Callcenterbranche in de problemen?

Vanaf 1 juli 2009 gaat er in de Telecomwet het een en ander veranderen voor callcenters en andere bedrijven die zich bezig houden met cold calling, het “koud “bellen van particulieren en bedrijven.


SEO Economisch Onderzoek heeft in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken onderzocht in welke mate consumenten irritatie ondervinden van telemarketing. Uit het onderzoek blijkt dat ruimt 90% van de consumenten telemarketing als storend ervaart, en 56% het dusdanig storend vindt dat zij zich hiervoor volledig willen laten afsluiten bij het blokkaderegister Infofilter.

Irritatie
Belangrijke oorzaken van deze irritatie is de inbreuk op de privacy en de ervaring van consumenten dat de aangeboden producten niet aansluiten bij de behoeftes.

De inbreuk op de privacy is echter, zoals onderzocht, een van de redenen om af te haken. Maar hoe zou de prospect reageren als hij/zijn tijdens het eten of tijdens een film of voetbalwedstrijd gebeld zou worden met de mededeling dat de heren Winston Gerschtanowitz of Gaston Starreveld van de Postcodeloterij voor de deur staat met een leuke envelop? Ik weet bijna zeker dat men het dan niet zo erg vindt om even gestoord te worden.
Je zou hier kunnen stellen dat het aanbod de inbreuk op privacy overschaduwd.
Met andere woorden: het maakt niet uit wanneer je belt, als de boodschap maar aansluit op de behoefte.

Innovatie
En daar zit de crux; meestal klopt de boodschap niet.
Callcenters werken vaak met de meest innovatieve communicatieapparatuur, kunnen alles intern meten en analyseren en toch krijgen ze het niet voor elkaar om een potentiële klant een goed aanbod te doen.
Trainingen op het gebied van telefonische acquisitie, televerkoop en telemarketing onderscheiden zich nu niet direct door innovatie. Nog altijd worden dezelfde manipulatieve verkooptechnieken en -tactieken uit de vorige eeuw gebruikt. Praatjes die iedereen nu wel gehoord heeft.
Hier worden mensen (lees bedrijven) moe van. Ze zijn het zat, dat blijkt wel.

Onderscheidend vermogen
Callcenters moeten zich nu voor eens en voor altijd te focussen op de wereld van hun potentiële klant en niet proberen zo snel mogelijk een product/dienst door iemands keelgat te proppen (ja, ik zeg het netjes!)
Een benadering met de focus op de koop, niet op de verkoop.
Een manier met respect voor de klant en met een werkelijke invulling van de behoefte.
Hierin moet je onderscheidend vermogen liggen.
Een open deur? Misschien, maar waarom gebeurt het dan nog steeds niet?
Toch gebrek aan innovatieve training op het gebied van onderscheidende klantbenadering?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

J.L. Hoenderken
reactie op artikel "Collcenterbrache in de problemen"
Er wordt in het artikel een vergelijking gemaakt met de postcodeloterij. Maar bij de postcodeloterij heb je zelf een lot gekocht en weet je van te voren dat de heren langs kunnen komen. Dus dit is een actie vanuit je zelf, maar de inbreuk die de cold calls veroorzaken heb ik  zelf niet om gevraagd en dus is dit een onterechte vergelijking.
Je moet geen appels met peren vergelijken.
Verder vind ik het wel een goed artikel en wordt het ook hoog tijd dat er iets gebeuren moet om deze vorm van "tereur" om te buigen naar een siruatie: hé leuk dat ze even bellen, had ik niet aan gedacht, is mischien wel wat voor mij".
Ger de Bruijn
Lid sinds 2008
Beste J.L.Hoenderken,
Natuurlijk heeft u gelijk wat betreft het voorbeeld van de Postcodeloterij. Ik wil hier aleen maar mee aangeven dat het gaat om de inhoud van de boodschap afgezien van de vooractie. Het voorbeeld van de Postcodeloterij  is hiervoor wel zo herkenbaar. In de laatste regel van uw reactie raakt u de essentie van mijn betoog.
Met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn
Dan Bekkering
De oplossing is jezelf voor te stellen, proberen je contactgegevens achter te laten en vooral niet tegen heug en meug aandringen. Zeker niet bij particulieren. Als je de kans krijgt om je verhaal te vertellendan  even heel globaal vertellen wat je te bieden hebt. Niet doordrammen als men aangeeft niet geïnteresseerd te zijn. Wat je wel kunt doen is bij een vlug antwoord dat men niet geïnteresseerd is.  De vraag stellen, mevrouw of meneer waar bent u wel in geïnteresseerd.  Dat is een open vraag waar ook een voor jou niet zo interessant antwoord op kan komen maar wellicht ook wel. Als je echt te maken hebt met iemand die de piepers ziet overkoken  wordt dan zelf niet boos zodra je afgeblaft wordt, maar ga verder met het maken van je calls.  Het zijn de grote aantallen calls waardoor je absoluut gaat scoren. Probeer een echt gesprek te krijgen met je prospect waarbij je product niet direct voorop staat dat komt wel,  geduld.
Ernst Pietersen
Wat je presenteert moet zo goed zijn dat de klant geen bezwaren heeft. Ofwel dat moet je focus zijn. Stop alsjeblieft met bezwaren overwinnen, de klant wordt daar zo moe van. Let inderdaad op wat de klant zou willen en niet wat jij hem wilt opdringen.

Leuk verhaal trouwens...
sara
Beste schrijver van deze gastcolumn,
het is niet alleen een open deur wat je schrijft, maar ook nog imcompleet. Het aansluiten op de behoeften van de klant is zo vaag. Als je had uitgevonden wat nou de manier is, dan hadden deze call center niet meer bestaan, en zou de wereld een stuk leuker uitzien. Je kunt wel van alles roepen, maar kom dan ook met een suggestie.