Cadeaubonnen van H&M en Mango: verdacht…

Cadeaubonnen... wie krijgt ze niet? Ze zijn niet meer weg te denken van onze verjaardagen of zelfs als personeelsgeschenk. Vooral als je de 40 gepasseerd bent, dan weten mensen helemaal niet meer wat ze je moeten geven. Natuurlijk wil je altijd nog wel een boek kopen of dat ene geurtje, of niet te vergeten: die parachutesprong  (huh).

Modeketens ruiken geld

Steeds meer echter, doen ook modeketens mee aan het fenomeen cadeaubon oftewel giftcard. H&M, Mango... leuk... denk je. Zij pakken het alleen anders aan: je krijgt een tegoedpas, een prepaid creditcard en daar betaal je mee. Als je het bedrag niet opmaakt blijft het restant erop staan en wordt je niet teruggegeven. De card heeft ook slechts een beperkte geldigheid. Slim hè? Maar niet zo klantvriendelijk. Tip van een ervaren shopper: koop een duurder artikel met de card en ruil het later. Je ontvangt dan weer cash geld, tenzij de kassa heeft geregistreerd dat het om een betaling met de giftcard gaat. Zwaar irritant. Sta je alsnog met lege handen.

Een ander probleem van de cadeaubon in  het algemeen is dat je hem vaak vergeet. Wist je dat 40% van deze ‘waardevolle’ papiertjes in de la blijft liggen? Dat zijn miljoenen euro’s. Een hoop geld. En wie profiteert daar dan van? Uiteraard niet de argeloze klant maar... de owner van de cadeaubon.

Met cadeaubonnen als vervanger voor het kerstpakket is het al niet anders. In deze internettijd waarin iedereen vooral in zijn eentje achter de computer een cadeau uitzoekt of een zogenaamde belevenis kiest, kun je niet meer spreken van een kerstsfeer. Gezellig een doos uitpakken bij de boom met het verrassende karakter is er niet bij. Waar is de personal touch? Cadeaubonnen zijn een verloedering van de leuke traditie. De gever komt er makkelijk vanaf. En is dan het doel bereikt?

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Steven R
Ik zal eens kijken of ik nog van die dingen in de la heb liggen....
henk van essen
Cadeaubonnen: een poging om het iedereen naar de zin te maken. Terwijl je juist met het geven van een cadeau een uitspraak kunt doen. Het getuigt van moed om niet mee te gaan met de mode om een Tinteling (wie heeft dit vreselijke woord bedacht) te geven maar een echt cadeau.
En inderdaad: ik vond bij het opruimen van mijn ladenkast ettelijke (verlopen) bioscoop- en VVV-bonnen.
robert
Bedrijven en instellingen worden slapende rijk van die bonnen.....en ik ben als ontvanger van een bon altijd teleurgesteld. Er zit niets maar dan ook niets persoonlijks in een bon. Een zwakte bod dus!
Ellen
Ik heb nog een bon twv van 50 euro liggen. Minder dan een half jaar na uitgifte was het internetbedrijfje al failliet en kon je de bon niet meer verzilveren. Jammer.....
Engel
Tip Als jullie VVV-bonnen hebben die verlopen zijn kun je weer inleveren bij de VVVkantoren en dan krijg je weer nieuwe bonnen of het geld terug.Dat heb ik zelf ondervonden.
anette jansen
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard is het leuker om een persoonlijk kado te krijgen van een vriend of vriendin tijdens een verjaardag. Maar wanneer het om een kerstpakket gaat kan ik toch echt niet enthousiast worden van een doos gevuld met zure wijn en kaasbolletjes. Ik vond het alternatief wat wij dit jaar ontvingen super leuk en orgineel.  Wij mochten allemaal een kado uitkiezen via <a href="http://www.chapeaukado.nl/" rel="nofollow">http://www.chapeaukado.nl/</a>. Er is een super gevarieerd aanbod, dus voor ieder wat wils en laten we nu wel wezen, hoeveel tijd kost het nu om naar een site te surfen, waar notabene een kado op je te wachten staat?