Zo nu en dan bezoeken mijn vriendin en ik een restaurant op topniveau. Dit keer viel mijn oog op een recensie van culinair journalist HiskeVersprille van Het Parool over Taiko. Ze was lovend over de gerechten en de sfeer van het restaurant Taiko. Ruim voor de verjaardag van mijn vriendin reserveerde ik de begeerde plaatsen bij Taiko. De voorpret om naar zo’n goed restaurant te gaan is groot. De verassing voor mijn vriendin ook toen ik meldde dat wij in een top Asian fusion restaurant gingen eten. Zoals dat betaamt hadden wij ons netjes aangekleed en gingen we vol verwachting naar de eetgelegenheid.
De grote struikelpartij
De eerste teleurstelling kregen wij bij aankomst. De gastvrouw sprak ons in gebroken Engels toe en gaf aan dat de reservering niet in haar computer stond. Vreemd hoor om zonder excuses in het Engels in je eigen land te worden aangesproken. Je zou maar geen Engels spreken. Haha. Na 5 minuten gaf ze aan dat wij maar even in de bar moesten gaan wachten. Op een droogje zaten wij tien minuten te wachten. Toen ik aangaf dat het toch wel netjes was om ons een drankje aan te bieden, gaf de hostess van Taiko aan dat ze dat aan de manager moest voorleggen. Fout. Geef op dit soort momenten altijd aan dat je de klant centraal stelt. Na te lange tijd mochten wij dan naar het restaurant. Geen excuses niets. De tafel was in alle haast gedekt. Ze vergaten een kaars op tafel te zetten. Toen ik vertelde dat mijn vriendin jarig was, gaf de kelner geen krimp. Hoe moeilijk is het om te zeggen: ‘Gefeliciteerd’? Verder was de bediening aan tafel rommelig. Bakjes en schaaltjes werden niet goed gezet. Om de tien minuten kwam er een andere kelner aan tafel. Geen persoonlijke klik en zeker geen aandacht. Een koude bedoening. Het eten was formidabel, dat wel. Maar de smaakbeleving wordt negatief beïnvloed als je niet goed wordt bediend. De rekening was niet mals. Wist ik. Geen probleem. Maar de kater blijft hangen als restaurants slecht zijn in service en gastvrijheid.
Mensen van Taiko waar blijft de warme douche? (zie televisieprogramma Radar van de TROS)
Ik adviseer de manager van het Conservatorium hotel en van restaurant Taiko dan ook een cursus Gastvrijheid te volgen.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Het was druk en vol en het personeel struikelde over elkaar er leek geen leiding of coordinatie te zijn. Ik heb geen goed ervaring en het was het geld niet waard.
De stoelen zaten heerlijk en de bon-bons bij de koffie ook..
Groet,
Peter
Deze reactie kreeg ik toegezonden per mail.
De naam van de schrijver is op onze redactie bekend.