Cadeaubonnen... wie krijgt ze niet? Ze zijn niet meer weg te denken van onze verjaardagen of zelfs als personeelsgeschenk. Vooral als je de 40 gepasseerd bent, dan weten mensen helemaal niet meer wat ze je moeten geven. Natuurlijk wil je altijd nog wel een boek kopen of dat ene geurtje, of niet te vergeten: die parachutesprong (huh).
Modeketens ruiken geld
Steeds meer echter, doen ook modeketens mee aan het fenomeen cadeaubon oftewel giftcard. H&M, Mango... leuk... denk je. Zij pakken het alleen anders aan: je krijgt een tegoedpas, een prepaid creditcard en daar betaal je mee. Als je het bedrag niet opmaakt blijft het restant erop staan en wordt je niet teruggegeven. De card heeft ook slechts een beperkte geldigheid. Slim hè? Maar niet zo klantvriendelijk. Tip van een ervaren shopper: koop een duurder artikel met de card en ruil het later. Je ontvangt dan weer cash geld, tenzij de kassa heeft geregistreerd dat het om een betaling met de giftcard gaat. Zwaar irritant. Sta je alsnog met lege handen.
Een ander probleem van de cadeaubon in het algemeen is dat je hem vaak vergeet. Wist je dat 40% van deze ‘waardevolle’ papiertjes in de la blijft liggen? Dat zijn miljoenen euro’s. Een hoop geld. En wie profiteert daar dan van? Uiteraard niet de argeloze klant maar... de owner van de cadeaubon.
Met cadeaubonnen als vervanger voor het kerstpakket is het al niet anders. In deze internettijd waarin iedereen vooral in zijn eentje achter de computer een cadeau uitzoekt of een zogenaamde belevenis kiest, kun je niet meer spreken van een kerstsfeer. Gezellig een doos uitpakken bij de boom met het verrassende karakter is er niet bij. Waar is de personal touch? Cadeaubonnen zijn een verloedering van de leuke traditie. De gever komt er makkelijk vanaf. En is dan het doel bereikt?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
En inderdaad: ik vond bij het opruimen van mijn ladenkast ettelijke (verlopen) bioscoop- en VVV-bonnen.