een verhouding van ongeveer 5% voor Route Mobiel en 95% voor de ANWB.
Het reclamebureau van Route Mobiel zal wel beweren dat er toch maar mooi 200.000 klanten zijn binnengehaald door zeer opvallende reclame. Maar zelfs dat valt te betwijfelen. De prijs die Route Mobiel vraagt, ongeveer € 50,-, ligt namelijk 35% onder die van de ANWB. Nogal geen prijsverschil! Het is zelfs de vraag of je daar veel reclame voor moet maken.
Steeds meer bedrijven maken gebruik van het ‘afzeiken van de concurrent’ om zichzelf sterker neer te zetten. Zo schopt BinckBank tegen alle andere grote banken aan, zet Tele2 zich nogal af tegen KPN, en vindt EasyJet het leuk om de KLM te pesten.
De vraag is of dat nu zoveel zoden aan de dijk zet. Als je je wilt profileren, doe dat dan op eigen kracht. En niet ten koste van je grootste concurrent. Hoe verleidelijk (en leuk!!) dat misschien ook is.
Je wordt er zelf niet echt sympathieker op als het ten koste gaat van anderen.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ik vind het van Route Mobiel een knappe prestatie door in anderhalf jaar 5% markt te pakken van een onbetwiste marktleider/monopolist. En dat is gelukt door een super heldere propositie te plaatsen. Afzeiken? Nee, wel helder en plagerig met humor.
Ik ben overigens al jaren een tevreden ANWB-lid.
Verder is er nog een ander deel van de markt: de automerken zelf. Het is bij een niet onaanzienlijk aantal merken gebruikelijk vergelijkbare diensten in servicecontracten te verlenen. Zo komt de firma Renault u persoonlijk wegslepen of helpen in geval van storing.
Daarmee zakken de marktaandelen van beide partijen aanzienlijk en vermoedelijk komt het dan op 1-2% voor firma routemobiel. Nou, dat noem ik niet echt lekker binnenkomen en ik ga vermoeden dat de firma het niet gaat redden en/of wordt overgenomen door een andere partij (lees volgend automerk, waarschijnlijk uit Azië).