Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van al die AI-producten die je aangeboden krijgt? Nou, daar kunnen we kort over zijn. Die is niet altijd goed of bonafide. Blijf dus goed wakker, want ook hier is de bewieroking van de klant vaak een middel om hem zijn pinpas te laten trekken. Niet iedereen vindt jou belangrijk, hoe hard ze het ook zeggen, maar ze zijn meestal wel dol op je geld.
Vooropgesteld dat heel veel aanbieders van AI prima werk verrichten en betrouwbaar zijn, ontkomen we niet aan de conclusie dat er al wat processen zijn geweest tegen AI-aanbieders. Bekend zijn bijvoorbeeld de processen van Getty tegen Stablility, omdat ze miljoenen beelden van Getty gebruikten zonder toestemming of autorisatie.
Iets dergelijks gebeurde in de case van Sarah Silverman, die Meta en Open AI aanklaagde. Bij de ontwikkeling van hun AI-systemen maakten die bedrijven gebruik van illegaal verkregen datasets, onder andere van Silverman.
Op dit moment is dat een lopende discussie. AI-aanbieders verzamelen allerlei informatie, maar ze respecteren daarbij niet altijd het wettelijk vastgelegde auteursrecht. Dat zegt echter nog niet zoveel over de kwaliteit van de producten en over de klantgerichtheid van de aanbieders. Wel over hun integriteit.
Toch kan iedere AI-expert je vertellen dat je wakker moet blijven bij de aanschaf van AI-producten. De kwaliteit en betrouwbaarheid is gewoon niet altijd goed en aantrekkelijk aangeprezen programma’s bieden niet altijd wat ze beloven. Producten moeten beoordeeld worden op hun prestatie en gebruikerservaringen.
Ik zou een slag om de arm houden als AI-aanbieders niet transparant zijn over hun aanpak. Welke methodes gebruiken ze? Zijn ze integer? Als dat onduidelijk is, zou ik afstand houden. Hetzelfde geldt voor de manier waarop AI-aanbieders hun gegevens verzamelen, opslaan en beveiligen. En dan is er nog de compatibiliteit: niet alle AI-oplossingen passen goed in de systemen waarmee je werkt. Altijd even vragen dus.
Een ander punt is dat AI momenteel een hype is. Dit kan leiden tot valse marketing. Je gebruikt het woord als organisatie, terwijl je producten er helemaal niets mee te maken hebben. Dit is misleiding van de klant, en daar zijn wij van gek-op-klanten tegen. Blijf ook op dit punt goed opletten.
Laat je dus goed informeren voordat je iets aanschaft. Er is vast wel een wizz-kid in je omgeving die je kan helpen. En anders kan je altijd googelen. Hier nog wat tips:
- Kijk voordat je iets aanschaft naar de reputatie van de aanbieders. Welke producten boden ze eerder aan? Een ander punt dat je kunt checken is: zijn ze transparant over hun algoritmes en data.
- Raadpleeg van tijd tot tijd reviewgadget.nl, AI-Toekomst.nl en kantar.com, die kritische reviews schrijven over AI en de producten die aanbieders aanbieden.
-Zoek naar wetenschappelijke artikelen over de aangeboden AI-producten en lees beoordelingen en feedback van andere gebruikers.
-Heeft het AI-systeem certificeringen van erkende organisaties, bijvoorbeeld op het gebied van privacy en techniek?
Juist in tijden van AI-digitalisering is het belangrijk dat we het menselijk aspect voorop blijven stellen en dat we in ons enthousiasme over de techniek niet vergeten dat de mens (de klant in dit geval) centraal staat. En nog even als slotakkoord: de meeste AI-bedrijven zijn natuurlijk integer.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO