Wat een geweldige advertentie van Hornbach in de METRO van vandaag! Hornbach schrijft: “Hoe gek moet je zijn om een schroef in je assortiment te hebben, die je maar één keer per 154 dagen verkoopt? Je kent ze wel, die artikelen in een bouwmarkt waarvan je denkt: “Koopt iemand dat ooit? En zo ja, wanneer wordt die persoon geboren?” Bij Hornbach vind je veel van zulke artikelen. Waarom? Iedereen heeft wel eens een bepaald artikel nodig, zoals die ene speciale schroef, om verder te kunnen met zijn project. Da‘s dus balen als je deze niet in de bouwmarkt vindt. Eén zo‘n stom schroefje krijgt voor elkaar wat een kleinigheid als een half afgezaagd vingertopje niet kan: een klusser van zijn project afhouden. Logisch dus dat we er alles aan zullen doen om deze schroef in ons assortiment op te nemen.”
Niet voor niets is Hornbach door de Nederlandse consument voor de vijfde keer op rij verkozen tot “Beste bouwmarkt van Nederland”. De consumenten zijn vooral tevreden over het uitgebreide assortiment met 120.000 artikelen. En je vindt bij Hornbach alleen een assortiment dat er toe doet. Geen strijkplanken, halloweenmaskers of pannensets. Bij Hornbach vind je alleen die spullen die je nodig hebt om de klus te klanten.
Ik moest eraan denken toen mijn geliefde kleine drogist op de Amsterdamse Zeedijk mijn favoriete Bartex-scheerschuim niet meer op het schap had. De scheerschuim hoorde niet meer tot het kernassortiment van zijn groothandel. Jammer! Voortaan koop ik mijn spulletjes dus maar bij grootgrutter Etos. En niet alleen de Bartex… maar alles. Er stond euro 42,69 op de laatste kassabon van Etos, inclusief die rode bus Bartex. Etos heeft gewoon echt alles!
Kernassortiment is een gevleugeld woord in de handel. Assortimenten moeten ten koste van alles worden gerationaliseerd. Dat betekent in gewone mensentaal dat je minder keuze biedt (of als klant krijgt), omdat de ‘long tail’ in het assortiment geld zou kosten. Die drogistengroothandel deed dat dus ook. Niet wetend dat uiteindelijk die lieve kleine zelfstandige drogist op de Amsterdamse Zeedijk daarmee zijn loyale key-account kwijt raakt. Beetje dom.
Die ‘long tail’ is vooral een kwestie van slim logistiek inregelen (samen met jouw leveranciers) en vervolgens geld verdienen. Veel bedrijven laten zien dat het kan! Hornbach als leverancier van DHZ-producten, Bol.com met boeken en home entertainment, Technische Unie met technische artikelen en Fabory, met hun vele schroefjes en boutjes. Inspirerende voorbeelden.
Goed assortimentsbeheer is nodig en nuttig. Maar dat moet wel bij mij als individuele klant beginnen. En niet andersom… Of ben jij ook alleen maar bezig met ‘rationaliseren’?
Hornbach doet het slim. En het loont! Hornbach mag zichzelf weer een jaar lang De Beste noemen.
Misschien is jouw assortiment wel een USP (unieke kans om klanten aan te spreken) en zelfs een kern competentie voor de organisatie? Welk rapportcijfer zou je jezelf geven voor assortimentsbeheer?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Aangezien Hornbach voornamelijk mega winkels heeft staan is dit ook voor de handliggend dat ze een veel groter assortiment kunnen aanhouden.
De andere grote bouwmarkten hebben ook mega winkels en toch is Hornbach van hen de beste. Wil niet direct zeggen dat Hornbach het qua resultaat ook beter doet (andere vraag). Maar qua assortiment voor de klusser dus wel. Het is namelijk ook een keuze hoe je de beschikbare ruimte invult.
maar ik denk dat de invulling zeker een goed punt is, ook weer afhankelijk van je doelstelling.